ORIGINAL_ARTICLE
اصالت بخشی به ارزشیابی فرایندمحور در تربیت دینی به جای اتکا بر نتیجه محوری بر اساس آموزه های اسلامی
به کارگیری رویکرد معیوب در ارزشیابی تربیت دینی میتواند به صدمه ای جبرانناپذیر بر پیکرة تربیتدینی و انحراف جدی آن از اهداف قصد شده منجر شود. مسئله اساسی این پژوهش آن است کهرویکرد ارزشیابی نتیجهمحور رایج در تربیت دینی، با نظر به آیات قرآن مجید و دلایل عقلی تا چه حددرست است وچه جایگزینی برای آن وجود دارد. در این پژوهش علاوه بر استدلال های عقلی برگرفتهاز متون مرتبط، برخی آیات قرآن مجید به عنوان سند متقن و اصیل اسلام با روش تحلیل محتوای کیفیدستهبندی و واکاوی شد. چهار دسته از آیات قرآن کریم و برخی دلایل عقلی، نشان میدهند که به طورکلی و بدون در نظر گرفتن موارد خاص، ارزشیابی نتیجهمحور از تربیت دینی با روح دین و هدف ازتربیت دینی ناسازگار است . نتیجه آنکه ارزشیابی در نظام تربیت دینی باید از سنجش نتایج(نتیجهمحوری) به سمت ارزیابی فرایندها (فرآیندمحوری) معطوف گردد. ارزشیابی فرایندمحور نیز بهمعنی بررسی و مراقبت از سلامت حرکت فرایند یاددهی یادگیری در مسیر صحیح تربیت دینی و نهبررسی فرایند نیل به نتیجه قصد شده درنظر گرفته شود.
https://www.jiera.ir/article_52104_fd79c141f4b7418ae75db1be17265bcc.pdf
2013-11-22
1
22
ارزشیابی
تربیت دینی
برنامهدرسی
فرایندمحوری
نتیجهمحوری
مرضیه
موحدی
1
دانشجوی دکتری تخصصی برنامه درسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمود
مهر محمدی
2
استاد دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
علیرضا
صادق زاده
3
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حسن
نقی زاده
4
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
باقری، خسرو، (1380). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، انتشارات مدرسه، جلد اول.
1
باقری، خسرو (1381). الگویی برای پژوهش در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر اساس دیدگاه هرمنوتیک،فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 1، سال اول: 58 – 39.
2
باقری، خسرو، (1385).ارزشیابی آموختهها از منظر معرفت شناسی دانش صریح و دانش ضمنی قلمرویی نوین در فلسفه برنامه درسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 2، سال اول: 23 - 1.
3
تفسیر المیزان، جلد 5: 237
4
تفسیر نمونه، جلد 2: 348
5
حصاربانی، زهرا، (1385).ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت، نشریه پیوند، انجمن اولیا و مربیان ایران. شماره، 320: 24 – 16.
6
دادستان، پریرخ (1375)، اضطراب امتحان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
7
دبیر خانه شورای عالی آموزش و پرورش(1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی
8
سجادی، مهدی، (1384)،تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی (قابلیتها و کاستیها).فصلنامه نوآوریهای آموزشی،سال، 4، شماره، 11: 55 - 35.
9
سعیدی رضوانی، محمود (1379)، تبیین برنامه درسی پنهان در درس بینش اسلامی دوره متوسطه و ارائه راهبرد برای استفاده از این برنامه در آموزش اثربخشی دینی، رساله دکتری رشته برنامهریزدرسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم.
10
طالبی، سکینه، (1385)،ارزشیابی آموزشی، هستها و بایدها، نشریه استاندارد.
11
عشایری، حسن (1378)، آموزش باید فرایند مدار باشد، گفتگو با دکتر حسن عشایری، نشریه رشد آموزش ابتدایی 15
12
کریمی، عبدالعظیم، (1379)،تربیت هادی در برابر تربیت عایق، کتاب تربیت اسلامی،مجموعه مقالات همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (علیهالسلام)، انتشارات مرکز مطالعات اسلامی.
13
مجمعالبیان، جلد 1: 421
14
فردانش، هاشم (1385) روشهای تدریس پیشرفته، انتشاراتکویر.
15
معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی (1376)، مجله تازههای اندیشه، شماره 6، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: 23
16
مهرمحمدی، محمود، صمدی، پروین (1382)، بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان در دوره تحصیلی متوسطه، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،سال، 2،. شماره، 3: 34 – 9.
17
Black,P. &William, D. (1998).Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, school of education, Kings College.
18
Burwood, S, (2009).tacit knowledge and public accounts,journal of philosophy of education.Volume 37, Issue 3: 377 – 391. Demott,Nancy&Blank,Jerome.L (1998).evaluation in adult religious education, Religious Education: The official journal of the Religious Education Association,Volume 93, Issue 4:477 – 490.
19
Dewey, j.(1910) how we think, Boston: D.C heat and Co. Fancourt, Nigel (2005).Challenges for self‐assessment in religious education, BritishJournal of Religious Education, vol27, no2: 115-125.
