رحمن شهراسبی؛ علیرضا موغلی؛ سید علی اکبر احمدی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
هدف پژوهش تبیین و ارائه مدل بهبود همدلی سازمانی در سازمان سنجش آموزش کشور بود. پژوهش ازنظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی و از منظر روششناختی در دسته پژوهشهای آمیخته قرار دارد. در بخش کیفی مبتنی با رویکرد نظریه داده بنیاد و توسط مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته از نمونه پژوهش 17 نفر از خبرگان علمی که به روش نمونهگیری نظری ...
بیشتر
هدف پژوهش تبیین و ارائه مدل بهبود همدلی سازمانی در سازمان سنجش آموزش کشور بود. پژوهش ازنظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی و از منظر روششناختی در دسته پژوهشهای آمیخته قرار دارد. در بخش کیفی مبتنی با رویکرد نظریه داده بنیاد و توسط مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته از نمونه پژوهش 17 نفر از خبرگان علمی که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند، دادهها گردآوری شد. سپس کدگذاری انجام و اقدام به شناسایی ابعاد، مقولات اصلی و زیرمقولهها و مفاهیم مرتبط با هر یک از کدها به دست آمده شد. در بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته 80 گویهای از نمونه 200 نفر (27 نفر مدیر و 173 نفر کارشناس) که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، دادهها گردآوری و برازش مدل پژوهش آزمون شد. نتایج کیفی در قالب مدل همدلی سازمانی: شرایط علی (عوامل سازمانی: جوسازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگسازمانی مشارکتی، اهداف سازمانی، عدالت سازمانی، عوامل محیطی: محیط برونسازمانی، محیط درونسازمانی، عوامل فردی: ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای شخصیتی)، عوامل مداخلهگر (فرسودگی شغلی: خستگی هیجانی، مسخ شخصیت، کاهش کفایت فردی، عوامل مدیریتی: مدیریت ناکارآمد، بیتفاوتی سازمانی)، عوامل زمینهای (عوامل حمایتی و انگیزشی: حمایت مدیریتی، نظام ارزیابی عملکرد، عوامل شغلی: تناسب فرد-شغل، ویژگیهای شغلی)، راهبردها (بهبود فرآیندهای سازمان: اعتمادسازی در سازمان، گروه سازی اثربخش، راهبری اثربخش سازمانی: مدیریت اثربخش، آموزش همدلی، توسعه مسیر شغلی) و پیامدها (بهرهوری سازمانی: ارتباطات اثربخش، اثربخشی سازمانی، تعارضزادیی، رفتار شهروندی سازمانی، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی، توسعه فردی: توسعه شغلی، بهزیستی فردی، عملکرد فردی) را نشان داد و شاخصهای برازش حاکی از برازش مناسب دادهها با مدل و تأیید فرضیههای منتج از مدل داشت.