مریم براتعلی؛ فاطمه صفاری؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ سیدهاشم گلستانی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 27-36
چکیده
هدف از پژوهش حاضر استنتاج اهداف، مبانی و اصول عدالت در روشهای تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای اسلامی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی با بهکارگیری الگوی بازسازیشده استنتاجی فرانکنا استفاده شده است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از دستهبندی و کدگذاری موضوعی و تفسیر صورت گرفته است و جهت اطمینان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر استنتاج اهداف، مبانی و اصول عدالت در روشهای تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای اسلامی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی با بهکارگیری الگوی بازسازیشده استنتاجی فرانکنا استفاده شده است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از دستهبندی و کدگذاری موضوعی و تفسیر صورت گرفته است و جهت اطمینان دادهها بهطور مستمر مورد بازبینی قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا اهداف عدالت مشخص گردید و مبانی عدالت بیان شد سپس اصول عدالت که دستورالعملهای کلی است از مبانی استنتاج گردید و با تکیه بر اصول روشهای عادلانه که دستورالعملهای جزئی است استخراج گردید. بر اساس یافتههای پژوهش اصول عدالت عبارتاند از: رعایت حقوق فردی و اجتماعی، رعایت استحقاقها، اعتدال و توازن، بصیرت در عدل، حب ذات، انصاف، دادگری و میانهروی؛ و بر اساس یافتهها برخی از روشهای تربیتی عادلانه عبارتاند از: برقراری عدالت اجتماعی، خشنودی مردم بر اساس ضوابط عقلی و شرعی، تکلیف بهاندازه وسع، پاداش بهقدر عمل، مجازات بهقدر خطا، برقراری تناسب و هماهنگی بین اجزاء، احساس خوشایندی ناشی از درک فرد، قانونگذاری و پیروی از قانون.