سید طه هاشمی؛ احمد علیپور؛ حسین زارع؛ مهناز علی اکبری
چکیده
با هدف برازش الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر در دانشجویان ایرانی، یک طرح پژوهی توصیفی زمینهیابی و همبستگی به اجرا درآمد. یک گروه نمونه شامل 582 نفر زن و مرد از میان دانشجویان دانشگاههای تهران با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. میانگین سنی مشارکتکنندهها 25 سال بود. تحلیل عامل تأییدی در مورد دادهها نشان داد الگوی سالم ...
بیشتر
با هدف برازش الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر در دانشجویان ایرانی، یک طرح پژوهی توصیفی زمینهیابی و همبستگی به اجرا درآمد. یک گروه نمونه شامل 582 نفر زن و مرد از میان دانشجویان دانشگاههای تهران با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. میانگین سنی مشارکتکنندهها 25 سال بود. تحلیل عامل تأییدی در مورد دادهها نشان داد الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر با گروه هدف انطباق و برازش دارد. بررسی نمرههای میانگین نیز نشان داد در اکثر عاملها و خرده مقیاسها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بررسی اثر جنسیت بر سالم زیستی نیز نشان داد تفاوت جنس در سالم زیستی فقط در خود ذاتی معنیدار است و در سایر عاملها معنیدار نیست. در بررسی رابطه متغیرهای جنسیت، شغل و تأهل نیز مشخص شد تفاوتها در میان جنس فقط در هر دو سازه معنیدار، اما در وضعیت تأهل فقط در سالم زیستی و در متغیر شغل در هیچکدام معنیدار نبود. نتیجهای که میتوان از این پژوهش بهدست آورد این است که الگوی سالم زیستی خود تجزیهناپذیر بهمثابه الگویی تکاملی در جامعه دانشجویان ایرانی قابلمطالعه و پژوهش است؛ امید است این پژوهش راهی برای استفاده از این الگو در کنار الگوهای بومی و اسلامی و همچنین تلفیق مناسب آنها بگشاید.
سعید طالبی؛ حسین زارع؛ احمد رستگار؛ امین حسین پور
دوره 8، شماره 24 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-16
چکیده
درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر توسط پژوهشگران مختلف بهکاربرده شده و بهکیفیت درگیری دانشجویان در فعالیتهای هدفمند آموزشی اشاره میکند سنجش میزان درگیری دانشجویاندر افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصاً در مورد دانشجویانی که درخطر مردود شدن قرار دارند، نقشمحوری دارد. این پژوهش باهدف تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مقیاس ...
بیشتر
درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر توسط پژوهشگران مختلف بهکاربرده شده و بهکیفیت درگیری دانشجویان در فعالیتهای هدفمند آموزشی اشاره میکند سنجش میزان درگیری دانشجویاندر افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصاً در مورد دانشجویانی که درخطر مردود شدن قرار دارند، نقشمحوری دارد. این پژوهش باهدف تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مقیاس درگیری تحصیلی انجام شد.روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس می باشندبرای تعیین حجم نمونه، از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری خوشه ای استفا ده شد. داده ها ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عاملی اکتشافی، به کشف سه خرده مقیاس منجرشد و تحلیل عاملی قرار گرفتن مؤلفههای مذکور را در زیر سازههای درگیری تحصیلی تأیید کرد. درمجموع ،مقیاس اصلاحشده درگیری تحصیلی از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابیباورهای درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.