شیوه های آموزش مناسب
مظهر بابایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیستهی نو معلمان از چالشهای پیشروی خود در مدارس استان کردستان و ارائه راهکارهایی برای کاهش این چالشها بود. رویکرد پژوهش توصیفی با پارادایم انتقادی بود و از رویکرد پدیدارشناسی و اسنادی - کتابخانهای بهره برده شد. جامعه آماری، شامل تمام نو معلمان ابتدایی دارای سابقه یک تا پنج سال (1401-1396) در استان کردستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیستهی نو معلمان از چالشهای پیشروی خود در مدارس استان کردستان و ارائه راهکارهایی برای کاهش این چالشها بود. رویکرد پژوهش توصیفی با پارادایم انتقادی بود و از رویکرد پدیدارشناسی و اسنادی - کتابخانهای بهره برده شد. جامعه آماری، شامل تمام نو معلمان ابتدایی دارای سابقه یک تا پنج سال (1401-1396) در استان کردستان بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند بود که 21 نفر از نو معلمان ابتدایی تا رسیدن به درجه اشباع یافتگی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافتهی محقق ساخته بود و از روش قیاسی - استقرایی و به کمک مراحل چهارگانه ون مانن تحلیل دادهها صورت گرفت. یافتهها نشان داد که چالشهای پیش روی نو معلمان بیشتر حول محور آموزش، تعامل با دانشآموزان، کلاسهای چندپایه، آموزش آنلاین، دورههای ضمن خدمت و محتوای درسی بود و طبیعتاً راهکارها نیز در این راستا و موارد برجستهی دیگری از قبیل استفاده مؤثر از روشهای تدریس فعّال، راهکارهای خلّاقانه در حیطه آموزشی – تربیتی، افزایش مطالعه مرتبط با حیطه شغلی، آموزش مهارتهای زندگی و راهکارهای کلی که در رابطه با تعامل نو معلمان با والدین و ارتقای مهارتهای خود در حوزه تحلیل محتوا و آموزش الکترونیکی است که با بهرهگیری از آنها میتوان در حرفه خود مؤثر واقع شد؛ لذا میتوان نتیجه گرفت که نو معلمان با سرمایهگذاری روی خود و آموزشهای توسعه حرفهای میتوانند دانش و آگاهی و مهارت لازم را برای تبدیلشدن به معلّم حرفهای را در خود تقویت کنند. همچنین به برنامهریزان آموزشی توصیه میشود تا برنامههای مناسبتری جهت رفع چالشهای نو معلمان طرّاحی و اجرا کنند.