محمد درینی؛ علی اکبر آقاجانی افروزی؛ ندا طهماسبی روشن
دوره 16، شماره 56 ، فروردین 1401، ، صفحه 131-145
چکیده
هدف پژوهش حاضر یررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی خودباوری، نگرش کارآفرینی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی بوده است. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 482 نفر از دانشجویان دانشگاههای استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر یررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی خودباوری، نگرش کارآفرینی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی بوده است. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 482 نفر از دانشجویان دانشگاههای استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاسهای سنجش آموزش کارآفرینی (هندیاتی، 2020)، نگرش به کارآفرینی (جنا، 202) و احساس خودکارآمدی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی و قصد کارآفرینی (واردنا و همکاران،2020) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، بین نمونه توزیع و دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها نشان دادآموزش کارآفرینی بر خودباوری، ذهنیت و نگرش (عاطفی، شناختی و رفتاری) وقصد کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری داشته است وخودباوری بر ذهنیت و نگرش (عاطفی، شناختی و رفتاری) وقصد کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری داشته است و همین طوربعد عاطفی، رفتاری نگرش بر قصد کارآفرینی تأثیر داشت اما بعد شناختی بر قصد کارآفرینی تأثیر نداشته است. چراکه، آموزش میتواند بسترساز رشد مهارتها و توانمندیهای افراد کارآفرینی بوده است و این عامل با تأثیری که بر نگرش افراد در زمینه قابلیتهای خود میگذارد، احساس خودکارآمدی آنان را افزایش میدهد و ذهنیت مثیتی نسبت به کارآفرینی در آنان ایجاد کرده و قصد کارآفرینی آنان را تقویت میکند
علی اکبر اکبری؛ سید جلال موسوی؛ حمیدرضا اسمعیلی گیوی
دوره 14، شماره 48 ، فروردین 1399، ، صفحه 161-182
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای دانشگاه کارآفرین انجامشده است. در این پژوهش بهمنظور جمعبندی و تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این راستا در قدم اول با جستجو در پایگاههای مختلف اسناد علمی تعداد 842 منبع اولیه که در آنها بهنوعی به دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) اشارهشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای دانشگاه کارآفرین انجامشده است. در این پژوهش بهمنظور جمعبندی و تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این راستا در قدم اول با جستجو در پایگاههای مختلف اسناد علمی تعداد 842 منبع اولیه که در آنها بهنوعی به دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) اشارهشده بود استخراج گردید. سپس با در نظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش منابع اولیه غربال و تعداد 75 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. در ادامه با استفاده از تحلیل محتوای و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتیجه این تحلیل شناسایی 20 مؤلفه در پنج مقوله اصلی 1- استراتژی و مدیریت، 2- ساختار و فرایندها، 3- فرهنگ، 4- سیستم آموزشی و 5- شبکه تعاملات بهعنوان مؤلفهها و مقولههای اصلی شکلگیری یک دانشگاه کارآفرین است. درنهایت بهمنظور نشان دادن میزان اهمیت و اولویت این مؤلفهها بهعنوان ورودی تصمیمات سیاستگذاران عرصه آموزش عالی برای سوق دادن دانشگاههای کشور بهسوی دانشگاه کارآفرین از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی استفاده گردید. در این راستا ضمن بهرهگیری از نظرات 7 تن از صاحبنظران و کارشناسان اهلفن در حوزه آموزش عالی، وزن و اولویت مقولهها و مؤلفهها محاسبه و ارائه گردید. بر این اساس پنج مؤلفه رهبری، سازماندهی کارآفرینانه، مدیریت منابع، نگرش کارآفرینی و قوانین دارای بالاترین وزن و اهمیت هستند. درنهایت پیشنهادهایی جهت هموارسازی تحول به سمت دانشگاه کارآفرین در ارتباط با مؤلفههای مهم ارائه گردید.
زهره ریاضی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 1067-1083
چکیده
نظام های آموزشی که اقتصاد رقابتی رامبنای کار خود قرار داده اند با تحولات و تغییرات سریع و شتابان بین المللی همراه بوده و مشخصة آنها گذر از جامعة صنعتی به جامعة اطلاعاتی مبتنی بر آموزش و تغییرشاخص های اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی است. در نظامهای آموزشی معتبر از کارآفرینی به منزله موتور توسعة اقتصادی یاد می شود. ورود تکنولوژی های آموزشی ...
بیشتر
نظام های آموزشی که اقتصاد رقابتی رامبنای کار خود قرار داده اند با تحولات و تغییرات سریع و شتابان بین المللی همراه بوده و مشخصة آنها گذر از جامعة صنعتی به جامعة اطلاعاتی مبتنی بر آموزش و تغییرشاخص های اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی است. در نظامهای آموزشی معتبر از کارآفرینی به منزله موتور توسعة اقتصادی یاد می شود. ورود تکنولوژی های آموزشی و اطلاعاتی و اینترنت به عرصه مبادلات تجاری، ضمن تسهیل این مبادلات ، تا حد زیادی از میزان هزینه ها کاسته است. به همین دلیل اکثر نظام های آموزشی دنیا به دنبال ورود هرچه سریع تر و جدی تر در بازارهای مبادلات آموزشی و الکترونیکی از طریق اینترنت به مراجعین خود هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظام های آموزشی در کارآفرینی با توجه تاثیر آموزش الکترونیک صورت گرفته است. این تحقیق به روش توصیفی– پیمایشی، انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق ، 260نفر بودند که پرسشنامه 38سوالی در میان کارکنان توزیع گردید. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ75/0محاسبه شده است. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله آمار توصیفی و استنباطی در قالب آزمون همبستگی پیرسون با نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که از فاکتورهای: عوامل(سازمانی، اقتصادی ، ویژگیهای آموزش الکترونیک)نقش موثری بر توسعه بنگاههای اقتصادی کوچک با تکیه بر آموزش الکترونیک در شهر شیراز داشته است.
