مهشید دارابیگی؛ پریسا ایران نژاد؛ رمضان جهانیان؛ مژگان عبدالهی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 137-158
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو رهبری اصیل استادان با رویکرد انسانگرایی در سازمانهای آموزش عالی در سال تحصیلی 99-1398، انجام پذیرفت. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی؛ ازنظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و ازنظر نوع دادهها، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و مسئولین دانشگاهی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو رهبری اصیل استادان با رویکرد انسانگرایی در سازمانهای آموزش عالی در سال تحصیلی 99-1398، انجام پذیرفت. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی؛ ازنظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و ازنظر نوع دادهها، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از اصل اشباع نظری و نمونهگیری هدفمند، تعداد 20 نفر برای این بخش انتخاب شدند. جامعۀ آماری بخش کمی ، اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعداد 951 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و نسبتی از طریق فرمول کوکران، تعداد 275 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مرور مبانی نظری، مصاحبه عمیق و پرسشنامههای محققساخته انجام پذیرفت. روایی و پایایی ابزار، همگی مورد تأیید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. در بخش کمی، از آزمونهایی همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای تشکیلدهنده رهبری اصیل با رویکرد انسانگرایی در سازمانهای آموزش عالی شامل، مؤلفههای خودآگاهی، پردازش متعادل اطلاعات، شفافیت در روابط، عدالت درونسازمانی، فرهنگسازمانی، حمایت سازمانی، رفتار شهروند سازمانی، اعتماد درونسازمانی، راهبرد مدیریتی و توانمندسازی خود شکوفایی، خودپنداره مثبت، روابط میان فردی، همدلی، اصالت، احترام، استدلال و خردگرایی، اشتیاق شغلی و اعتمادبهنفس بود. الگوی ارائهشده در پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار بود.