20
Gardner.P (1993).Uncertainly,teaching and personal autonomy:An inquiry into pedagogic dualism. Cambridge journal of education.no23.
21
Quan&Curriculum Authority, (QCA) (2009) ,Non curriculum guidance on qualification sand, London.
22
Hess, Mary (2000).Editorial, “Curriculum and evaluation in religious education,Religious education, vol.95.no, 2: 117 – 118.
23
Pinar, William F. Reynolds, William M. Slattery, Patrick & Taubman, Peter M (1996). Understanding Curriculum: An Introduction to the Study of Historical and Contemporary Curriculum Discourses. New York: Peter Lang Publishing, Inc.
24
School Curriculum and Assessment Authority (SCAA). (1994), Model Syllabuses for Religious Education, London.
25
ORIGINAL_ARTICLE
کم و کیف"سلامت اجتماعی" در پژوهش های آموزشی ایران: یک فرات حلیل
سلامت اجتماعی از مفاهیم جدید مطرح در علوم اجتماعی است که در یکی دو دهۀ اخیر در ایران وجهان مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از صاحبنظران مطالعات اجتماعی بر این باورند که نوعیجمع بندی از شرایط اجتماعی جامعه در ذیل ابعاد مختلف این مفهومِ نوپا، مستتر است ، و به جهتگستردگی میتواند شاخص و ابزار تحلیلی خوبی برای جامعه شناسان، آسیب شناسان اجتماعی وبرنامه ریزان باشد. از سوی دیگر نظام آموزشی زیرسیستم مهمی از هر جامعه است که هم پوشش دهندهبعضی از شاخصهای سلامت اجتماعی است، هم مرتبط با شاخصهای دیگری از آن است، و هممحور تربیت نیروی انسانی است و بخش مهمی از کم و کیف فرایند اجتماعی شدن نسلهای جدید راشکل می دهد. در ایران معاصر نظام آموزشی دستخوش تحولات زیادی شده است و امروز هم چنانضرورت بازنگری در بخشهای مرتبط با امر آموزش و پرورش که شامل آموزش ر سمی، آموزشعالی، ضمن خدمت، علمی کاربردی میباشد، احساس می گردد. در این پژوهش، با روش فراتحلیل،تحقیقات و تألیفاتی که به طور توأمان در رابطه با نظام آموزشی و مؤلفه های سلامت اجتماعی هستند،مورد بررسی قرار گرفته اند. فراتحلیل از روشهای کیفی تحقیق رایج در علوم مختلف است که درعصر تورم دانش و اطلاعات، ضرورت و رونق ویژه ای پیدا کرده است . فراتحلیل از یک سو بهجمع بندی و پیوند تحقیقات انجام شده و از طرف دیگر به ماحصل کاربردی آن ها م یپردازد و درترسیم نگرش جامع و ارائه پیشنهاد به برنامه ریزان کاربرد منحصر به فردی دارد. نظر به ضرورتبررسی و ارزیابی تحقیقات و تألیفات آموزشی انجام شده در حوزه سلامت اجتماعی در ایران، در اینپژوهش با استفاده از مجموعه مؤلفهها و شاخصهای سلامت اجتماعی که از تحقیقی پیشین به دستآمده، فراتحلیل سلامت اجتماعی در پژوهشهای آموزشی صورت گرفته و نتایج آن بیان شده است.
https://www.jiera.ir/article_52105_7c93bdeb6ad651fb0ac5619e2dd36004.pdf
2013-11-22
23
38
سلامت اجتماعی
آموزش
پژوهشهای آموزشی
ایران
فراتحلیل
محمد
توکل
mtavakkol@gmail.com
1
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمد سعید
عنصری
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
تذکر: مشخصات منابع 232گانه مورد مطالعه جهت پرهیز از طولانی شدن لیست منابع در اینجا تکرار نشده است
1
توکل.محمد.1392؛سلامت اجتماعی در حوزه پژوهشهای آموزشی،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.
2
توکل محمد، وناصری راد.1390 ؛ شاخصها و مولفه های سلامت اجتماعی، گزارش پژوهشی،دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
3
رفیعی، حسن و دیگران .1390؛ رابطه سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی در ایران،رفاه اجتماعی، شماره 42
4
سجادی ،حمیراو دیگران.1383؛شاخصهای سلامت اجتماعی، اطلاعات سیاسی-اقتصادی،شماره 3و4
5
سمیعی. مرسده ودیگران.1389؛ سلامت اجتماعی ایران،مسایل اجتماعی ایران، شماره 2
6
فدایی مهربانی، مهدی.1389؛ شهرنشینی،رسانه وسلامت اجتماعی، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره49
7
قاضیطباطبایی محمود و دیگران. 1389؛ فراتحلیل در پژوهشهای اجتماعی و رفتاری،جامعهشناسان
8
نجات سحرناز و دیگران.1386؛ترسیم جایگاه سلامت اجتماعی در نظام سلامت کشور، گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت
9
Abachizadeh, K , S Omidnia , N Memaryan , AA Nasehi, M Rasouli, B Tayefi,ANikfarjam, Determining Dimensions of Iranians’ Individual Social Health: A Qualitative Approach, Iranian J Publ Health, Vol. 42, Supple.1, Jan 2013, pp: 88-92
10
Keyes C. M & Shapiro.A. (2004).Social well-being in the U.S.A Descriptive Epidemiology. In Orville Brim, Carol D. Ryff& Ronald C.
