ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژه نوجوانان
این پژوهش با هدف تعیین روایی، قابلیت اعتماد و ســاختار عاملی پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژةنوجوانان انجام شــده اســت. حجم نمونه شامل 298دانشآموز (158پســر و 140دختر) در دامنۀ سنی 12تا 15سالبودند که از طریق نمونهگیری خوشــهای مرحلهای از بین دانشآموزان دورة اول متوســطه مدارس شــهر تهران انتخابو با پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژه نوجوانان مورد آزمون قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ برایکل مقیاس در نمونۀ حاضر در دامنۀ 0/80تا 0/92و ضریب اســپیرمن براون مقیاس مذکور در دامنۀ 0/74تا 0/92بهدســت آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی موید این است که ساختار پرسشنامۀ مذکور، برازش قابل قبولی با دادهها دارد وهمبســتگی بین سوالها و مؤلفهها دلیلی بر تایید مدل بوده و سه شاخص نیکویی برازش مدل را تایید میکند. با توجهبه ویژگیهای روانســنجی مطلوب این پرسشــنامه، میتوان با اطمینان از این ابزار برای ارزیابی هوش هیجانی نوجواناناستفاده کرد
https://www.jiera.ir/article_50106_b80f3f3cd67b097ecf7579c57b50e435.pdf
2015-11-22
7
26
هوش هیجانی
روایی
قابلیت اعتماد
ساختار عاملی
احمد
بهپژوه
1
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
شکوهی یکتا
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
فرزانه
معتمدی شارک
3
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
AUTHOR
غلامعلی
افروز
4
-
AUTHOR
باقر
غباری بناب
5
-
AUTHOR
Al-Qafaas, W. K. (2007). Validity of the Bar-On Emotional Quotient Inventory: Youth Version using both sides of the psychological adjustment. College of Education Journal, University of Benha, 17(70), 1-50, (In Arabic).
1
Al-Said, T. B. T, Birdsey, N. & Stuart-Hamilton ,I. (2013). Psychometric Properties of Bar-on Emotional Quotient Inventory Youth Version among Omani Children. International Journal of Learning Management Systems, 1(2), 13-24.
2
Arndt. J .E. & Fujiwara, E. (2014). Interactions between emotion regulation and mental health. Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 1(5), 8-16.
3
Bar-On, R. & Parker, J .D. A. (2000). The Bar-On Emotional Quotient Inventory: Youth Version (EQ-i: YV). Technical Manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems.
4
Bar-On, R. (1997). Development of the Bar-On EQ-I: A measure of emotional and social intelligence. Paper presented at the 105th Annual Convention of the American Psychological Association, Chicago, USA.
5
Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On, & J. D. A. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence (pp.363–388). San Francisco: JosseyBass.
6
Bar-On, R. (2006). The Bar-on model of emotional-social intelligence (ESI) Journal of Psicothema, 18, 13-25.
7
Bar-On, R. (2010). Emotional intelligence: An integral part of positive psychology. South African Journal of Psychology, 40(1), 54-62.
8
Chen, F. S., Lin, Y. M., & Chia An Tu, C.A. (2006) A study of the emotional intelligence and life adjustment of senior high school students. World Transactions on Engineering and Technology Education, 5(3), 473-476.
9
Ciarrochi, J., Forgas, J, P. & Mayer, J, D. (2006). Emotional intelligence in everyday life, A Scientific inquiry. Psychology Press. Second Edition.
10
Davis, S. K. & Humphrey, N. (2012). Emotional intelligence predicts adolescent mental health beyond personality and cognitive ability. Personality and Individual Differences, 52, 144-149.
11
Davis, S. K., & Humphrey, N. (2012). Emotional intelligence predicts adolescent mental health beyond personality and cognitive ability. Personality and Individual Differences, 52, 144-149.
12
Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple intelligence. New York: Basic Books.
13
Gayathri, N. & Meenakshi, K. (2013). A literature review of emotional intelligence. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2(3), 42- 51.
14
Goleman, D. & Cherniss, C. (2001). The emotional intelligence workplace. How to select for, Measured improve emotional intelligence in individuals, groups and organization. Jossey Bass By Wiley Company.
15
Hassan. K. & Sader. M. (2005) Adapting and Validating the Bar-on EQ–i: YV in the Lebanese Context. International Journal of Testing, 3(5), 301-317.
16
Jdaitawi, M. T., Ishak, N. & Mustafa, F. T. (2011).Emotional intelligence in modifying social and academic adjustment among first year university students in North Jordan. International Journal of Psychological Studies, .314-393 ,)2(3
17
Lane, R. D., Reiman E. M., Axelrod, B., Lang-Sheng, Y., Holmes, A. & Schwarz, G. E. (1998). Neural correlates of levels of emotional awareness: Evidence of an interaction between emotion and attention in anterior cingulated cortex. Journal of Cognitive Neuroscince,10(4), 55-54.
18
Lopes, P. N., Mestre, J. M., Guil, R., Kremenitzer, J. P. & Salovey, P (2012). Managing emotions in adaptation to school: Social behavior and misconduct in the classroom. American Educational Research Journal, 49(4), 710-742.
19
Martins, A., Ramalho, N. & Morin, E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 49, 554-564.
20
Matthews, G., Zeidner, M. & Roberts R. D. (2002). Emotional intelligence: Science and Myth. Massachusetts Institute of Technology Press.
21
Mayer, J. & Salovey, P. (1997). Emotional intelligence and the construction and regulation of feeling. Applied Preventive Psychology, 4, 197-208.
22
Mayer, J. Salovey, P. & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings and implications. Psychological inquiry, 15(3), 197-215.
23
Parker J, D. A., Saklofskeb, D. H., Shaughnessya, P. A., Huangb, S, H. S., Wood, L. M & Eastabrook J, M. (2005). Generalizability of the emotional intelligence construct: A cross-cultural study of North American aboriginal youth emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 39(1), 215-227.
24
Parker, J. D. A., Creque Sr. R. E., Barnhart D, L., Harris, J., Majeski, S. A., Wood L. M., Bond, B. J. & Hogan M, J. (2004). Academic achievement in high school: does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37(7), 1321-1330.
25
Rovnak, A. M. (2007). A psychometric investigation of the emotional quotient inventory in adolescent: A construct validation and estimate of stability. A Dissertation Presented to The Graduate Faculty of The University of Akron. In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
26
Salovey, P. & Mayer, J. (1990). Emotional intelligence. Bay wood Publishing Co, Inc.
27
Schutte, N., Malouff, J., Hall, L., Haggerty, D., Cooper J., Golden, C. & Dornheim. L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
28
Shuler, C, S. (2004). An analysis of the emotional inventory: Youth version as a measure of emotional intelligence in children and adolescents. A Dissertation submitted to the Department of Educational Psychology and Learning Systems in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of Philosophy. The Florida State University College of Education.
