فیروز شکارچی؛ صادق ملکی آوارسین؛ شهرام رنجدوست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه موانع و راهکارهای ارتباطی موجود در برنامه درسی کاردانش با صنعت صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته تا اشباع دادهها با 9 نفر از اساتید دانشگاه و معلمان و دبیران آموزشوپرورش شهرستان خوی در سال 1399-1398 که بهصورت هدفمند از قبل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه موانع و راهکارهای ارتباطی موجود در برنامه درسی کاردانش با صنعت صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته تا اشباع دادهها با 9 نفر از اساتید دانشگاه و معلمان و دبیران آموزشوپرورش شهرستان خوی در سال 1399-1398 که بهصورت هدفمند از قبل انتخاب شده بودند انجام شد. مصاحبههای ضبطشده به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها در این پژوهش نشان داد که موانع برنامه درسی کاردانش با صنعت شامل چهار مضمون عبارتاند از: مشکلات فرهنگی و ارزشی، مشکلات ساختاری و ارتباطی، مشکلات امکانات و منابع، مشکلات آموزشی و محتوای درسی. راهکارهای ارتباطی برنامه درسی کاردانش با صنعت شامل سه مضمون بهبود آموزشهای مهارتی صنعت، بهبود ساختار سازمانی و بهبود ارتباط مدارس و صنعت، بهبود امکانات مدارس و انگیزه لازم یادگیرندگان و دانشآموزان بود.