فروغ پیمان فرد؛ علیرضا عصاره؛ غلامحسین برکت؛ محمد حسین پور
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 159-178
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین رویکردهای ارزشیابی برنامههای آموزشهای ضمن خدمت نیروهای انسانی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گرداوری دادهها نیز توصیفی از نوع پیمایشی بود و ازلحاظ روش، پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی خوزستان در سال تحصیلی 97-98 بود که ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تبیین رویکردهای ارزشیابی برنامههای آموزشهای ضمن خدمت نیروهای انسانی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گرداوری دادهها نیز توصیفی از نوع پیمایشی بود و ازلحاظ روش، پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی خوزستان در سال تحصیلی 97-98 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان زن و مرد دانشگاههای علوم پزشکی استان خوزستان (دزفول، اهواز، بهبهان، شوشتر، آبادان) که حداقل 1 بار در دورههای آموزش ضمن خدمت شرکت کرده بودند. روش نمونهگیری در بخش کمی طبقهای مرحلهای بوده که 380 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه محققساختهای با 18 سؤال بود و ابزار حوزه کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافتهها نشان داد، سطح معناداری آزمون برای تمامی عوامل کوچکتر از مقدار 05/0 است و فاصله اطمینان در دامنه اعداد مثبت قرار دارد؛ بنابراین وضعیت تمامی عوامل بالندگی سازمانی مطلوب است. نتایج تحلیل محتوی و روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که 9 عامل بالندگی سازمانی، دانش، اعتمادسازی، محتوا، مربی، امکانات آموزشی، نگرش، وظایف محوله و مهارت استخراج شدند همچنین نتایج تحلیل کمی مبتنی بر تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری نشان داد که این 9 عامل دارای ضرایب مسیر و مقدار t معنادار میباشند و به همگی دارای بارهای عاملی بالاتر از 22/0 و مقدار t بزرگتر از 96 /1 هستند؛ لذا ضرایب مسیر آنها نسبت به ارزشیابی آموزش ضمن خدمت معنادار بودند؛ لذا سنجههای مناسبی برای ارزشیابی آموزش ضمن خدمت محسوب میشوند. دراینبین امکانات آموزشی بالاترین ضریب مسیر (489/0) را داشت لذا قویترین سنجه و متغیر مربی با مقدار ضریب مسیر (226/0) ضعیفترین سنجه بود. در تبیین یافتهها میتوان اشاره کرد که ویژگیهای بالندگی سازمان به افزایش قابلیتهای فردی و گروهی، بهبود عملکرد، ارتقاء توان ارتباطی و هماهنگی بین- بخشی، متعهد کردن نیروها در قبال تحقق اهداف تشکیلاتی تقویت روحیه رقابتپذیری و رقابتجویی نیروها، توسعه عملکرد کلی از طریق آموزش و ایجاد فضای دموکراتیک و غیره حاکمیتی در مؤسسه بود.