29
Sternberg, R. (2004). International Handbook of Intelligence. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
30
Thorndike, E.L. (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140, .532-722
31
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مدل بومی مدیریت مدارس متوسطه استان کرمان (مطالعه موردی شهر کرمان)
با توجه به جایگاه و اهمیت مدیریت مدارس و نقش آن در مسیر توسعه هر کشور، تحقیق حاضر تلاشی است برایتبیین مدل بومی مدیریت مدارس استان کرمان.در این تحقیق، مولفه های مدل مورد نظر از پیشینه و مبانی نظریموجود استخراج و سپس به تایید 20 نفر از اساتید رشته مدیریت آموزشی رسید.سپس پرسشنامه ای مبتنی بر اینالگوطراحی و نسبت به تعیین روایی سازه )از طریق تحلیل عاملی( و پایایی آن اقدام گردید و در ادامه این پرسشنامه دراختیار 325 نفر از دبیران مدارس متوسطه دولتی )دوره دوم – نظری( شهر کرمان قرار گرفت تا نظر شان را در خصوصوضعیت مدیریت مدارس مشخص نماید.نتایج نشان م یدهد که مدیریت مدارس از نظر 5 مولفه اصلی این مدل شاملکارکردها،دانش،مهارتها،اخلاق حرفه ای و ویژگی های شخصیتی و اخلاقی، تنها در دو بعد اخلاق حرفه ای و ویژگی هایشخصیتی و اخلاقی نمره ای بالاتر از متوسط کسب کرده و در سه بعد دیگر نمره کسب شده پایین تر از میانگین می باشد
https://www.jiera.ir/article_50107_1dd3729649984717e0fa261e132cdf6f.pdf
2015-11-22
27
62
مدل
بومی
مدیریت مدارس
نجمه
حاجی پور عبایی
1
دکترای مدیریت آموزشی،عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائ
LEAD_AUTHOR
محمود
ابوالقاسمی
abolghasemi@yahoo.com
2
دکترای مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمد
قهرمانی
dr_ghahramani@yahoo.com
3
دکترای مدیریت آموزشی،عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
رضا
ساکی
4
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
احمدی، غلامعلی و نریمانی،مرتضی. (1389)..دانش نگرش و مهارتهای مورد نیاز مدیران مدارس در مدیریت تغییر، مجله مدارس کارآمد،شماره 8 ، صفحات 50 -56 .
1
اله سلگی،حمید (1390). مدیریت دانش در مدارس، مجله شد،دوره نهم،شماره 8،صفحات 26-29.
2
ایزدی، مهدی و یزدخواستی، علی. (1385). فرهنگ مدیریت تغییر و بهبود کیفیت در آموزش و پرورش، هفتمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت www.civilica.comبهرنگی،محمدرضا. (1373). .مدیریت آموزشی و آموزشگاهی،تهران:مولفبوش،تونی.(1391). تئوری های رهبری و مدیریت آموزشی، (ترجمه محمدحسنی،مریم سامری و نرگس سکوتی)،ارومیه:دانشگاه ارومیه.
3
پرداختچی،محمد حسن. (1373).مدیریت آموزشی به عنوان قلمروی حرفه ای،فصلنامه مدیریت آموزش و پرورش،2،3.
4
پورقاز، عبدالوهاب ؛ کاظمی، یحیی ؛ محمدی، امین. (1390). بررسی رابطه ی شیوههای تفکر و ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مدیران
5
مدارس (مطالعه موردی مدارس مقاطع سه گانه شهر بیرجند)، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 11،صفحه 67-85
6
جهانیان،رمضان. (1387). ابعاد و مولفه های نظام مدیریت مدرسه محوری و ارائه مدل مفهومی، مجله دانش وپژوهش در علوم تربیتی، شماره 17 و 18،ص 49-74.
7
حج فروش،احمد. (1384)..حال و آینده آموزش و پرورش در ایران،روزنامه همشهری.
8
.wwwhamshahrionline.ir
9
رضایت، غلامحسین، (1390). طراحی الگوی شایستگی های روسای دانشگاههای دولتی ایران،رساله دکترا،دانشگاه شهید بهشتی.
10
زارع، حسین، پیرخائفی، علیرضا، مبینی، داود. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مساله بر ارتقاء خلاقیت مهندسان باتوجه به سنخ شخصیتی ان ها، فصلنامه تازه های روانشناسی صنعنی و سازمانی، سال اول، شماره 3،ص 49-56.
11
سلیمانی، نادر، عباس زاده، ناصر، نیاز آذری، بهروز. (1391). رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان
12
آموزش فنی و حرفه ای شهر تهران،فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره1 (پیاپی 9).
13
شمس مدرکانی ، غلامرضا، (1380). بررسی علل عدم رغبت معلمان منطقه زرین شهر به فعالیتهای پژوهشی ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری dl.nlai.ir/UI
14
فروغی،احمدعلی،سلیمی،قربانعلی و گودرزی،اکرم (1386). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی با نگرش نوین.اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاداسلامی خوراسگان.
15
فتحی، محمود، چرا مدیران مدارس باید روان شناسی بدانند؟ www.zibaweb.com/modir2.htmقنبری، سیروس، رجبی، عباس (1389). میزان آشنایی مدیران با مهارت های سه گانه مدیریتی و رابطه آن با عملکرد آنان، مجله پژوهش علوم انسانی علوم تربیتی، سال یازدهم، شماره 28.ص47-62.
16
مشایخی،حبیب اله،خلخالی،نرگس،فرج الهی، علی. (1389). مقایسه ویژگیهای شخصیتی مدیران موفق و ناموفق دبیرستانهای استان مازندران،فصلنامه روانشناسی تربیتی،سال اول، شماره 4،ص 7-23
17
علاقه بند، علی. (1374). مقدمات مدیریت آموزشی،تهران:روان .
18
وکیلی،پریوش. (1386). ارزیابی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر کنترل خشم در نوجوانان پسر 12 -15 ساله، مجله اندیشه و رفتار،دوره دوم، شماره6.ص39-49.
19
Aghadavood, S., Dehaghani, M., Dehkordi, L., Faradonbeh, M & Sedeian, S. (2013). A study on relationship between ethical leadership and organizational trust between teachers and principals: A case study of high school employees in Shahre-Kord, Iran.Management Science Letters , 3(4), 1233-1238.
20
A Framework For School Reform and Redesign.(1997). Prepared by the Learner-Centered Principles Work Group of the American Psychological Association’s Board of Educational
21
Affairs.http://www.apa.org/ed/governance/bea/learner-centered.pdf
22
Baezat ,Sara, Aflakifard, Hossein, Shahidi, Nima,(2014). OnThe Relationship Between Knowledge Management And Teachers’ Self-Efficacy (Case study : Shiraz Pre-
23
School enters), International Research Journal of Applied and Basic Sciences, ,VOL 8 (10),PP:1776-1781.
24
Burgoyne ,John, Hirsh ,Wendy and Williams ,Sadie,(2004). The Development of Management and Leadership Capability and its Contribution to Performance:The evidence, the prospects and the research need, Lancaster University, Research Report RR560, www.researchgate.net R
25
Bolanle ,Akinola Oluwatoyin (2013), Principals’ Leadership Skills and School Effectiveness:The Case of South Western Nigeria, World Journal of Education, Vol. 3, No. 5,PP:26-33
26
Chue, KW , W and M, Yuen A,(2011). Implementing Knowledge Management In School Environment: Teachers’ Perception, Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, Vol.3, No.2.
27
Hosseinpour,M.Tamimi,L.Hosseinpour, N.Hashami, K.and Jafarzadeh, S.)2014(.Study the Relationship between Principals’ Management Skills and their Effectiveness in Karaj 4th District Primary Schools. Journal of Educational and Management Studies.,4(1):113-117.
