فخرالسادات نصیری؛ نسرین حیدری
دوره 14، شماره 51 ، دی 1399، ، صفحه 23-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار مدنی تحصیلی در خوشبینی تحصیلی با میانجیگری هوش اخلاقی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی به حجم 8000 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار مدنی تحصیلی در خوشبینی تحصیلی با میانجیگری هوش اخلاقی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی به حجم 8000 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 367 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش سه پرسشنامه رفتار مدنی تحصیلی از گلپرور (1389)، هوش اخلاقی از لینک وکیل (۲۰۰8) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی از اسچننموران و همکاران (2013) بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0، 89/0 و 93/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آماره توصیفی از تکنیکهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر تائیدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد متغیر رفتار مدنی تحصیلی دارای اثر مستقیم مثبت (55/0)، اثر غیرمستقیم مثبت (126/0) و اثر کل مثبت (67/0) و معنادار بر متغیر خوشبینی تحصیلی در سطح 05/0 است. هوش اخلاقی دارای اثر مستقیم مثبت (23/0) و اثر کل مثبت (23/0) و رابطه معنادار با متغیر خوشبینی تحصیلی در سطح 05/0 دارد. همچنین متغیرهای رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی پژوهش قادر به تبیین 44% واریانس متغیر خوشبینی تحصیلی میباشند؛ و این بدین معنی است که بین رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی با خوشبینی تحصیلی همبستگی وجود دارد و در حقیقت نتیجة کلی این است که رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی اثر مثبت، مستقیم و معنادار بر خوشبینی تحصیلی دارند، لذا بر این اساس دانشگاه باید فرصتهای بسترساز رفتار مدنی تحصیلی و کمک به استفاده حداکثری از هوش اخلاقی را برای کلیه دانشجویان فراهم نمایند.