11
Miringoff , Marque-Luisa and Sandra Opdycke.(2010)."The Arts in a Time of Recession," International Journal of the Arts in Society, vol. 4, no. 5 (2010), 140-168.
12
Möser, Guido and Peter Schmidt .(2007).Meta-analysis: An alternative to narrative reviews forsynthesising social science research?Faculty for Social and Cultural Science, Justus-Liebig University Giessen
13
Social Health of the States 2008 (2008) [earlier editions: 2001 and 2003
14
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی از امکانات، برنامه ها و کارکرد های آموزش کاران آموزشگاه های شبانه روزی دوره ی راهنمایی تحصیلی استان البرز
آموزشگاههای شبانهروزی شماری از آموزندگان( دانشآموزان) مناطق محروم و روستایی را بر اساسبرنامهها و اهداف از پیش گردآوری شده، در خود جای دادهاند که با ارزشیابی از برنامهها و کارکردهایآموزشکاران و داشتن تصویری گویا از وضعیت تحصیلی و زندگی آموزند گان این آموزشگاه ها ،میتوان به زدودن کاستیها و توان افزایی نیرومندیها در این مدارس اقدام نمود. نمونۀ این پژوهش، 73دانش آموز و 15 آموزش کار در دو آموزشگاه شبانه روزی دخترانه در استان البرز بودند . این دوآموزشگاه از میان 7 آموزشگاه شبانهروزی دخترانه در این استان که روی هم 609 دانش آموز دوره یراهنمایی دارند، از طریق نمونهگزینی هدفمند برگزیده شدند. ابزارهای این پژوهش، پرسش نامه ونگرش نامهی(چک لیست مشاهدات) پژوهشگر ساخته بوده، و دادههای به دست آمده با توجه به سطحدقت (مقیاس اندازهگیری) آن ها و با به دست آوردن آمارهای نمایندگی، سازمان دهی و فشرده شدند، تاتوصیفی از وضعیت موجود به دست دهند. یافته ها نشان می دهد که، برآوردن نیازهای تغذیه ایآموزندگان، نیاز به پاکیزگی بدن و نیاز به توجه، تلاش بیشتر مدیران و مسئولان را م یطلبد . همچنینمدارس شبانهروزی، هیچ گونه برنامهای جهت بهرهگیری از اوقات فراغت آموزندگان و تربیت نیرویانسانی مورد نیاز مناطق محروم و عشایری از بین آموزندگان بومی نداشته و نیز در اجرای برخی ازبرنامهها به ویژه برنامههای بهداشتی و فوق برنامههای آموزشی، کاستیهایی وجود دارد.
https://www.jiera.ir/article_52106_be03e059e27ed6679ffa9dafc83493f0.pdf
2013-11-22
39
59
ارزشیابی
برنامه
کارکرد(عملکرد)
مدارس شبانهروزی
ملوک
خادمی
khademim@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
نغمه
کاشانچی
2
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
بازرگان هرندی، عباس،1386، ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران.
1
برک، لورا . ای، 1386، روان شناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). مترجم: سید محمدی، یحیی، انتشارات ارسباران، تهران.
2
سالاری، هادی - سجادی، سید علیرضا، 1384، مقایسهی میزان اضطراب در نوجوانان ساکن در شبانه روزی
3
با نوجوانان ساکن در خانواده در دو شهر زاهدان و گناوه.
4
شادمهر، علی، 1371، بررسی و محدودیت های شبانه روزی بودن دانشجویان مراکز تربیت معلم تهران.
5
شرفی محمد رضا، 1385، آنچه یک نوجوان دربارهی بلوغ باید بداند. انتشارات موسسهی فرهنگی منادی تربیت، تهران.
6
عاملی، اسماعیل، 1369، بررسی میزان کارایی و عملکرد مدارس راهنمایی و دبیرستان های شبانه روزی نمونه دولتی سراسر کشور.
7
Fisher at all, The transition From home to boarding school jornal at Envaironmental psychology; 1984 set uo1 4(3) 211-221
8
ORIGINAL_ARTICLE
توسعۀ تئوری رفتار برنامه ریزی شده: الگویی برای شکل دهی ابتکار عمل کارکنان
چکیدهامروزه در تغییر و بهبود سازمان ها بیش از پیش بر نقش کارکنان تأکید میگردد زیرا کارکنان از نزدیکبا مسائل و مشکلات سازمان برخورد دارند. از جمله مهم ترین ابزارهایی که جهت نقشآفرینی کارکنانو بهرهگیری از ایده ها و ابتکار عمل های آن ها استفاده میشود، نظام پیشنهادها است اما تمایل کارکنانبه ارائه پیشنهاد در این نظام جایگاه محوری دارد ولی متأسفانه تحقیقات کمتری راجع به تمایل کارکنانبه ارائه پیشنهاد و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. در این راستا تحقیق حاضر با استفاده از روشتحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و با توسعه تئوری رفتار برنامهریزی شده عوامل مؤثر بر تمایل کارکنانبه ارائه پیشنهاد را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج تحقیق نشان م ی دهد خود هویتی و شخصیتاثرگذار با تمایل کارکنان به ارائۀ پیشنهاد ارتباط معنیدار دارند ولی تأثیر خودهویتی بر تمایل کارکنانبر ارائۀ پیشنهاد زیاد است.