28
Halim ,Rosnarizah Abdul, Senin ,Amin& Manaf, Abdul Razak,(2008). Innovation in Educational Management and Leadership:High Impact Competency for Malaysian School Leaders, Institute Aminuddin BakiMinistry of Education Malaysia, http://www.seameo.org/vl/library/dlwelcome/projects/jasper/jasper09/ fullpaper.pdf
29
Garcia, M., Duncan, P., Carmody-Bubb, M. and Ree, M.J. (2014) You Have What? Personality! Traits That Predict Leadership Styles for Elementary Principals. Psychology, 5, 204-212.
30
Kocaba, Ibrahim & Karaköse, Turgut,(2009). Ethics in school administration, African Journal of Business Management,Vol.3(4),pp.126-130,
31
Kowalski, Theodore(1992). Perceptions of desired Skills for effective principals, Journal of school leadership, Vol. 2, No. 3, Pp: 299-309.
32
Lunenburg,Fred.C.(2010).The Management Function of Principals, NATIONAL FORUM OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION AND SUPERVISION JOURNAL VOLUME 27, NUMBER 4.
33
Petrides LA, Nodine T.( 2003). Knowledge Management In Education : Defining The Landscape. (Report). Half Moon Bay, CA.: Institute For The Study Of Knowledge Management In Education .
34
Tyre, Marcie J. Eppinger, Steven D. Csizinszky, Eva M.H. (1995). Systematic versus Intuitive Problem Solving, Massachusetts Institute of TechnologySloan School of Management Working PaperNo. 3716.http:// web.mit.edu/eppinger
35
Wang JX, Jia CJ.( 2005). Education knowledge management strategies to promote teachers’ professional development. Science & Technology Progress and Policy, 22(12), 159–161
36
Waldron ,M. W., Vsanthakumar, J., and Arulraj, S. (2000). Improving the organization and management of extension, FAO corporate document repository, ,Natural Resources Management and Environment Department , http://www.fao.org
37
Kowalski, Theodore(1992). Perceptions of desired Skills for effective principals, Journal of school leadership, Vol. 2, No. 3, Pp: 299-309. Whetten, David A., Cameron, Kim S.,(2011). DEVELOPING
38
,MANAGEMENTSKILLS,U.S.A: Prentice Hall.
39
ORIGINAL_ARTICLE
آزمون روابط ساختاری بین باورهای خود کارآمدی تحصیلی، الگوهای اسنادی، راهبردهای مقابله، هیجانهای پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روابط ساختاری بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی، الگوهای اسنادی، راهبرد های مقابله ای،هیجان های پیشرفت و اهمال کاری تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان انجام شد. روش: در مطالعة همبستگی حاضر، 397 دانشجو) 172 پسر و 225 دختر( که با استفاده از روش نمون هگیری چندمرحله ای انتخاب شدند به مقیاس اهما لکاری تحصیل ی )سولومونو راثبلوم، 1984 (، پرسشنامه راهبردها یهای مقابله ای )فولکمن و لازاروس، 1986 (، پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی)زاژاکووا، لینچ و اسپنشادی، 2005 (، پرسشنامة سبک های اسنادی )پیترسون، سیمل، بییر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن، 1982 (و پرسشنامة هیجانات پیشرفت )پکران، گوئتز، تیتز و پری، 2005 (، پاسخ دادند. در این مطالعه به منظور آزمون روابط ساختاری درمدل مفروض، از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که رابطة بین باورهای خودکارآمدیتحصیلی با راهبردهای مقابله انطباقی و هیجانات پیشرفت مثبت، مثبت و معنادار و رابطة بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی باراهبردهای مقابلة غیرانطباقی و اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار بود. همچنین، نتایج نشان داد که رابطة راهبردهای مقابلةانطباقی با هیجانات پیشرفت مثبت، مثبت و معنادار و رابطة بین هیجانات پیشرفت مثبت با اهمال کاری تحصیلی منفی و معناداربود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که رابطة بین راهبردهای مقابله غیرانطباقی با هیجانات پیشرفت منفی، مثبت و معنادار و رابطةبین هیجانات پیشرفت منفی با اهمال کاری تحصیلی نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین سبک هایاسنادی برای موقعیت های مثبت با اهمال کاری تحصیلی منفی و رابطه بین سبک های اسنادی برای موقعیت های منفی با اهمال کاریتحصیلی منفی و معنادار بود. در نهایت، نتایج نشان داد که 50 تا 68 درصد از واریانس نمرات اهما لکاری تحصیلی از طریق منابعاطلاعاتی مختلف در الگوهای مفروض تبیین شد. نتیج هگیری: در مجموع نتایج مطالعة حاضر همسو با مجموعه تلاش های مفهومیدر قلمرو مطالعاتی انگیزش پیشرفت معاصر، نشان داد که در پی شبینی اهمال کاری تحصیلی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلیو اسنادهای علّی، راهبردهای مقابل های و هیجانات پیشرفت از نقش بسیار مهمی برخوردارند.
https://www.jiera.ir/article_50108_447afa2d231a1bf9ad194476f6fc30e5.pdf
2015-11-22
63
122
اهمالکاری تحصیلی
خودکارآمدی تحصیلی
هیجان پیشرفت
راهبردهای مقابله
سبکهای اسنادی
نیلوفر
اسمعیلی
1
دانشجوی دکتری روانشناسی روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
امید
شکری
oshokri@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
جلیل
فتح ابادی
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمود
حیدری
4
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اردانی، آ. (1390). خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای مقابله ای به عنوان میانجیگرهای ارتباط کمالگرایی و اضطراب امتحان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
1
آقاتهرانی،م . (1382). اهمال کاری )تعلل ورزیدن(؛ بررسی علل، راه کارها و درمان. نشریه معرفت .شماره 64.
2
آلبرت، آ. و جیمز نا ل،و. (1389). روان شناسی اهمال کاری، ترجمه محمد علی فرجاد، موسسه امید، تهران.
3
تمدنی، م. حاتمی، م. رزینی، ه. (1390). خودکارآمدی عمومی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصل نامه روان شناسی تربیتی شماره هفدهم، سال ششم.
4
حسین چاری، م. و دهقانی، یوسف. (1387). پیش بینی میزان اهمال کاری تحصیلی براساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظام های آموزشی، شماره 4.
5
خداپناهی، م.ک. (1390). انگیزش و هیجان . انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). 396 صفحه چاپ سیزدهم.
6
سپهریان، ف. حسین زاده، م. (1390).. تحلیل الگوی ساختاری رابطه بین سبک های مقابله و اهمال کاری تحصیلی در دانش جویان. اندیشه های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و رانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 7، شماره 4، ص93-77.
7
شکری، ا. (1389). آزمون اثر بخشی برنامۀ مداخله ای ایمن سازی روانی دانشجویان در برابر تجارب هیجانی منفی بر اساس الگوی پیشگیری پنسیلوانیا . مقالۀ پژوهشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
8
کدیور، پروین. (1388).روانشناسی یادگیری . انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). 299 صفحه، چاپ دوم.
9
کرمی،د. (1388). میزان شیوع اهمال کاری در دانش جویان و ارتباط آن با اضطراب، مجله اندیشه و رفتار، دوره ی چهارم، شماره ی 13.
