مهدی مصلح گرمی؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا؛ سجاد علی نژاد
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 63-73
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی دوره متوسطه دوم شهر اردبیل بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 40 آزمـودنی از میـان دانـشآمـوزان دختـر دوره متوسطه دوم دارای افسردگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی دوره متوسطه دوم شهر اردبیل بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 40 آزمـودنی از میـان دانـشآمـوزان دختـر دوره متوسطه دوم دارای افسردگی در سیاهه افسردگی بک 2 شـهر اردبیل با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخـاب و بـا استفاده از روش نمونهگیری تصـادفی ساده در گـروههـای مداخله «ارائه بازخوردهای اصلاحی معلم» (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شـدند. برای گروه مداخله 12 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب Covid-19 علی پور و همکاران (1398) و پرسشنامه افسردگی بک نسخه دو (1978) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل استفاده شد. دادهها در نرمافزار spss نسخه 24 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان داد (01/0>P). یافتهها حاکی از آن بود که میزان اضطراب Covid-19 گروه مداخله بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است (01/0>P)؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که «بازخورد اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. لذا باید مسئولین مربوطه که در حوزه آموزشوپرورش مشغول فعالیت هستند به بحث بازخوردهای اصلاحی معلم در این دوره Covid-19 توجه ویژهای داشته باشند تا از این طریق بتوانند میزان اضطراب در دانشآموزان مبتلا به افسردگی را کاهش بدهند.
طاهره محمدی؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا
دوره 15، شماره 53 ، تیر 1400، ، صفحه 5-22
چکیده
صدای دانش آموز استراتژی برای توسعهی دلبستگی، تعلقخاطر و غلبه بر سکوت دانشآموزان است. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانشآموز ابر اساس ادراک مدیران در مدارس ابتدایی به شیوهی پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی 20 مدیر نمونه با سابقهی مدیریت بالاتر از 15 سال در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 ...
بیشتر
صدای دانش آموز استراتژی برای توسعهی دلبستگی، تعلقخاطر و غلبه بر سکوت دانشآموزان است. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانشآموز ابر اساس ادراک مدیران در مدارس ابتدایی به شیوهی پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی 20 مدیر نمونه با سابقهی مدیریت بالاتر از 15 سال در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر قم، به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری و به روش تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی بررسی شدند که روایی صوری و محتوایی آن را 4 نفر از اساتید تأیید کردند و برای پایایی، روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد. درباره مؤلفههای صدای دانشآموز، درنهایت 5 مقوله اصلی شامل مدیریت بر مبنای ارزش، بصیرت، رهبری توزیعی، مدیریت عالی و مدیریت میانی با 31 کد باز و 7 کد گزینشی به دست آمد. بخش کمی نیز شامل 160 مدیر بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محقق ساخته صدای دانشآموز با 31 گویه و با روایی همگرای بالای 50/0 و پایایی ترکیبی 90/0، جمعآوری شد. در اعتبارسنجی مدل، تحلیل دادههای کمی با روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، نشاندهندهی دقت لازم گویهها برای اندازهگیری مقولههاست. درنهایت میتوان گفت تمرکز بیشتر بر شنیدن صدای دانشآموز بهعنوان یک کاتالیزور برای تغییر در مدارس و برای بهبود مدیریت مدرسه، عمل میکند.
حجت الله سمیع زاده؛ عادل زاهد بابلان؛ مهدی معین کیا؛ علی خالق خواه
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 179-192
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تدوین الگوی مناسب کیفیت اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان، معلمان و مدیران مدارس متوسطه اول استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل دادهاند. 900 نفر به شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تدوین الگوی مناسب کیفیت اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان، معلمان و مدیران مدارس متوسطه اول استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل دادهاند. 900 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. جهت بررسی روائی و پایایی ابزارهای اندازهگیری به روائی محتوا و نتایج مدل اندازهگیری استناد شد که نتایج روایی و پایایی (89/0) پرسشنامهها تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات استفاده شد. بر اساس یافتهها، هر یک از مقادیر پیشبین مدل، درصدی از واریانس مشتریگرایی در نظام آموزشی را تبیین میکنند. در بررسی مدل نهایی پژوهش مشخص شد که مجموع متغیرهای مستقل قادر به تبیین 77 درصد از تغییرات مشتریگرایی در نظام آموزشی هستند که مقدار قابلتوجهی است. قدرت پیشبینی مدل در مورد مشتریگرایی قوی گزارش شد. بر اساس نتایج بررسی معناداری ضرایب مسیر مدل ساختاری پژوهش، آماره t برای ارتباط تمام متغیرها بیشتر از 96/1 بوده و بر این اساس در سطح اطمینان 95 درصد معنادار گزارش شدند (P-Value ≤ 01/0). با توجه به مقدار بهدستآمده برای GOF به میزان 669/0 بوده که قوی بودن مدل را نشان میدهد و بنابراین برازش مناسب مدل کلی تأیید شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از شش عامل آموزش، بهبود مستمر، تعهد، مشارکت و کار تیمی و مشتریگرایی عامل آموزش نقش مؤثرتری در پیشبینی کیفیت مناسب اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دارد در این راستا جهت تقویت کیفیت آموزش ارائه خدمات رفاهی و حقوقی مناسبی برای معلمان پیشنهاد میشود تا میزان تعهد و وابستگی سازمانی آنها به شغل افزایش یابد درنتیجه با انگیزه بالا و روحیه قویتری کار کنند درنهایت سیستم نظارتی قوی و الکترونیک بر کار مربیان و معلمان و مدیران و کارکنان اداری در سطوح میانی و بالا نظارت کند تا احتمال آموزشهای غلط و ضعیف برای دانشآموزان مخصوصاً در دوران ابتدایی به حداقل برسد.