آزاده باواخانی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ نرگس کشتی آرای
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 83-94
چکیده
این پژوهش باهدف تبیین انتشار بازنگری بومی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس تجارب زیسته اساتید انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی، از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش نه نفر از اساتید با سابقه مدیر گروهی یا مشارکت در طرحهای بازنگری بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع موارد استثنایی ...
بیشتر
این پژوهش باهدف تبیین انتشار بازنگری بومی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس تجارب زیسته اساتید انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی، از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش نه نفر از اساتید با سابقه مدیر گروهی یا مشارکت در طرحهای بازنگری بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع موارد استثنایی یا کرانهای انتخاب گردیدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و با روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. از مجموعه یافتههای این پژوهش، پس از حذف کدهای مشترک، 379 کد مفهومی استخراج شد که بیانگر تجارب اساتید در شناسایی مراحل تدوین مدل بومی بازنگری برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بود. در زمینه مقدمات بازنگری بومی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان سه مؤلفه اصلی و هفت زیرمؤلفه دستهبندی شدند. یافتهها نشان داد این پژوهش با در نظر گرفتن مقتضیات بومی و محلی به تبیین انتشار بازنگری بومی برنامه درسی بر اساس عوامل درونی و بیرونی انتشار و بیان فرصتها و الزامات پرداخته است.