10
گودرزی،ا. (1391). ارزیابی های شناختی، خوش بینی، راهبردهای مقابله ای و بهزیستی ذهنی: تحلیل معادلات ساختاری الگوی تبادلی تنیدگی-مقابله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
11
مرتضایی، ز. (1390).. بررسی شیوع اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فردوسی و رابطه آن با میزان آشنایی با راهبردهای یادگیری و مهارتهای حل مساله. پایان نامه کارشناسی ارشد ،رشته ی روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
12
مطیعی، ح.، حیدری، م. و صادقی، م. (1391). پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس مولفه های خودتنظیمی در دانشآموزان پایه ی اول دبیرستان های شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی ،سال هشتم، شماره 24.
13
Afari, E., Ward, G., & Khine, S. M. (2012). Global Self-Esteem and SelfEfficacy Correlates: Relation of Academic Achievement and Self-Esteem among Emirati Students. International Education Studies. 5(2): 33-48.
14
Artino, J.D., Jones, I. (2012). Exploring the complex relations between achievement emotions and self-regulated learning behaviors in online learning. Internet and Higher Education, 15 (170–175).
15
Atkinson, J.w., & Feather, N.T., (1966). A theory of achievement motivation. new york: wiley.
16
Balkis, M., Duru, E., & Duru, S., (2009). Prevalence of academic procrastination behavior among preservice teachers, and its relationship with demographics and individual preferences. Journal of Theory and Practice in Education, 5 (18-32).
17
Bandura, A. (1993). “Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning.” Educational Psychologist 28: 117-148.
18
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of Human Behavior. V. S. R. (Ed.). New York, New York: Academic Press. 4: 71-81.
19
Bandura,A .(2001). guide for construction self-efficacy scales. stanford,ca,usa: stanford university.
20
Beasley, M., Thompson, T., & Davidson, J.(2003). Resilience in response to life stress: the effects of coping style and cognitive hardiness. Personality and Individual Differences, 34 (77-95).
21
Bendicsen, H.K. (2009). Guide to Psychoanalytic Developmental Theories. New York, NY: Springer New York. 49–54. ISBN 978-0-387-88454-7.
22
Bennett, K., Adams, A., &. Ricks, J. 2012. Pessimistic Attributional Style and Cardiac Symptom Experiences: Self-Efficacy as a Mediator. Academic journal article from North American Journal of Psychology,14(2); 37-49.
23
Bipp, T., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2008). Personality and achievement motivation: relationship among Big Five domain and facet scales, achievement goals, and intelligence. Personality and Individual Differences, 44, 1454-1464.
24
Bong, M., & Richard R., C. (1999). comparison between self-concept and self efficacy in academic cultivations. Research, educational psychologist. 34(3). 139-153.
25
Bong, M., (2004). Academic Motivation in Self-Efficacy,Task Value, Achievement Goal Orientations, and Attributional Beliefs. Ewha Woman’s University, Seoul, Korea.
26
Byrne, B. M. (2001). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum Associates, Inc. Cambridge University Press.
27
Camgoz, S. M., & Tektas O. O. 2008. Academic Attributional Style, SelfEfficacy and Gender: A Cross-Cultural Comparison. social behavior and personality, 36 (1), 97-114.
28
Chow, H. P. (2011). Procrastination among undergraduate students: effects of emotional intelligence, school life, self-evaluation, and self-efficacy. Alberta journal of educational research, 57(2), 234-240.
29
Daniels, M., & Stupnisky, H.(2012). Not that different in theory: Discussing the control-value theory of emotions in online learning environments. Internet and Higher Education, 15(222–226).
30
Dettmers, C., Trautwein, I., Lüdtke, M., Goetz, T., Frenzel, I., & Pekrun, R. (2010). Students’ emotions during homework in mathematics: Testing a theoretical model of antecedents and achievement outcomes. Contemporary Educational Psychology, 36 (25–35).
31
DeFreitas, S. C. (2011) . Differences between African American and European American first-year college students in the relationship between selfefficacy, outcome expectations, and academic achievement. Social Psychology of Education. 15(1); 109-123.
32
Devonport, T., & Lane, A. M. (2006). Relationships between self-efficacy, coping and student retention. Social behavior and personality, 34(2), 127138.
33
Dinthera M., Dochyb, F., &, Segersc, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational Research Review. 6( 2) 95– 108.
34
Flett, G.L., Stainton. M., Hewitt. P. L., Sherry. S. B., & Lay. C.(2012). Procrastination Automatic Thoughts as a Personality Construct: An Analysis of the Procrastinatory Cognitions Inventory. Cognitive-Behaviour, 10.1007/s10942-012-0150-z.
35
Folkman, S. (1984). Personal control and stress and coping processes:Theoretical analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 6, 839-852.
36
Folkman, S., Lazarus, R. S. (1985). If it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48 (1), 150-170.
37
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1986). Stress process and depressive sympthomology. Journal of Abnormal Psychology. 95, 107-113.
38
Garnefski, N., Boon, S., & Kraaij, V. (2003). Relationships between cognitive strategies of adolescents and depressive symptomatology across different types of life events. Journal of Youth and Adolescence, 32, 401–408.
39
Glanz, K., & Schwartz, M. D. (2008). Stress, coping and health behavior. In: K. Glanz, B. K. Rimer & K. Viswanath, (Eds.), Health Behavior and Health Education: Theory, Research and Practice. (pp. 211-236) Jossey-Bass: Wiley.
40
Goetz, T., Cronjaeger, L., Frenzel, I., Lüdtke, M., & Hall, N.C. (2009). Academic self-concept and emotion relations: Domain specificity and age effects. Contemporary Educational Psychology, 35 (44–58).
41
Goetz, T., Frenzel, I., Hall, N.C., & Pekrun, R. (2007). Antecedents of academic emotions: Testing the internal/external frame of reference model for academic enjoyment. Contemporary Educational Psychology, 33 (9–33).
42
Goetz, T., Nett, E., Martiny, E., Hall, N., Pekrun, R., Dettmers, A., & Trautwein, B. (2012). Students’ emotions during homework: Structures, self-concept antecedents, and achievement outcomes. Learning and Individual Differences, 22(225–234).
43
Gonzales, N.A .Atals(2001) on the limits of copig: interaction between stress and coping for inner-city adolescents. journal of adolescents research, 16,372-395.
44
Gonzales, N., Tein, J., Sandler, I., & Friedman R. (2001). On the limits of coping: Interaction between Stress and coping for inner city adolescents. Journal of Adolescents Research, 16 (372-96).
45
Gutiérrez-Doña, B., Lippke, S., Renner, B., Kwon, S., & Schwarzer, R. (2009). How self-efficacy and planning predict dietary behaviors in Costa Rican and South Korean women: A moderated mediation analysis. Applied Psychology: Health & Well-Being, 1, 91–104.
46
Nathan C. Hall N.C., Gradt, S. E., & Goetz, T. (2011). Attributional Retraining, Self-Esteem, and the Job Interview: Benefits and Risks for College Student Employment. The Journal of Experimental Education. 79(3); 318-339.
47
Hannok, W. (2011). Procrastination and Motivation Beliefs of Adolescents: A Cross-Cultural Study. Thesis of PhD degree, Psychological Studies in Education, Department of Educational Psychology, University of Alberta.
