کیوان صالحی؛ عباس بازرگان؛ ناهید صادقی؛ محسن شکوهی یکتا
دوره 9، شماره 31 ، اسفند 1394، ، صفحه 19-68
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص نقاط ضعف و قوت ناشی از اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی در مدارس ابتدایی است. سعی شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی موسوم به ارزشیابیتوصیفی پرداخته و نشان دهیم که این مشارکتکنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به ضعفها و نقاط ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص نقاط ضعف و قوت ناشی از اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی در مدارس ابتدایی است. سعی شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی موسوم به ارزشیابیتوصیفی پرداخته و نشان دهیم که این مشارکتکنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به ضعفها و نقاط قوت طرح ارزشیابیتوصیفی دارند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمهساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 23 مصاحبه با معلمان ـ که عمدتاً معلمان باسابقه، دارای گرایش تحصیلی آموزش ابتدایی بودند ـ اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی شش نقطهضعف نظیر «کاهش شوق، حساسیت و انگیزه تلاش دانشآموزان نسبت به یادگیری و تحصیل» و «افزایش افت یادگیری و دامن زدن به کمسوادی دانشآموزان»، و هشت نقطه قوت برنامه ارزشیابیتوصیفی، نظیر «حذف زحمت معلمان برای نگارش فهرست اسامی دانشآموزان» و «امکان استفاده از روشهای متعدد در ارزیابی دانشآموزان»، گردید. یافتهها نشان داد که معلمان مصاحبهشونده، پیامدهای متفاوتی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی، تجربه کردهاند و در مجموع با چالشهای مضاعفی در فرایند یاددهی ـ یادگیری خود روبرو هستند که در مقاله حاضر به برخی از آنها پرداخته شده است.
احمد بهپژوه؛ محسن شکوهی یکتا؛ فرزانه معتمدی شارک؛ غلامعلی افروز؛ باقر غباری بناب
دوره 9، شماره 30 ، آذر 1394، ، صفحه 7-26
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین روایی، قابلیت اعتماد و ســاختار عاملی پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژةنوجوانان انجام شــده اســت. حجم نمونه شامل 298دانشآموز (158پســر و 140دختر) در دامنۀ سنی 12تا 15سالبودند که از طریق نمونهگیری خوشــهای مرحلهای از بین دانشآموزان دورة اول متوســطه مدارس شــهر تهران انتخابو با پرسشــنامۀ هوشــبهر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین روایی، قابلیت اعتماد و ســاختار عاملی پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژةنوجوانان انجام شــده اســت. حجم نمونه شامل 298دانشآموز (158پســر و 140دختر) در دامنۀ سنی 12تا 15سالبودند که از طریق نمونهگیری خوشــهای مرحلهای از بین دانشآموزان دورة اول متوســطه مدارس شــهر تهران انتخابو با پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژه نوجوانان مورد آزمون قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ برایکل مقیاس در نمونۀ حاضر در دامنۀ 0/80تا 0/92و ضریب اســپیرمن براون مقیاس مذکور در دامنۀ 0/74تا 0/92بهدســت آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی موید این است که ساختار پرسشنامۀ مذکور، برازش قابل قبولی با دادهها دارد وهمبســتگی بین سوالها و مؤلفهها دلیلی بر تایید مدل بوده و سه شاخص نیکویی برازش مدل را تایید میکند. با توجهبه ویژگیهای روانســنجی مطلوب این پرسشــنامه، میتوان با اطمینان از این ابزار برای ارزیابی هوش هیجانی نوجواناناستفاده کرد