ابراهیم صحرانشین؛ سیداحمد هاشمی؛ عباس قلتاش؛ مختار رنجبر
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 271-291
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی در اندیشههای جان دیویی و مطهری بهمنظور تدوین الگوی تربیت شهروندی بود. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها، روش آمیخته اکتشافی بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان و صاحبنظران تعلیم و تربیت بود که از بین آنها تعداد 17 نفر با استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی در اندیشههای جان دیویی و مطهری بهمنظور تدوین الگوی تربیت شهروندی بود. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها، روش آمیخته اکتشافی بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان و صاحبنظران تعلیم و تربیت بود که از بین آنها تعداد 17 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران دروس مطالعات اجتماعی و جامعهشناسی شهرستان بندرلنگه به تعداد 150 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب تعداد 108 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز در بخش کیفی با مصاحبه ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی و پایایی ابزار پرسشنامه مذکور به ترتیب از روشهای صوری و محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که بر این اساس روایی صوری و محتوایی تأیید و مقدار پایایی نیز برابر با 84/0 به دست آمد. مجموعه یافتههای بهدستآمده از بخش کیفی در 4 طبقه کلی مبنی بر اندیشههای سیاسی و اجتماعی مطهری و اندیشههای سیاسی و اجتماعی دیویی و 19 مؤلفه گزارش شد. بر این اساس، اندیشههای سیاسی مطهری شامل مؤلفههای ارزشها، مشارکت، شایستگیهای درونی و شایستگیهای بیرونی و اندیشههای اجتماعی نیز شامل مؤلفههای قانون مداری، مسئولیتپذیری، شهروندگری، انسانیت، اخلاقمداری، درون سازی بودند. همچنین مؤلفههای اندیشه سیاسی دیویی شامل آزادیهای عقاید، منابع، انسان و فردیت و مؤلفههای اندیشههای اجتماعی وی نیز شامل تعامل، تشریکمساعی، فرد محوری و اجتماعمحوری بودند. دادههای بخش کمی با تکنیک معادلات ساختاری تحلیل شد که نتایج نشان داد، مؤلفههای مذکور در سطح معناداری 95/0 بزرگتر از مقدار 96/1 است، بنابراین، نتیجه حاصل از پژوهش حاکی از آن است که اندیشههای مطهری و جان دیویی دلالتهای مهمی برای تربیت شهروندی دارد. بر این اساس میتوان اندیشههای فلاسفه مذکور را بهعنوان یک منبع و راهبری مطمئن در حوزههای تربیت شهروندی جهت بهتر زیستن و ایجاد مدینه فاضله به کار گرفت.