محمد علی نعمتی؛ مجتبی کرمی پور؛ حسین محمدی چمناری
دوره 9، شماره 31 ، اسفند 1394، ، صفحه 285-325
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی در بین دانشجویان دانشکده های علومتربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل 6000 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی در بین دانشجویان دانشکده های علومتربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل 6000 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده که با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، تعداد 360 دانشجو به طور برابر از دو دانشگاه مورد مطالعه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، از دو ابزار استاندارد شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی ای (1990) و پرسشنامه مهارتهای کارآفرینی الاین بیچ (2007) استفاده شده که روایی آنان از طریق بررسی دیدگاههای خبرگان و صاحبنظران این حوزه و پایایی این ابزارها با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 72% و 82% محاسبه شده است. در تحقیق پیشرو، از مجموع آزمونهای آمار استنباطی، آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. نتایج حاکی از آن است که بین میانگینهای مهارتهای ارتباطی و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی، تفاوت معنادار وجود نداشته و علاوه بر آن بین مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
عباسعلی الهیاری
دوره 8، شماره 24 ، خرداد 1393، ، صفحه 137-147
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش نوآوری و خودشکوفایی در پیشبینی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد اردبیل بود. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگ اه آزاد اسلامی91 بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها - واحد اردبیل در سال 92از آزمون کارآفرینی، مقیاس نوآوری و پرسشنامۀ خودشکوفایی استفادهشده ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش نوآوری و خودشکوفایی در پیشبینی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد اردبیل بود. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگ اه آزاد اسلامی91 بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها - واحد اردبیل در سال 92از آزمون کارآفرینی، مقیاس نوآوری و پرسشنامۀ خودشکوفایی استفادهشده است. نتایج ضریب همبستگی.(P <0/ پیرسون نشان داد که کارآفرینی با متغیرهای نوآوری و خودشکوفایی رابطه مثبت معنیدارید ارد ( 01نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که نوآوری و خودشکوفایی کارآفرینی در دانشجویان دانشگاهرا پیشبینی میکنند.
عبدالرضا شیخ الاسلامی؛ کیوان صالحی؛ حسن رضا زین آبادی
دوره 6، شماره 17 ، شهریور 1391، ، صفحه 1-24
چکیده
چکیده مطالعۀ حاضر، با هدف قضاوت در خصوص کیفیت برنامههای کـارآفرینی و نقـش آن در اشـتغال مولـد ، در سـه مرحله، میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ شهر تهران را به عنوان یکی از زیرمجموعههـای نظـام مهـارت آمـوزی رسمی در سطح پیش از دانشگاه، مورد ارزیابی قرار داده است. در مرحله «پیشارزشیابی»، نشـانگ رها و معیارهـای قضاوت در سطوح «نامطلوب، ...
بیشتر
چکیده مطالعۀ حاضر، با هدف قضاوت در خصوص کیفیت برنامههای کـارآفرینی و نقـش آن در اشـتغال مولـد ، در سـه مرحله، میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ شهر تهران را به عنوان یکی از زیرمجموعههـای نظـام مهـارت آمـوزی رسمی در سطح پیش از دانشگاه، مورد ارزیابی قرار داده است. در مرحله «پیشارزشیابی»، نشـانگ رها و معیارهـای قضاوت در سطوح «نامطلوب، نسبتاًمطلوب و مطلوب» تدوین شد. در مرحلۀ «ارزشیابی»، با استفاده از نشانگرهای تدوین شده، و تدوین ابزارهای مورد نیاز، دادهها از زیرجامعههای هنرجویان، هنرآموزان، مدیران، دانشآموختگـان و کارفرمایان گردآوری شد. نتایج نشان داد که میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ نواحی شمال و مرکز شهر تهـران در برنامههای کارآفرینی، در سطح «نامطلوب» و در هنرستانهای دخترانۀ نواحی جنوب، شرق و غرب شهر تهران در سطح «نسبتاً مطلوب» قرار دارد. به طور کلی و در مجموع کلیۀ نواحی مورد بررسی، میزان توفیق هنرستانهـای دخترانۀ شهر تهران در برنامههای کارآفرینی، در سطح «نامطلوب» ارزشیابی شد. در مرحلۀ «پسارزشیابی»، ضـمن استفاده از نتایج تحلیل محتوای سؤالات بازپاسخ پرسشنامۀ دانشآموختگان و کارفرمایان و مصاحبه با هنرجویـان، هنرآموزان، و کارشناسان نظام مهارتآموزی، علل نتایج بدست آمده در مرحله ارزشیابی، مورد بحث قرار گرفته و راهکارهای بهبود، پیشنهاد شد.