ناصر عصاری؛ سید علی سیادت؛ یاسمین عابدینی؛ سید امیر حسن منجمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی برای انتخاب مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگی مدیریتی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی با رویکرد اکتشافی طبقهای هدایتشده بوده است. ابتدا با مطالعه عمیق ادبیات موضوع و مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونهای 25 نفره از اساتید و خبرگان مدیریت آموزشی در دانشگاههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی برای انتخاب مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگی مدیریتی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی با رویکرد اکتشافی طبقهای هدایتشده بوده است. ابتدا با مطالعه عمیق ادبیات موضوع و مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونهای 25 نفره از اساتید و خبرگان مدیریت آموزشی در دانشگاههای سراسر کشور که با روش شبکه متخصصان انتخاب شده بودند، مدل اولیه شایستگیهای مدیریتی تدوین و زیر معیارها تعیین شدند. پرسشنامه شایستگی در نمونهای از مدیران مدارس اصفهان اجرا و پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه اصلاح گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۶۸ نفر تعیین شد. نمونهای با حجم 51 نفر از مدیران مدارس بر اساس روش هدفمند و معرف انتخاب شده و پرسشنامه دلفی فازی در اختیار آنها قرار گرفت و بر اساس نتایج آن مدل نهائی تدوین گردید. ساختار سلسلهمراتبی معیارهای شایستگی شامل معیارهای اصلی، فردی، شغلی و سازمانی و همچنین 12 معیار فرعی و 74 زیر معیار تعیین شد. سپس بر اساس روش سلسلهمراتب فازی و نظر 15 نفر از خبرگان که از بین اساتید دانشگاه و شیوه شبکه متخصصان تعیین شده بودند، معیارها و زیرمعیارها رتبهبندی گردید. یافتهها نشان داد از بین معیارهای اصلی معیار شغلی و از بین معیارهای فرعی مهارت انسانی دارای بیشترین وزن هستند. در پایان مبتنی بر روش استنتاج فازی و به کمک 8 تن از خبرگان، پایگاه قواعد فازی تشکیل و با استفاده از خروجی آن مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی برای انتخاب مدیران تدوین گردید.