بهبود محمدزاده؛ علیرضا بافنده زنده
چکیده
این مقاله با هدف شناسایی علل کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد انجام شده است. با توجه به هدف، روش پژوهش آمیخته اکتشافی، بهعنوان روش مناسب پژوهش انتخاب شد. روش پژوهش شامل دو مرحله کیفی و کمّی بود. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و انجام مصاحبههای هدفمند و عمیق با 20 نفر از خبرگان آموزشهای فنی و حرفهای، ...
بیشتر
این مقاله با هدف شناسایی علل کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد انجام شده است. با توجه به هدف، روش پژوهش آمیخته اکتشافی، بهعنوان روش مناسب پژوهش انتخاب شد. روش پژوهش شامل دو مرحله کیفی و کمّی بود. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و انجام مصاحبههای هدفمند و عمیق با 20 نفر از خبرگان آموزشهای فنی و حرفهای، دادهها گردآوری شد. سپس با کدگذاری اولیه و تعریف مضمونهای فرعی و اصلی، عوامل مؤثر بر کاهش کارآموزان در آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد شناسایی گردیدند. در مرحله کمّی بر اساس نتایج مصاحبههای مرحله اول، پرسشنامهای تنظیم شد. نمونه آماری در این مرحله 270 نفر از مدیران و مؤسسان آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی بودند. دادههای گردآوریشده از طریق پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی دستهبندی شد. بدینصورت عوامل مؤثر بر کاهش کارآموزان، مورد شناسایی مجدد قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همراستا با نتایج به دست آمده از تحلیل مضمون بود. نتایج هر دو روش کیفی و کمّی نشان داد عوامل آموزشگاهی (منابع فیزیکی، منابع انسانی و مالی، برنامههای آموزشی و بازاریابی آموزشی)، عوامل سازمانی (محتوا، خطمشی، پشتیبانی و ارزشیابی) و عوامل محیطی (رقبا، بازار کار، فرهنگ جامعه، قوانین و سیاستهای دولت) سه عامل مهم کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد هستند.