طاهره آقامیرزایی محلی؛ مریم تقوایی یزدی
دوره 14، شماره 48 ، فروردین 1399، ، صفحه 91-107
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تبیین وضعیت موجود و مطلوب کارکردهای مشابه با کارکرد دانشگاهپژوهی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 70 نفر از خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بودند که تعداد 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تبیین وضعیت موجود و مطلوب کارکردهای مشابه با کارکرد دانشگاهپژوهی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 70 نفر از خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بودند که تعداد 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد سنجش کارکردهای دانشگاهپژوهی مشتمل بر 37 جفت پرسش متناظر بوده است که بر پایه مقیاس پنجدرجهای لیکرت طراحی شد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای ویلکاکسون، همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافتهها نشان داد که در همهی ابعاد و گویههای دانشگاهپژوهی شکاف وجود دارد. در ابعاد، به ترتیب از بیشترین تا کمترین شکاف مربوط به تحلیل سیاستها، مرجعیت اطلاعات، پاسخگویی، ارزشیابی، پژوهشگری و تصمیمسازی، ارتباطات و از میان گویهها، بیشترین شکاف مربوط به گویه ارزیابی میزان و روند موفقیت فارغالتحصیلان در کاریابی و کارآفرینی از بعد ارزشیابی و کمترین شکاف مربوط به گویه ارتباط با دانشگاهها و مؤسسات بینالمللی از بعد ارتباطات بوده است. بین شکاف تمامی ابعاد، همبستگی مثبت مشاهده شده است. وضعیت موجود کارکردهای دانشگاهپژوهی ازنظر خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی برآوردهکننده انتظارات نیست. با توجه به تأثیرات و برهمکنش شکافها بر یکدیگر، اتخاذ رویکرد تصمیمگیری چندوجهی جهت مدیریت و کاهش و رفع فاصلههای موجود، اجتنابناپذیر است. در این راستای ایجاد دفتر دانشگاهپژوهی میتواند راهکار مناسبی در جهت تحقق اهداف باشد.