48
Hee, S. E. (2011). The relationships among procrastination, flow, and academic achievement. Social behavior and personality .proquest science journals. )2(93, .902
49
Hewitt, P.L., Flett, G.L., & Mosher, S.W. (1992). The Perceived Stress Scale: Factor structure and relation to depression symptoms in a psychiatric sample. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 14, 247257.
50
Jernigan, C. G. (2004). What do students expect to learn? The role of learner expectancies, beliefs, and attributions for success and failure in student motivation. Current Issues in Education [On-line], 7(4). Available: >http:// cie.ed.asu.edu/volume7/number4/>
51
King, M., McInerney, A., & Watkins, B.(2012). How you think about your intelligence determines how you feel in school: The role of theories of intelligence on academic emotions. Learning and Individual Differences, .)918–418( 22
52
Klassen, Robert M., Krawchuk, Lindsey L., Rajani, Sukaina. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology. 33( 4), 915–931.
53
Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present and future. Psychosomatic Medicine, 55, 234–247.
54
Lazarus, R. S. (2001). Toward better research on stress and coping. American Psychologist, 55, 665-673.
55
Lazarus, R.S. (2006). Stress and Emotion: A new synthesis. New York: Springer.
56
Lazarus,r.s. and Folkman,S.(1984).Stress,Appraisal and Coping, New York:Springer. A classic text book on stress and coping responses.
57
Leea, E . (2005). The Relationship of Motivation and Flow Experience to Academic Procrastination in University Students. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development. 166(1), 5-15.
58
Luszczynska, A., & Schwarzer, R. (2005). Social cognitive theory. In M. Conner & P. Norman (Eds.), Predicting health behaviour (2nd ed. rev., pp. 127–169). Buckingham, England: Open University Press.
59
Lichtenfeld, D., Pekrun, R., Stupnisky, H., Reiss, N., & Murayama, T. (2012). Measuring students’ emotions in the early years: The Achievement Emotions Questionnaire-Elementary School (AEQ-ES). Learning and Individual Differences, 22 (190–201).
60
Linnenbrink, G., & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, 36(1–3).
61
Maor O, Leiser D. (2013). Lay psychology of the hidden mental life: Attribution patterns of unconscious processes. Conscious Cogn. 22(2):388-401.
62
Marchand, C., Gwen, P., Gutierrez, I., Antonio, R. (2012). The role of emotion in the learning process: Comparisons between online and face-to-face learning settings. Internet and Higher Education, 15(150–160).
63
Matthews, G., Schwean, V.L., Campbell, S.E., Saklofske, D.H., & Mohamed, A. R.(2000). Personality, self-regulation, and adaptation. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.
64
Moneta, I., Giovanni, B., Spada, R., & Marcantonio, M. (2009). Coping as a mediator of the relationships between trait intrinsic and extrinsic motivation and approaches to studying during academic exam preparation. Personality and Individual Differences, 46(664–669).
65
Ormrod, J. E. (2006). Educational psychology: Developing learners (5th ed.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall.
66
Olubusayo, A., Lecturer, S., & Otedola. m. (2010) Academic Procrastination in Mathematics: Causes, Dangers and Implications of Counselling for Effective Learning. International Education Studies. 3 (3); 93-107.
67
Park, S. & Sperling, R. (2012). Academic Procrastinators and Their SelfRegulation. Psychology, 3(1) 12-23.
68
Pekrun, R. (2005). Progress and open problems in educational emotion research. Learning and Instruction, 15(497–506).
69
Pekrun, R., Frenzel, A., Goetz, T. , & Perry, R. P. (2002). The Control-Value Theory ofAchievement Emotions:An Integrative Approach toEmotions in Education. University of Munich, University of Manitoba, (13-40).
70
Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006a). Achievement goals and discrete achievement emotions: Atheoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98(583–597).
71
Pekrun, R., Frenzel, A., Goetz, T., & Perry, R. P. (2006b, April). Control-value theory of academic emotions:How classroom and individual factors shape students’ affect. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, California.
72
Pekrun, R., Frenzel, A. C., Goetz, T., & Perry, R. P. (in press). The controlvalue theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotions in education. San Diego: Academic Press.
73
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002a). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37(91–106).
74
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W, & Perry, R. P. (2002b). Positive emotions in education. In E. Frydenberg (Ed.), Beyond coping: Meeting goals, visions, and challenges. Oxford, UK: Elsevier, (149–174).
75
Pekrun, R. (2007). Emotions students’ scholastic development. R.P. Perry and J.C. Smart (eds.), the Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education: An Evidence-Based Perspective, (pp. 553–610). Springer.
76
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A., Barchfeld, P., & Perry, R. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36 (36–48).
77
Penley, J., Tomaka, J. (2002). Associations among the big five emotional responses and coping with acute stress. Personality and Individual Differences, 32 (1215-28).
78
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (1984b). Content analysis of verbatim explanations: The CAVE technique for assessing explanatory style. Unpublished manuscript, Virginia Polytechnic Institute and State University.
79
Peterson, C., & Steen, T. A. (2002). Optimistic explanatory style. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 244– 256). New York: Oxford University Press.
80
Quad, R. (2006). Overcoming procrastination. Retrieved 26 August 2009 from >http://ub-counseling.buffalo.edu/stressprocrast.shtml>
81
Rogers, P., Qualter, P., Phelps, G., & Gardner, K.(2006). Belief in the paranormal, coping and motional intelligence. Personality and Individual Differences, 41(1089-1705).
82
Schier, M. F., Carver. C. s,. & Bridges. M. W.(1994). Distinguishing optimism from neuroticism(and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevalution of the life orientation test. Journal of personality and social psychology, 67, 1063-1078.
83
Schreiber, J. B., Stage F. K., & King, j. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor Analysis results: a review. The Journal of Educational Research. 99 , 323-338.
84
Seifert, T.L.(2004). Understanding student motivation. Educational Research, Vol. 46, No. 2.
85
Seligman, M.F.P (1991). Learned optimism. Knopt. New York Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press.
86
Shankland, A., França, M., Genolini, G., Guelfi, F., & Ionescu, L. (2009). Preliminary study on the role of alternative educational pathways in promoting the use of problem-focused coping strategies. European Journal of Psychology of Education, 4 (499-512).
87
Silk, J. S., Morris, A. S., Kanaya, T., & Steinberg, L. (2003). Psychological control and autonomy granting: Opposite ends of a continuum or distinct constructs? Journal of Research on Adolescence, 13, 113-128.
88
Şirin. E.F. (2011). Academic procrastination among undergraduates attending school of physical education and sports: Role of general procrastination, academic motivation and academic self-efficacy. Educational Research and Reviews, 6 (447-455).
89
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (Eds.). (2002). The handbook of positive psychology, New York: Oxford University Press.
90
Supplee, H., Shaw, S., Hailstones, N., & Hartman, M. (2004). Family and child influences on early academic and emotion regulatory behaviors. Journal of School Psychology, 42 (221–242).
91
Soric, I., & Ancic, J. (2008). Learning strategies and causal attributions in second language learning. Review of Psychology, 15(1-2), 17-26.
92
Sorić, I., & Palekčić, M. (2009). The role of students’ interests in self-regulated learning: The relationship between students’ interests, learning strategies and causal attributions. European Journal of Psychology of Education, 4 ( 545-565).