https://www.jiera.ir/article_52108_1529f5ad4ed9d3359f4a5b01a85d379f.pdf
2013-11-22
61
77
تئوری رفتار برنامهریزی شده
نظام پیشنهادها و تمایل کارکنان به ارائه پیشنهاد
اکبر
حسن پور
1
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین
LEAD_AUTHOR
محمد
حسن پور
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
AUTHOR
سید صمد
حسینی
3
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمد
عباس زاده
4
استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز
AUTHOR
کارگر شورکی، هدایت(1387) نگاهی آسیب شناسانه به مدیریت مشارکتی و نظام پیشنهادها در بخش دولتی ایران ، دومین همایش ملی نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی و موسسات خدماتی
1
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50,179-211
2
Armitage, C.J. & Christian, J. (2003).From attitudes to behavior: Basic and applied research on the theory of planned behavior’, Current Psychology Journal, 22(3), 187-195
3
Armitage, C. J. and Conner, M. (1999).Predictive validity of the theory of planned behaviour: the role of questionnaire format and social desirability. Journal of Community & Applied Social Psychology,9.261-272
4
Armitage, C.J., & Conner, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behavior: a meta-analytic review. British Journal of Social Psychology, 40, 471–499
5
Arthur, J. & Aiman-Smith, L. (2001).Gain sharing and organizational learning: An analysis of employee suggestions over time. Academy of Management Journal,44(4),737-754
6
Axtell, C., Holman, D., Unsworth, K., Wall, T., Waterson, P., Harrington, E. (2000).Shop floor innovation: Facilitating the suggestion and implementation of ideas", Journal of Occupational and Organizational Psychology,73,265-285
7
Axtell C. M , Parker S.K (2003). Promoting role breadth self-efficacy through involvement, work redesign and training. Human Relations,56-113
8
Babson, S(1993). Lean or Mean: The MIT Model and Lean Production at Mazda Labor Studies Journal , Summer 3-18
9
Bateman, T. S., & Crant, J. M. (1993). The proactive component of organizational behavior: A measure and correlates. Journal of Organizational Behavior, 14(2),103-118
10
Clegg, C.W., Unsworth, K.L., Epitropaki, O., & Parker, G. (2002). Implicating trust in the innovation process. Journal of Occupational and Organizational Psychology,75,409-422
11
Conner, M., & Abraham, C. (2001). Conscientiousness and the theory of planned behavior: Toward a more complete model of the antecedents of intentions and behavior. Personality and social Psychology Bulletin,27(11),1547-1561
12
Crant,J.M(2000).Proactive Behavior in Organizations," Journal of Management 26,(3),435-462
13
Forrester, Russ (2000). Empowerment: Rejuvenating a potent idea. Academy of Management Executive. 14,(3),67- 80
14
Frese, M., Teng, E., & Wijnen, C. J. D. (1999). Helping to improve suggestion systems: Predictors of making suggestions in companies. Journal of Organizational Behavior,20(7),1139-1155
15
Hackman, J.R. and Wageman, R. (1995).Total quality management: empirical, conceptual and practical uses”, Administrative Science Quarterly, 40 (2), 309-44.
16
Lam, A. (2000) .Tacit Knowledge, Organizational Learning and Societal Institutions: An Integrated Framework’, Organizational Studies, 21 ( 3) 487-513.
17
Locke, E. A., & Jain, V. K. (1995). Organizational learning and continuous improvement. International Journal of Organizational Analysis, 3(1) 45-68.
18
Mishra, J. M(1994)Employee suggestion programs in the health care field: The rewards of involvement. Public Personnel Management,23(4),587-592
19
Oldham, GR, & Cummings, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal,39(3),607- 634
20
Parker, S. K. (1998). Enhancing role breadth self-efficacy: The roles of job enrichment and other organizational interventions. Journal of Applied Psychology,83(6),835-852
21
Parker, S. K. (2000). From passive to proactive motivation: The importance of flexible role orientations and role breadth self-efficacy. Applied Psychology: An International Review,49(3),447-469
22
Parker, S.K., Wall, T.D. & Cordery,J.(2000).Future work design research and practice: Toward an elaborated model of work design ,Journal of occupational and Organizational psychology,74,413-440
23
Parker, S.K., Wall, T.D. & Jackson, P.R.(1997) .That’s not my job’: Developing flexible employee work orientations. Academy of Management Journal, 40, 899–929.
