آیت سعادت طلب؛ احمد فتح اللهی کوچه؛ حسین کریمی تبار
دوره 14، شماره 51 ، دی 1399، ، صفحه 119-136
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی در ارتباط بین رهبری تحولآفرین و جانشینپروری در آموزش عالی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران (تعداد 200 نفر) دانشگاه خوارزمی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد ۱۲۰ نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی در ارتباط بین رهبری تحولآفرین و جانشینپروری در آموزش عالی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران (تعداد 200 نفر) دانشگاه خوارزمی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد ۱۲۰ نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه ابزار پرسشنامه جانشینپروری (کیم، 2006)، رهبری تحولآفرین بأس و اولیو (2004) و عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با دادههای تجربی برازش دارد و عدالت سازمانی نقش میانجی را در ارتباط بین رهبری تحولآفرین با جانشینپروری دارد. بر این اساس رابطه متغیر رهبری تحولآفرین با جانشینپروری از طریق عدالت سازمانی مورد تأیید قرار گرفت. بدین شرح که متغیر عدالت سازمانی نقش میانجی را در رابطه بین رهبری تحولآفرین با جانشینپروری نشان داد. همچنین متغیر پیشبین رهبری تحولآفرین اثر مستقیم و مثبت بر جانشینپروری مدیران داشت. بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عدالت سازمانی در دانشگاه نقش تسهیلکننده را در توسعه برنامههای جانشینپروری دارد. بدین معنی که رهبری تحولآفرین در دانشگاه، از طریق عدالت سازمانی در ارتقاء و توسعه فرایند جانشینپروری تأثیرگذار است.