93
Stober, j., & Pekrun, R. (2004). Advances in test anxiety research (editorial). anxiety, stress, 8 coping, 17(3),205-211.
94
Skinner, E. A,. Edge, K., Altman, J., & Sherwood, H.(2003).Searching for the structure of coping: A review and critique of category systems for classifying ways of coping. Psychological Bulletin, 129, 216-269.
95
Tamjid, A., Bin Babaa. M. S., Tamjid, H., & Gholipour, R. (2013). Information security – Professional perceptions of knowledge-sharing intention under self-efficacy, trust, reciprocity, and shared-language. Computers & Education. 68, 223–232.
96
Timothy L. Seifert . (2004). Understanding student motivation. Educational Research, 46(2).
97
Tirii, K., & Nokelainen, P. (2011). The influence of self-perception of abilities and attribution styles on academic choices: implications for gifted education.Roeper Review. 33(1); 26-32.
98
Troia, G.A. (2009). Instruction and assessment for struggel on writers. A devision Guilford Publications, Inc.
99
Turner, J. E., Goodin, J. B., & Lokey, C. (2012). Exploring the Roles of Emotions, Motivations, Self-Efficacy, and Secondary Control Following Critical Unexpected Life Events. Journal of Adult Development. 19( 4), 215-227.
100
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scale. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
101
Williams. J.G., Stark, S.K. & Foster. E.F. (2008). The Relationships among Self-Compassion, Motivation, and Procrastination. Journal of psychological research, 1 (37-44).
102
Wood, F., & Bell, A. (2008). Predicting interpersonal conflict resolution styles from personality characteristics. Personality and Individual Differences, .)131–621(54
103
Yoon, C.H.(2009). Self-regulated learning and instructional factors in the scientific inquiry of scientificially gifted Korean middle school students. Gifted Child Quarterly, 53,23(203-216).
104
Zeidner, M., & Hammer, A. L.(1992). Coping with missile attack: resources, strategies, and outcomes. Journal of personality, 60, 709-7.
105
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه علّی بهزیستی ذهنی، کیفیت زندگی و سب کهای هویت با پیشرفت تحصیلی از طریق خود کارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه علی بهزیستی ذهنی، کیفیت زندگی و سبک های هویت با پیشرفت تحصیلی ازطریق خودکارآمدی تحصیلی انجام شده است. طرح این پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی علی است. نمونهمورد بررسی 328 نفر پسر دانش آموز پایه اول تا چهارم دبیرستان شهر بندرعباس در سال تحصیلی 94 - 93 می باشندکه از طریق نمون هگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزارهای استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بهزیستیذهنی ) PANAS ( فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ) WHOQOL (، سیاهه تجدید نظر شدهسبک های هویت برزونسکی ) ISI6G (، معدل تحصیلی و پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی ) ASEBQ (بودند.ارزیابی الگوی پیشنهادی نشان داد که مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علی بین متغیرهای یاد شده از برازشقابل قبولی برخوردار هستند و همه مسیرهای یاد شده در سطح 0001p >/ معنی دار بودند. به طور کلی، نتایج نشانداد که بهزیستی ذهنی، کیفیت زندگی و سبک های هویت از طریق خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطهمعن یدار دارد
https://www.jiera.ir/article_50109_78b66e321ec0af5b20e07fc442ec647a.pdf
2015-11-22
123
145
بهزیستی ذهنی
کیفیت زندگی
سبک هویت
پیشرفت تحصیلی
خودکارآمدی تحصیلی
موسی
جاودان
1
هیأت علمی دانشگاه هرمزگان
AUTHOR
کبری
حاجی علی زاده
2
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
AUTHOR
امین
رفیعی پور
rafiepoor2000@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
تقدیری، رقیه؛ امامی پور، سوزان و سپاه منصور، مژگان. (1388). رابطه بین سبک های هویت ،خودکارآمدی و خودتنظیمی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمان. تحقیقات روانشناختی ،دوره 1، شماره 1، 105-91.
1
تقوایی نیا ،علی. (1390). بررسی رابطه علیَ بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خود کارآمدی تحصیلی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. رساله دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
2
تمدنی، مجتبی؛ حاتمی، محمد و هاشمی رزینی، هادی. (1390). خودکارآمدی عمومی، اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. روان شناسی تربیتی، دوره جدید، سال ششم ،شماره 17، 85-65.
3
حجازی، الهه؛ برجعلی لو، سمیه و نقش، زهرا. (1388).. رابطه سبک های هویت، تعهد هویت و خودکارآمدی تحصیلی: آیا تعهد هویت نقش واسطه ای دارد؟ روان شناسی 52، سال سیزدهم ،شماره 4، 390-377.
4
حجازی، الهه؛ فارسی نژاد، معصومه و عسگری، علی. (1386).. سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی: نقش خودکارآمدی تحصیلی. مجله روان شناسی، دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44)، 413-394.
5
رحیمی، مهدی و خیر، محمد (1388). رابطه الگوی ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی دانش آموزان دوره متوسطه شهر شیراز. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، دوره دهم، شماره 1، 25-5.
6
شکری، امید؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزا...؛ دانشورپور، زهره؛ غنایی، زیبا و دستجردی، رضا (1386). تفاوت های فردی در سبک های هویت و بهزیستی روان شناختی: نقش تعهد هویت. تازه های شناختی، سال 9، شماره 2، 46-33.
7
طباطبایی، نفیسه؛ سیدشهاب الدین کاکایی ،یزدان و محمدی آریا، علیرضا. (1390).رابطۀ سبک های هویت و مسئولیت پذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان 15 تا 18 سالۀ شهر تهران. فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دوازدهم، شماره 44، 42-32.
8
ظهره وند، راضیه. (1389). مقایسه مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی، باورهای جنسیتی و رضایت از جنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر یک از این متغی رها در پیش بینی پیشرفت تحصیلی. مطالعات روانشناختی ،6 (3)، 72-46.
9
عبدی زرین، سهراب؛ ادیب راد، نسترن؛ یونسی، سید جلال و عسگری، علی. (1387). رابطه سبک های هویت و خودکارآمدپنداری فردی و جمعی: مقایسه دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم. فصلنامه روان شناسی کاربردی، سال 2، شماره 4 (8)، 700-686.
10
فراهانی، محمدنقی؛ شکری، امید؛ گراوند، فریبرز و دانشورپور، زهره. (1387). تفاوت های فردی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی: نقش سبک های مقابله با تنیدگی. مجله علوم رفتاری، دوره 2، شماره 4، 304-297.
11
کارشکی، حسین؛ مؤمنی مهمویی، حسین و قریشی، بهجت. (1393). مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانش آموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال یازدهم، دوره دوم، شماره 31 (پیاپی 40)، 114-104.
12
مولوی، حسین؛ ترکان، هاجر؛ سلطانی، ایرج و پالاهنگ، حسن. (1389). هنجاریابی و سنجش روایی و پایایی پرسشنامه بهزیستی ذهنی. مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران، سال شانزدهم، شماره 3، 238-231.
13
نصیری، حبیب الله. (1385). بررسی روایی و پایایی مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی)) WHOQOL-BRIEF و تهیه نسخه ایرانی آن. مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، شماره های 3 و 4.
14
Berzonsky, M. D. (1992b). Identity style inventory. Unpublished measure, State University of New York: Cortland.