24
Pierro, A,, Mannetti, L., & Livi, S. (2003) .Self-identity and the theory of planned behavior in the prediction of health behavior and leisure activity. Self and Identity,2,47-60
25
Rapp, C. and Eklund, J. (2002) ' Sustainable development of improvement activities-the long-term operation of a suggestion scheme in a Swedish company'. Total Quality Management,13(70),945-969
26
Robinson, A.G, & Schroeder, D.M.(2004) .Ideas are Free: How the Idea Revolution is Liberating People and Transforming Organizations, San Francisco,CA: Berrett- Koehler Publishers
27
Schuring, Roel W. & Luijten, Harald. (2001), Reinventing suggestion systems for continuous improvement”, International Journal of Technology Management,22(4),359-372
28
Spreitzer, G.M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation. Academy of Management Journal,38(5),1442-1465
29
Sutton , R.I. and Staw, B.M. (1995). What theory is not. Administrative Science Quarterly, 40: 371-384
30
Trafimow, D., Sheeran, P., Conner, M. and Finlay, K. A. (2002).Evidence that perceived behavioral control is a multidimensional construct: Perceived control and perceived difficulty. British Journal of Social Psychology,41,101-121
31
Womack, J.P., Jones, D.T., & Roos, D (1990).The Machine That Changed the World, New York, NY: Rawson Associates
32
ORIGINAL_ARTICLE
پیامدهای توزیع رهبری در مدرسه: نگاهی ویژه به رفتار شهروندی سازمانی معلمان
در رویکرد نوین به رهبری در مدرسه، به جای رهبرِ واحد، صحبت از رهبران است و به جای تمرکز« رهبری توزیع شده » قدرت، به توزیع قدرت در مدرسه اهمیت می دهد. این شیوة نوین با عبارتاشتهار یافته است. علاوه بر فواید و پیامدهای زیادی که رهبری توزیع شده برای مدیران و مدرسه دارد،پژوهشگران تأکید زیادی به پیامدهای مرتبط با معلمان داشته اند . اما در این تلاش های پژوه شی،نشده است . پژوهش توصیفی « رفتار شهروندی سازمانی » علیرغم اهمیت بالا، توجه زیادی به پیامدحاضر با درک این ضرورت به بررسی نقش رهبری توزیع شده در این پیامد مهم پرداخته است .نمونهای معرف متشکل از 360 معلم و 52 مدیر مدارس ابتدایی شهر کرج به ترتیب پرسشنامه ها یرا تکمیل کرده اند . در بررسی پایایی از « رفتار شهروندی سازمانی معلمان » و « رهبری توزیع شده »استفاده شد . برای « تحلیل عاملی تأییدی » و در بررسی روایی سازه پرسشنامه ها از « آلفای کرونباخ »پاسخ به سؤالات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (مدل استاند ارد) استفادهشد. نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد پنجگانه رهبری توزیع شده ضمن داشتن رابطه مثبت و معناداربا ابعاد پنجگانه رفتار شهروندی سازمانی، تمامی آ نها را نیز به صورت معناداری تبیین می کنند .یافتههای این پژوهش اهمیت رهبری توزیع شده و پیامد آن رفتار شهروندی سازمانی معلمان را موردتأکید قرار می دهد. در فرجام پیشنهاداتی برای سیاستگذاران، مدیران، معلمان و پژوهشگران مطرح شدهاست.
https://www.jiera.ir/article_52110_1707b9be6d3954c5d062fcaff6c13405.pdf
2013-11-22
79
100
رهبری توزیع شده
رفتار شهروندی سازمانی
معلم
مدیر
حسن رضا
زین آبادی
hzaeinabadi@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
فایق
محمدی
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
زینآبادی، حسنرضا (1388). رفتار شهروندی سازمانی، خشنودی شغلی و تعهد به مدرسه: آیا تفاوت معناداری میان معلمان زن و مرد وجود دارد؟ تحقیقات زنان، 3 (1)، 27-4.
1
زینآبادی، حسنرضا؛ بهرنگی، محمدرضا؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم و فرزاد، ولیالله (1387). رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت، روششناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها. نوآوریهای آموزشی، 7 (28)، 110-75.
2
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1383). روش های تحقیق در علوم رفتاری. چاپ چهارم، تهران، انتشارات آگاه.
3
Bambale A. J., Shamsudin F. M., & Subramaniam C. A. L. (2011). Stimulating organizational citizenship behavior (OCB) research for theory development: Exploration of leadership paradigms. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1, 48-64.
4
Bennett, N., Wise, C., Woods, P. & Harvey, J. A. (2003). Distributed leadership: Full report. Nottingham, UK, National College for School Leadership.
5
Blase, J., & Blase. J, (2001). The micro-politics of instructional supervision: A call for research. Educational Administration Quarterly. 38, 6–44.
6
Elmore, R. (2000). Building a new structure for school leadership. Washington, D.C. The Albert Shanker Institute
7
Fallah, N. (2011). Distributed Form of Leadership in Communities of Practice (CoPs) Int. J. Emerg. Sci., 1(3), 357- 370,
8
Flessa, J. (2009). Educational micro-politics and distributed leadership. Peabody Journal of Education. 84, 3, 331-349.
9
Gronn, P. (2008). The future of distributed leadership. Journal of Educational Administration. 46(2), 141-158.
10
Groon, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis, The Leadership Quarterly, 13 (4), 423–451.
