بنت الهدی سادات حسینیان؛ محمد رضا نیلی؛ فریدون شریفیان
دوره 14، شماره 49 ، تیر 1399، ، صفحه 73-90
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی تطبیقی ابعاد برنامههای توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی در کشورهای ایران، آمریکا، مالزی، ژاپن، انگلستان و فنلاند بود. این پژوهش از نوع توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای بر اساس روش «جرج بردی» بوده است. درواقع انتخاب کشورها بر اساس موفقیت آنها در حوزه برگزاری دورهها و برنامههای توسعه حرفهای معلمان ...
بیشتر
هدف این مطالعه، بررسی تطبیقی ابعاد برنامههای توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی در کشورهای ایران، آمریکا، مالزی، ژاپن، انگلستان و فنلاند بود. این پژوهش از نوع توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای بر اساس روش «جرج بردی» بوده است. درواقع انتخاب کشورها بر اساس موفقیت آنها در حوزه برگزاری دورهها و برنامههای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی بوده است. داده های تحقیق از طریق مطالعهی کتب و بررسی اسناد ، مدارک و مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شده است. جامعه پژوهش برنامه های توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی درکشورهای منتخب و متخصصان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در زمینه برنامه های توسعه حرفه ای کشور ایران بوده است. نمونه نیز به صورت هدفمند مبتنی بر سوالات پژوهش انتخاب شده است. یافتهها نشان داد که شباهت ابعاد برنامه توسعه حرفه ای در کشورهای منتخب شامل تاکید همه کشورها بر ابعاد ارتقای دانش تعلیم و تربیت و دانش محتوایی موضوعی، خودکارآمدی و عزت نفس حرفهای، نگرش و کارآمدی حرفهای، تسلط در زمینه برنامه ریزی درسی، روشهای تدریس و ارزشیابی، یادگیری مادام العمر و یادگیری تجربی بوده است. مواردی همچون تاکید کشورهای منتخب بر سواد انسان شناسی و توجه محدود کشور ایران به این حوزه، تاکید کشورهای منتخب به صورت مستقیم بر رشد مهارتهای فردی و اجتماعی در این دوره ها و همچنین متمرکز شدن کشورهای منتخب بیش از ایران بر بعد آموزش مهارتهای برنامهریزی، هدایت، ارزیابی، روشهای تدریس و مدیریت کلاس در این دورهها تفاوت بین کشورها را نشان داد.
بتول جمالی زواره؛ احمدرضا نصر؛ محمدرضا نیلی
چکیده
هدف این پژوهش کیفی بررسی قابلیتهای اساسی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای کشف الگوی مفهومی قابلیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی بوده است. روش مورداستفاده کیفیاکتشافی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بودند. نوع انتخاب نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش کیفی بررسی قابلیتهای اساسی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای کشف الگوی مفهومی قابلیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی بوده است. روش مورداستفاده کیفیاکتشافی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. دادهها نیز از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل ساختاریو تفسیری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که قابلیتهای اساسی اعضای هیأت علمی شامل پنج قابلیت اصلی شامل قابلیتهای عمومی، آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اخلاق حرفهای است. قابلیتهای عمومی شامل ویژگیهای روانی، فردی و نگرشی، قابلیتهای آموزشی شامل مهارتهای تدریس، مدیریت کلاس درس، کاربست اصول تربیتی، مخاطب شناسی، قابلیتهای تخصصی شامل تسلط بر ابعاد دانش تخصصی، قابلیتهای پژوهشی شامل اجرای پژوهش، تولید و انتشار آثار علمی و اخلاق حرفهای شامل مهارتهای ارتباطی، اخلاق حرفهای در آموزش، اخلاق حرفهای در پژوهش و تعهد نسبت به دانشجو بود.