مهناز مسعودی تفرشی؛ ارسلان ایرجی راد
چکیده
اشتراک هدفمند دانش در سازمانها به یادگیری سریعتر فردی منجر گشته، خلاقیت را توسعه میدهد و درنهایت به بهبود عملکرد فرد در سازمان میانجامد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش واسطهای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش بر کارکنان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران در سال 1395 بود. جامعه آماری 200 تن از ...
بیشتر
اشتراک هدفمند دانش در سازمانها به یادگیری سریعتر فردی منجر گشته، خلاقیت را توسعه میدهد و درنهایت به بهبود عملکرد فرد در سازمان میانجامد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش واسطهای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش بر کارکنان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران در سال 1395 بود. جامعه آماری 200 تن از کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 3 شهر تهران بودند و با استفاده از فرمول کوکران 130 تن از آنان با روش تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه قصد اشتراکگذاری دانش چرجی (2001)، پرسشنامه رضایتمندی شغلی بلاستین (2008)، پرسشنامه تعهد عاطفی کیم، چوی، کوال و هان (2008) و سرانجام، پرسشنامه اعتماد ین (2009)، استفاده شده است. روایی (محتوی، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابرازهای اندازهگیری پژوهش از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند. نتایج تجزیهوتحلیل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SMART-PLS نشان داد که هر سه متغیر برونزای رضایتمندی شغلی، اعتماد شناختی و تعهد عاطفی، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد اشتراکگذاری دانش دارند. علاوه بر این، هر دو متغیر تعهد عاطفی و اعتماد شناختی، اثر میانجی بر رابطه بین رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش ایفا میکنند؛ ضمن اینکه تعهد عاطفی در مقایسه با اعتماد شناختی، تأثیر بیشتری بهعنوان متغیر میانجی بر قصد اشتراکگذاری دانش دارد.