11
Harris, A. (2008). Distributed leadership: According to the evidence. Journal of Educational Administration, 46(2), 172–188.
12
Harris, A., & Townsend, A. (2007). Developing leaders for tomorrow: releasing system potential. School Leadership and Management, 27(2), 167-177.
13
Hartley, D.(2009). Education policy, distributed leadership and socio-cultural theory.British Journal of Educational Studies.61, 139–150
14
Krishnan, V & Arora, P. (2008). Determinants of transformational leadership and organizational citizenship behavior, Asia-Pacific Business Review, 5(1), 34-43.
15
Lambropoulos, N., & Vivitsou, M. (2011), Distributed leadership for interconnected worlds. An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments. 7(1), 4-8.
16
Leithwood, K., Mascall, B., & Strauss, T (2008). Distributed leadership according tothe evidence. New York: Routledge.
17
MacBeath, J. (2005). Leadership as distributed: a matter of practice. School Leadership and Management. 25(4), 349 -366.
18
Mascall, B., Leithwood, K., Straus, T., & Sacks, R. (2008). The relationship between distributed leadership and teachers’ academic optimism. Journal of Educational Administration, 46, 214-228.
19
Odur, G. K. T. (2004). Distributed leadership’ in schools: what English head teachers say about the ‘pull’ and ‘push’ factors? Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, University of Manchester (16-18 September).
20
Podsakoff, P. M., Mackenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (1990). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research, Journal of Management, 26, 513-563.
21
Smith, L. (2007). A study of teacher engagement in four dimensions ofdistributed leadership in one school district in Georgia. Unpublished doctoral dissertation, Georgia Southern University.
22
Somech. A. & Ron. R. (2007). Promoting organizational citizenship behavior in schools: The impact of individual and organizational characteristics. Educational Administration Quarterly, 43(1), 38-66.
23
Spillane , J. (2006). Distributed leadership. Jossey-Bass Publication.
24
Spillane, J. P., Halverson, R., & Diamond, J. B. (2001). Investigating school leadership practice: A distributed perspective. Educational Researcher, 30(3), 23-28.
25
Storey, A. (2004). The problem of distributed leadership in schools. School leadership and management, 24(3), 249-265
26
Wallach, C.A., Lambert, M.B., Copland, M., & Lowry, L. (2005). Distributing leadership: Moving from high school hierarchy to shared responsibility. Seattle, WA: Small Schools Project.
27
Yukl, G. (2002). Leadership in organizations (5th ed.). Upper Saddle River, NY: Prentice Hall.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگکار در بین هیئت علمی دانشگاهها(اعضای هیئت علمی دانشگاههای الزهراء و شهید بهشتی)
چکیدهشناخت فرهنگ کار و فضای کاری از مباحث مهمی است که سالها مورد توجه صاحبنظران حوز ةجامعهشناسی کار و اشتغال قرارگرفته است. در راستای اهمیت روزافزون شناخت فضای کار در اداراتو سازمانهای کشور، شناخت فرهنگ کار در بین اعضای هیئت علمی مراکز آکادمیک به عنوان مراکزپژوهش و تربیت نیروی انسانی، ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر در پی بررسی عوامل مؤثر برفرهنگ کار در بین هیئت علمی دانشگاهها میباشد. جامعۀ آماری، اعضای هیئت علمی گروههای علومپایه و علوم انسانی دانشگاههای شهر تهران بوده که از این بین، دو دانشگاه الزهراء و شهید بهشتیانتخاب و در آنها نمونهگیری تصادفی انجام شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه است که جهت تعییناعتبار سازه از تکنیک تحلیل عاملی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است .از بین متغیرها، عدالت سازمانی، مدیریت مشارکتی بر فرهنگ کار تأثیر داشت . از میان مؤلفه هایعدالت سازمانی، فرصت پیشرفت شغلی بیشترین تأثیر و فرصت مطالعاتی کمترین تأثیر را بر فرهنگکار، و از میان مؤلفه های مدیریت مشارکتی، تصمیمگیری تأثیر بیشتری بر فرهنگ کار داشته است . ازمیان ابعاد فرهنگ کار، بعد دلبستگی و علاقه به کار بالاترین امتیاز را دارا میباشد.
https://www.jiera.ir/article_52112_d7493ec29d0006864ecb97e91649eead.pdf
2013-11-22
101
144
کار
فرهنگ کار
اخلاق کار
عدالت سازمانی
مدیریت مشارکتی
خدیجه
سفیری
1
استاد دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
فاطمه
عطااللهی
2
کارشناسی ارشد جامعه شناسی
AUTHOR
محمدعلی
عابدینی
3
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
AUTHOR
تودوروف، تزوتان ). .(1377منطق گفتگویی میخائیل باختین. ترجمه داریـوش کریمـی.
1
تهران: نشر مرکز.
2
جینز، جولیان ). .(1378خاستگاه آگاهی در فروپاشی ذهن دو جایگاهی. ترجمه خسـرو
3
پارسا و همکاران. تهران: انتشارات آگاه.
4
منصور، محمود.، دادسـتان، پریـرخ ). .(1367دیـدگاه پیـاژه در گسـتره تحـول روانـی. تهـران:
5
انتشارات ژرف.
