فرشاد سلیمانی؛ سوسن لائی؛ محمدجواد کرمافروز؛ الهام کاویانی
دوره 15، شماره 53 ، تیر 1400، ، صفحه 127-138
چکیده
مطالعه حاضر به شناسایی و تعیین مؤلفههای برنامه درسی معنوی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری پرداخت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، از نظر رویکرد قیاسی، از نظر فلسفه پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) و درنهایت طرح آن آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان حوزه مدیریت آموزشی تشکیل میدادند. روش نمونهگیری بهصورت ...
بیشتر
مطالعه حاضر به شناسایی و تعیین مؤلفههای برنامه درسی معنوی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری پرداخت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، از نظر رویکرد قیاسی، از نظر فلسفه پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) و درنهایت طرح آن آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان حوزه مدیریت آموزشی تشکیل میدادند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و تعداد مشارکتکنندگان مبتنی بر اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام گرفت که روایی و پایایی آن با استفاده از نظر صاحبنظران تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون و تحلیل ساختاری-تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد مؤلفههای برنامه درسی معنوی مشمول خودسازی، خودارزشمندی، جامعهشناسی، جامعهپذیری جهانیشدن، جهانیسازی، معنویت، معنویتسازی، نیاز به تکامل، نیاز به معنی، درونروانی و بین فردی است. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد مؤلفههای خودسازی، خودارزشمندی و نیاز به تکامل بیشتر تأثیرگذار و در مقابل مؤلفههای جهانیشدن، جامعهشناسی، معنویتسازی، درون فردی، بین فردی و جامعهپذیری بیشتر تأثیرپذیر بودند.