15
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. (2005). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences, 39, .742-532
16
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2000). Identity status and identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research, 15(1), 81-98.
17
Deiner, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being. Journal of ClinicalPsychology, 24(1), 25-41.
18
Dembo, M. H., & Jakubowski, T. G. (2004). The Relationship of Self-Efficacy, Identity Style, and Stage of Change with Academic Self-Regulation. Journal of College Reading and Learning, 35, 7-24.
19
Javdan, M. (2013). Types of Intellectual Personality. Academic Journal of Psychological Studies, 2(4), 79-86.
20
Kann, L., Brener, N. D, &Wechsler, H. (2007). Overview and Summary. School Health Policies and Programs Study, 77(8), 385-97.
21
Karademas, E. C. (2006 ). Self-efficacy, social support and well-being the mediating role of optimism. personality and individual differences, 40, 1281–1290.
22
Karatzias, A., Power, K. G.,& Swanson, V. (2001). Quality of school life: Development and preliminary standardization of an instrument based on performance indicators in Scottish secondary schools. School Effectiveness and School Improvement, 12(3), 265-84.
23
Kroger, J. (2003). What transits in an identity status transition? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3, 197–220.
24
Mukhtar, F. & Hashim, H. A. ( 2010). Relationship among depression, self-efficacy, and quality of life among students in medical and allied health sciences more. Malaysian Journal of Medicine and Health Science, 6(2), 53-60.
25
Ostir, G. V., Smith, M. P,& Smith, D. (2005). Reliability of the positive and negative affect schedule (PANAS) in medical rehabilitation. Journal of Clin Rehabil, 19, 767-769.
26
Seligman M. (1998). Learned optimism: How to change your life. New York: Alfred knopf.
27
Skevington, S. M., Lotfy, M., & O’Connell, K .A. (2004). The World Health Organization’s (WHOQOL-BREF) quality of life assessment: Psychometric properties and results of the international field trial: A report from the (WHOQOL) group. Quality of Life Research, 13, 299-310.
28
Watson, D., Clark, L. A., & Carey, G. (1998). Positive and Negative and Their Relation to Anxiety and Depression Disorders. Journal of Abnormal Psychology, 97(3), 346-353.
29
World Health Organization Quality of Life Assessment Group (1998). Development of the World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL-BRIEF). Psychological Medicine, 28, 551-558.
30
Zajacova, A., Scott M. Lynch,S. M., & Espenshade, T. J. (2005). self-efficacy, stress and academic success in college. Research in Higher Education, .607-776 ,)6(64
31
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین میزان شیوع اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی استان سیستان و بلوچستان
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانیاستان سیستا نوبلوچستان بود. روش پژوهش حاضر روش توصیفی و جامعه مورد پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسردبیرستان های استان سیستا ن وبلوچستان از یازده شهرستان و بخش های مربوطه به تعداد 36624 نفر بودند. نمونه موردمطالعه 374 دختر و 378 پسر بود. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران بامیزان خطای 5 درصد بدست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب امتحان ساراسون استفاده گردید. یافته هانشان م یدهد که 1/ 41 درصد از دانش آموزان دبیرستانی مشکوک به اضطراب امتحان می باشند. شیوع اضطراب امتحاندر دختران بیشتر) 5/ 46 ( از پسران ) 7/ 35 ( بود. همچنین میانگین های نمرات اضطراب امتحان در دو گروه دختر و پسر درسطح یک درصد تفاوت معناداری داشت و میانگین نمره اضطراب امتحان دختران بیشتر از پسران بود. ضریب همبستگیپیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد همچنین نتایجرگرسیون برای پیش بینی عملکرد تحصیلی نشان داد که اضطراب امتحان پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است.
https://www.jiera.ir/article_50110_d796472aaa937d6bcd0c41bc962585fe.pdf
2015-11-22
167
186
شیوع
اضطراب امتحان
دان شآموزان دبیرستانی
محمود
شیرازی
1
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
Aboulghasemi, A., Golpour, R., Narimani, M., and Ghamari, H. (2009). The Relationship between metacognitive beliefs and academic success of students with test anxiety. Journal of Education and Psychology, 10(20), 3-5. [ persian ]
1
Akbari Borang, M., and Amin Yazdi, S.A. (2009). Self-efficacy beliefs and test anxiety in students of Islamic Azad Universities in South Khorasan. Journal of Gonabad University of Medical Sciences and Health Services, 15(3), 70-77. [ persian ]
2
Andrew, J., Elliot, A., Holly, A., & McGregor, M. CA (2001). Achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 501-519.
3
Beirami, M., and Abdi, R. (2009). Effect of training mindfulness-based techniques to reduce test anxiety. Journal of Education, 2(54), 6-35. [persian]
4
Bidel ,dc., hughes, s., & terner, mw.(1993).test anxiety in african American school children .school psychology quarterly ,8(2),140-152.
5
Bonaccio, S., Reeve, C .L.,Winford, E. C. (2013). Text anxiety on cognitive ability test can result in differential predictive validity of academic performance. Personality and Individual Differences, 52(4), 497–502.
6
Boor, M. (1980). Test anxiety and classroom examination performance: A reply to Daniels and Hewitt (1978). Journal of Clinical Psychology, 36(1), .971-771
7
Comunian, A.L. (1993). Anxiety, cognitive interference, and school performance of Italian children. Psychological Reports, 73, 747-54.
8
Dadsetan, P. (1997). Evaluation and treatment of test anxiety. Journal of Psychology, 1(1), 31-60. [ persian ]
9
Dendato, K. M., Diener, D. (1986). Effectiveness of cognitive/relaxation therapy and study-skills training in reducing self-reported anxiety and improving the academic performance of testanxious students.Journal of Counseling Psychology, 33, (2), 131-137.
10
Ghavidel, H., Aliaghadam, A., and Aghazadeh, R. (2010). The interactive effects of personality traits and self-regulated learning on the academic performance of students studying in different fields of study in Islamic Azad University and Payam-e-Noor University in Maku. Journal of New ideas in Educational Sciences, 5(2), 143-165. [ persian ]
11
Guida, F., & Ludlow, L. (1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journal of Cross-Cultural Psychology, 20, 178-190.
12
Hill, K.T. (1984). Debilitating motivation and testing: A major educational problem,possible Solutions, and policy applications, In R. Ames & C. Ames (Eds), Research on motivation inEducation.student motivation (vol.1). New York: Academic press.
13
Hoomand, F. (1994). Examining test anxiety and variables related to it in the third grade secondary school students in Shiraz. MA Thesis, Shiraz University. [ persian ]
14
Ja’fari, F. (2004). Stressors in 13-year-old adolescents studying in selected secondary schools in Kermanshah. Journal of Improvement, 1(1), 35-42. [ persian ]
15
Keogh, E., & French, C. C. (2001). Test anxiety, evaluative stress, and susceptibility to distraction from threat. European Journal of Personality, 15, .141–321
16
Lashkaripour, K., Bakhshani, N.M., and Soleimani, M.J. (2006). Examining the relationship between test anxiety and academic performance in secondary school students in Zahedan in the academic year 2005-2006. Tabib-e-
17
Shargh, 8(4), 253-259. [ persian ]
18
Liebert, R. M., & Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, 20, 975–978.
19
McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21, 89-102.