6
BRUNER, J. (1986) Actual Minds, Possible worlds (Cambridge, MA:
7
Harvard UniversityPress).
8
BRUNER, J. (1990) Acts of Meaning (Cambridge, MA: Harvard University
9
BRUNER, J. (1996) the Culture of Education (Cambridge, MA: Harvard
10
University Press).
11
DONALDSON, M. (1978) Children’s Minds (London: Fontana).
12
DUNN, J. (1988) T he Beginnings of Social Understanding (Oxford:
13
Blackwell).
14
GARDNER, H. (1991) the Unschooled Mind: How Children Think and How
15
Schools Should Teach (London: Fontana).
16
GARDNER, H. (1993a) Frames of Mind: the Theory of Multiple
17
Intelligences, 2nd edn (London: Fontana).
18
GARDNER, H. (1993b) Multiple Intelligences: The Theory in Practice
19
(New York: Basic Books).
20
GOLEMAN, D. (1996) Emotional Intelligence: Why It Is a Greater Guide to
21
Success than IQ (London: Bloomsbury).
22
GOTTMAN, J. (1997) The Heart of Parenting: How to Raise an Emotionally
23
Intelligent Child (London: Bloomsbury).
24
HALLIDAY, M. A. K. (1977) Language as Social Semiotic: The Social
25
Interpretation of Language and Meaning (Baltimore, MD: University Park
26
MEAD, G. H. (1934) Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social
27
Behaviorist, C. W. Morris (ed.) (Chicago: University of Chicago Press).
28
NASH, C. (ed.) (1990) Narrative in Culture: The uses of Storytelling in the
29
Sciences, Philosophy, and Literature (London: Routledge).
30
PIAGET, J. (1973) Foreword. In M. Schwebel and J. Raph (eds), Piaget in
31
the Classroom (New York: Basic Books). POLKINGHORNE, D. E. (1988) Narrative Knowing and the Human
32
Sciences (Albany, NY: State University of New York Press).
33
VYGOTSKY, L. S. (1962) Thought and Language (Cambridge, MA: MIT Press).
34
VYGOTSKY, L. S. (1978) Mind in Society: The Development of Higher
35
Psychological Processes, the Work of the National Oracy Project
36
(London: Hodder &Stoughton).
37
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر اشتغال دانشجویان بر موفقیت تحصیلی آنان
چکیدههدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اشتغال دانشجویان بر موفقیت تحصیلی آنان م یباشد .جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشگاه پیام نور بستک بودند که از میان آ نها 98 نفر بهصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. چارچوب نظری به کار رفته در این تحقیق،نظریههای بوردیو و کلمن میباشد . روش تحقیق این مطالع ه پیمایش و ابزار جمع آوریوارد رایانه شده و سپس از spss اطلاعات پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریطریق شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند .نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد ارتباط معنیداری بین متغیرها ی سن، تأهل، اشتغال،محل سکونت، زمان مطالعه، فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه، درآمد خانواده وموفقیت تحصیلی وجود داشت در حالی که ارتباط معنیداری بین متغیر جنسیت و موفقیتتحصیلی مشاهده نگردید.
https://www.jiera.ir/article_52116_b9a8701cd882eb642941132b0f36743d.pdf
2013-11-22
145
159
اشتغال
دانشجو
موفقیت تحصیلی
منصوره
دسترنج
1
عضو هیئت علمی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
تمنائی فر،محمد رضا، نیازی، محسن، امینی، محمد (1386). بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان مشروط و ممتاز. دانشور رفتار، سال 14، شماره 24، ویژه مقالات علوم تربیتی 8، 39-52.
1
حائری زاده، سید علی، اصغرپور ماسوله، احمدرضا، نوغانی، محسن، میر انوری سید علیرضا (1388). بررسی تأثیر روابط اجتماعی استاد-دانشجو بر موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، بهار و تابستان، 6(1). 27-51.
2
حجازی، یوسف، امیدی نجف آبادی مریم (1385). عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی. ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی. علوم کشاورزی ایران. دانشگاه تهران. 1(37-2). صص 25-19.
3
حسینی، سید علی اکبر (1371). مقایسه دو گروه از دانشجویان موفق و غیرموفق در دانشگاه شیراز. مجله روان شناسی. نشریه انجمن روان شناسان ایران. 7: 100-91.
4
جهانی هاشمی، حسن، رحیم زاده میرمحله، سمیه، قافله باشی، حسین، ساریچلو، محمد ابراهیم (1387). بررسی سلامت روانی دانشجویان سال اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت قزوین.دوره 2، شماره 12. صص 49-41.
5
چنگیزی آشتیانی، سعید، شمسی ، محسن، محمد بیگی، ابوالفضل (1388). فراوانی افت تحصیلی و برخی از عوامل موثر بر ان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. سال 12، شماره 4 ویژه نامه 1، زمستان 1388، 24-33.
6
خدیوزاده، طلعت، سیف، علی اکبر، ولایی ناصر (1381). بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 1378، پژوهنده : 7(1). صص35-42.
