مرسا آذر؛ فریبا کریمی؛ محمدعلی نادی
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 80-90
چکیده
مربیگری مدیران در سازمان بهعنوان یکی از روشهای کارآمد در پرورش منابع انسانی، میتواند یک مهارت ضروری برای آموزش کارکنان و افزایش رفتارهای اثربخش کارکنان باشد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و ارائه شبکه مضامین مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاهها بود که به روش کیفی انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی ...
بیشتر
مربیگری مدیران در سازمان بهعنوان یکی از روشهای کارآمد در پرورش منابع انسانی، میتواند یک مهارت ضروری برای آموزش کارکنان و افزایش رفتارهای اثربخش کارکنان باشد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و ارائه شبکه مضامین مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاهها بود که به روش کیفی انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی بود. حوزه پژوهش 45 عنوان متن مندرج در سایتهای علمی از سالهای 1999 تا 2019 بود. یافتهها نشان داد بعد از حذف مضامین تکراری و تلخیص مضامین مشابه 50 مضمون پایه، سپس 9 مضمون سازمان دهنده (توسعه تعاملات سازمانی، مدیریت مشارکتی، تشکیل گروههای کارآمد، تأکید بر روابط انسانی، اخلاقمداری، توسعه منابع انسانی، هدف مداری، تدوین شاخصهای عملکرد، طراحی چرخه یادگیری سازمانی) و درنهایت 3 دسته مضمون فراگیر تحت عنوان (همافزایی سازمانی، رویکرد انسانگرایانه و فرآیندمحوری) شناسایی شد. با استفاده ازنظر صاحبنظران و اساتید دانشگاه روایی محتوایی آن با استفاده از روش لاوشه به دست آمد و همه مضامین تأیید شدند. همچنین با استفاده از روش هولستی پایایی این مرحله 94/0 به دست آمد. درنهایت شبکه مضامین مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاهها طراحی و ارائه شد.
فاطمه اسلامی هرندی؛ فریبا کریمی؛ محمدعلی نادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای عدالت آموزشی برای دانشآموزان بود. روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی که حوزه پژوهش 76 مورد مقالات، اسناد و کتب مندرج در پایگاهها، وبسایتها و کتابخانهها که به تفکیک 61 مقاله، 6 پایاننامه، 9 کتاب و سند آموزشی بود. با توجه به ادبیات نظری مؤلفهها و مضامین استخراج ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای عدالت آموزشی برای دانشآموزان بود. روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی که حوزه پژوهش 76 مورد مقالات، اسناد و کتب مندرج در پایگاهها، وبسایتها و کتابخانهها که به تفکیک 61 مقاله، 6 پایاننامه، 9 کتاب و سند آموزشی بود. با توجه به ادبیات نظری مؤلفهها و مضامین استخراج گردید. روایی محتوایی پژوهش با استفاده از روش ممیزی کردن از سوی داور تأیید شد و پایایی مضامین با استفاده از روش هولستی ۹۹٪ به دست آمد. یافتهها نشان داد که عدالت آموزشی شامل سه مضمون فراگیر با عنوان بسترسازی عادلانه توزیع منابع، بهرهمندی عادلانه از منابع و شایسته پروری و 12 مضمون سازمان دهنده شامل مشارکت جمعی، همهجانبه نگری برنامه درسی، تصمیم سازی عادلانه، شایستهسالاری، پوشش دادن همه مخاطبان، بهسازی مدارس، مدیریت بهینه منابع مالی، توجه به وضعیت بهداشت یادگیرندگان، توانمندسازی یادگیرندگان، ارتقای کیفیت آموزش، بهبود فرآیند ارزشیابی، تعامل منصفانه و 82 مضمون پایه است. برای تحقق عدالت آموزشی در طراحی و تدوین برنامهها به این مؤلفهها باید توجه شود تا کلیه یادگیرندگان در همه مناطق کشور به شکل عادلانه از فرصتهای آموزشی و تربیتی بهره برند.