مرتضی امانی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حسن رضا زین آبادی؛ بیژن عبدالهی
دوره 14، شماره 49 ، تیر 1399، ، صفحه 7-23
چکیده
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی آییننامه واگذاری اختیارات برنامهریزی درسی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سال 1396 بود. روش پژوهش کاربردی، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی بود. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی بود که با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی آییننامه واگذاری اختیارات برنامهریزی درسی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سال 1396 بود. روش پژوهش کاربردی، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی بود. جامعه پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 81 نفر انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 61 سؤالی استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیکهای آلفای کرونباخ (92/0) و نسبت روایی محتوا (71/0) استفاده شد، جهت تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک نمونهای و رتبهای فریدمن استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن هستند که وضعیت کل آییننامه و بعد اجرایی از دید پاسخگویان دارای وضعیت مطلوب بود، همچنین وضعیت بعد محتوایی آییننامه دارای وضعیت بسیار مطلوب است. در باب رتبهبندی ابعاد اصلی اجرایی و محتوایی آییننامه تفاوت معنادار در سطح 05/0 وجود دارد.