20
Mehrabizadeh Honarmand, M., and Haghighi, K. (2007). Study the effects of systematic desensitization on test anxiety and academic performance. Quarterly of Applied Psychology, 2(30), 5-23. [ persian ]
21
Mirsamiee, M., and Ebrahimi Ghavam, S. (2008). Examining the relationship of self-efficacy, social support and test anxiety with mental health of male and female students of Allameh Tabatabaiee University. Journal of Psychology and Educational Sciences, 7, 72-93. [ persian ]
22
Moaddeli, Z., Ghazanfari, M., and Abadi, H. (2005). Study the level of test anxiety in students of Hazrat Fatimah (sa) School of Nursing and Midwifery in Spring 2004. Journal of developmental Steps in Medical Education, 1(2), 57-63. [ persian ]
23
Mousavi, M., Haghshenas, H., Alishahi, M.J., and Najmi, S.B. (2008). Test anxiety and some of the social and individual factors associated with it among high school students in Shiraz. Behavioral Science Research, 6(1), 17-24. [ persian ]
24
Narimani, M., Islamdoost, S., and Ghaffari, M. (2006). The causes of test anxiety in students and methods of dealing with it. Journal of Research and Planning in Higher Education, 41, 23-39. [ persian ]
25
Pashaeepour, Z., Taghipur, E., and Khoshkonesh, A. Gh. (2009). The impact of training skills of coping with emotions on test anxiety and academic performance of female high school students. Applied Psychology, 3(12),
26
7-20. [ persian ]
27
Putwain, D .W. , Daly,A. L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance?. Learning and Individual Differences, 27, 157–162
28
Research and Applications.Lawrence Erlbaum Asssociates, Hillsdale, NJ, pp. 15–42.
29
Sarason, I.G. (1975). Anxiety and self – preoccupation.In I.G. Sarason& C.D. Spielberger (eds.). Stress and Anxity. Vol. 2, New York: Hemisphere/ Hastead.
30
Sargolzaei, M. (2003). Effects of cognitive-behavioral approach and neurolinguistic programming in controlling test anxiety. Journal of Mental Health Principles, 5(17), 34-48. [ persian ]
31
Sepehrian, F., and Rezaiee, Z. (2010). Prevalence of test anxiety and effects of coping therapy on reducing it and increasing female high school students’ academic performance. Journal of Curriculum, Science and Research, 25, 65-80. [ persian ]
32
Shairee, M.R., Mollamirzaee, M.A., Parvari, M., Shahmoradi, F., and Hashemi, A. (2004) Study of test anxiety and academic achievement with regard to gender and field of study among high school students. Knowledge and Behavior, 11(62), 6-55. [ persian ]
33
Sieber, J.E. (1980). Defining test anxiety: problems and approaches. In: Sarason, I.G. (Ed.), Test Anxiety: Theory,
34
Spielberger, C. D. (1980). The Test Anxiety inventory. Palo Alto, CA; Consulting Psychology, Press, Inc.
35
Tavasoli Roodsari, N. (2000). Examining the relationship between fear of success and test anxiety in male and female volunteer students studying in the field of mathematical physics in Roodsar. MA Thesis, Tehran Teacher
36
Training University. [ persian ]
37
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی مقالات پژوهشی، بررسی موردی؛ مقالات علوم سیاسی
چرا بسیاری از مقالات پژوهشی داخلی در حوزه های علوم انسانی سهم اندکی در بسط و گسترش حوزه ی نظری خوددارند. چه چیزی را فرو م یگذارند و به لحاظ روشی، چه کارهائی را بایستی در پیش گیرند تا از آزمون استاندارد ها ومعیارهای متعارف تولید اندیشه، سر بلند بیرون آیند.هدف ما در این مقاله آن است که با بررسی چند مقاله به صورت عینی برخی از مشکلات اساسی این مقال هها رانشان دهیم. روش ما در این جا، نخست انتخاب تصادفی ده مقاله و سپس تقلیل آن به پنج مقاله بوده است. مقاله ها را ازحوزه ای انتخاب کردیم که با آن آشنا هستیم )علوم سیاسی( و همه ی آن ها تازه ترین مقاله های منتشر شده در نشریاتعلمی پژوهشی هستند.یافته های ما در این مقاله نشان می دهد که مهم ترین ایراد و آسیب این مقالات نداشتن سهم افزایشی/ افتراقی در آنبا پشتوانه ی عینی و » ادعایی علمی « یا به عبارت دیگر » تز « حوزه است. این مشکل برآمده از این است که مقالات فاقداستدلال های نظری هستند و از این رو، در بهترین حالت وجه ترویجی و مروری دارند. ضمن آنکه در جریان بررسی، بهایرادهای دیگری از آ نها اشاره کرده ایم و به صورت مختصر پیشنهادهای اصلاحی کوتاهی نیز افزوده ایم. نتیجه برآمده ازاین بررسی ساده است: مقاله ای نوآورانه، تأثیرگذار و سودمند است که ادعایی نو و رادیکال با پشتوانه ای از فک تها )تز(داشته باشد و مقالات مورد بررسی ما فاقد این ویژگی مهم هستند.
https://www.jiera.ir/article_50111_cecb899488f84e6f9c945b271d99f0ba.pdf
2015-11-22
187
204
نگارش مقال ههای پژوهشی
نقد مقال ههای پژوهشی
علوم سیاسی
حمیدرضا
رحمانی زاده دهکردی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
شهین دخت
پاکزاد
2
دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد جنوب
AUTHOR
تابستان (1394).، «بررسی منابع تأثیرگذار بر سیاست خارجی و استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی پس از تحولات بیداری اسلامی»، فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، سال دوازدهم، شماره 41، صفحات 50-29.
1
تابستان (1394)، «الگوی نظام اجتماعی و تحلیل جنبش های اجتماعی»، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره دوم، صفحات 48-25.
2
بهار (1394)، «امکان یا امتناع بومی سازی علوم سیاسی در پرتو تجربه علوم سیاسی چین ،»پژوهشنامه علوم سیاسی، سال دهم، شماره دوم، صفحات 78-35.
3
تابستان (1394)، «بیداری اسلامی: ریشه ها و زمینه ها»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 45، شماره 2، صفحات 310- 289.
4
بهار (1394)، «نارضایتی اقتصادی و جنبش های معاصر عربی )مصر و تونس(»، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، سال چهارم، شماره 13، صفحات 45-21.
5
حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی، (زمستان 1393)، «معیارهائی برای نگارش علمی براساس )فهم ،ترجمه و آنالیز( یک مقاله ی تأثیرگذار جهانی: مدرنیته، پروژه ی ناتمام»، حکمت و فلسفه، دوره 10، شماره 40
6
Kate L. Turabian, Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams. (2013) A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations,
7
Eighth Edition: Chicago Style for Students and Researchers (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing), Eighth Edition edition, University Of Chicago Press.
8
Judith Nadell, John Langan, Eliza A. Comodromos,(2011), The Longman Writer: Rhetoric, Reader, Research Guide, and Handbook, Longman.
9
Wayne C. Booth and Gregory G. Colomb and Joseph M. Williams. (2008) The Craft of Research, Third Edition (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing), University Of Chicago Press,
10
Kathleen Moore , Susie Lan Cassel. (2010) Techniques for College Writing: The Thesis Statement and Beyond, Cengage Learning
11