فاطمه شهبازلو؛ رسول عبداله میرزائی
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 137-151
چکیده
رویکرد تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (استم) در راستای ایجاد تحولی نو در آموزش اثربخش علوم و ارتباط آن با زندگی روزمره در سالهای اخیر معرفی شده است. مطالعه حاضر بهمنظور بررسی تأثیر این رویکرد بر نگرش و پیشرفت تحصیلی علوم طراحی شد. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون بوده و جامعه پژوهش، دانشآموزان دختر ...
بیشتر
رویکرد تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (استم) در راستای ایجاد تحولی نو در آموزش اثربخش علوم و ارتباط آن با زندگی روزمره در سالهای اخیر معرفی شده است. مطالعه حاضر بهمنظور بررسی تأثیر این رویکرد بر نگرش و پیشرفت تحصیلی علوم طراحی شد. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون بوده و جامعه پژوهش، دانشآموزان دختر پایه نهم دوره اوّل متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 1400-1399 و بهصورت نمونه در دسترس به تعداد 143 نفر دانشآموز است که به طریق تصادفی ساده در دو گروه کنترل (71 نفر) و آزمایش (72 نفر) گمارده شدند. دانشآموزان گروه آزمایش در مبحث انرژی خورشیدی به مدت 7 جلسه (35 دقیقهای) تحت آموزش مبتنی بر استم بهصورت مجازی از طریق پلتفرم دانشآموزی شاد قرار گرفتند. بررسی دادهها با تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل به ترتیب نشان داد که آموزش علوم با رویکرد استم باعث افزایش نگرش دانشآموزان شده و تأثیر معناداری بر یادگیری آنان در آزمون پیشرفت تحصیلی داشته است. همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، همبستگی معنادار بین نگرش در استم با پیشرفت تحصیلی وجود دارد.