7
خزاعی ، مظفر، رضائی، منصور، خزاعی، صدیقه (1386). بررسی ویژگیهای فردی و تحصیلی دانشجویان پزشکی ناموفق در مقایسه با دانشجویان موفق. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، جلد 9، شماره 2 (پیاپی 26). زمستان 1386
8
درخشان، اکبر، خدیو زاده، طلعت، خرمی نیا، شعبان علی (1382). بررسی شاخص های افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر ان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خلاصه مقالات اولین همایش بین المللی اصلاحات و مدیریت تغییر در آموزش پزشکی، تهران: ص 147.
9
ده بزرگی،غلامرضا و موصلی،حیدرعلی (1381). بررسی علل افت تحصیلی در دانشجویان پزشکی ورودی 71 و 72 شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 7. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز.
10
رئوفی، محمد باقر و همکاران. عوامل فردی-خانوادگی موثر بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 84-83. مجله علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوره 29 شماره 4. زمستان 1386. صص 115-113.
11
شارع پور، محمود (1387). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
12
شمس بهزاد. فرشید فر مصطفی (1374). بررسی مقایسه ای ویژگیهای دموگرافیک و روان شناختی دانشجویان مشروط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. برنامه و خلاصه مقالات دومین کنگره سراسری آموزش پزشکی تهران. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. 1374: ص: 1-30.
13
صابرفیروزی، مهدی، پنجه شاهین،محمدرضا، موسوی نسب، مسعود(1379). بررسی علل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال تحصیلی 1377-1376. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. ویژه نامه چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی.
14
عالی خانی، شیرین، مرکزی مقدم، نادر، برومند، سهیلا و زند بگله، میترا (1385). بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان پرستاری در سال های 1380 تا 1383 دانشگاه علوم پزشکی ارتش. مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. دوره 4 شماره2. مسلسل 14: 819-824. تابستان
15
علیاری شوره دلی، شهلا (1379). علل مشروط شدن دانشجویان پیراپزشکی دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی کرمانشاه در نیمسال تحصیلی 1377-1376 از دیدگاه خود دانشجویان. مجموعه مقالات چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی 1379، تهران: معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ص 106.
16
فتحی نوزان، عبدالحسین (1372). بررسی عوامل اقتصادی-اجتماعی مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز در سال 71-72. پایان نامه، شیراز. دانشگاه شیراز
17
فرهادی، علی، کدخدایی، حمیدرضا، حسن پور، علی (1382). بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله علوم پزشکی. 4(1). ص86.
18
فلاح چای، سعید (1379). بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی (مشروط شدن) دانشجویان دانشگاه هرمزگان. مجله علم و اندایشه دانشگاه هرمزگان: 1(1). ص 5.
19
قوام، مریم، فرشادپور، ملک، ایمانی، وحید (1384). تأثیر اشتغال دانشجویان دندانپزشکی بر موفقیت تحصیلی آنان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 82-1383. مجله دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان. دوره 17. شماره 1. بهار 1384. 112-104.
20
کلمن، جیمز؛(1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
21
مجدالدین عبدالرضا. بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی (روزانه) دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، تهران. 1374
22
مطلق، محمد اسماعیل، الهام پور، حسین، شکورنیا، عبدالحسین (1387). بررسی علل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. بهار و تابستان 1387: 8(1). 99-91.
23
منیری، رضوان، قالب تراش، هاشمیه، موسوی، غلامعباس (1385). بررسی علل عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان رشته پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموز در علوم پزشکی. شماره 6(1). 135-140. بهار و تابستان 1385
24
هزار جریبی دستکی جعفر. بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران (دانشکده علوم اجتماعی). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. تهران، 1373.
25
هزاوه ای، محمدمهدی، فتحی، یدالله، شمشیری، مهری (1384). بررسی برخی علل مشروطی از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 81-1380. گام های توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. دوره سوم، شماره اول، 42-33
26
یوسفی مشعوف ، رسول، سعیدی جم، مسعود (1381). بررسی وضعیت روند تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی همدان در طی پنج سال تحصیلی. مجله طب و تزکیه، شماره 45 (9). 21-16. تابستان 1381
27
Ashaffenburg, K and Mass, I (1997). Cultural and Educational Careers: the dynamics of social reproduction, American Sociological Review, Vol.62, pp,573-587.
28
Berk,LE (1999). Infants,children and adolescents. 2nd ed. Boston: Allyn & Bacon.
29
Boudon.R(1974). Education,Opportunity,and Social inequality, New York: John Wiley & Sons.
30
Bourdieu,P (1973). Cultural Reproduction and Social Reproduction , in R.Brown (Ed), Knowledge,Education and cultural change,London: Tavistock.
31
Bourdieu,P(1997). The forms of capital.in A.H.Halsey,Hugh Lauder,Philip Brown, and Amy Stuart Wells (Eds), Education: Culture,Economy, and Society ,Oxford, England:Oxford University Press.
32
Cornilous,ML (1978). Influence economics on pupil performance educational research. J Educ Res: Vol 2,No 1, pp4-90.
33
Dembo,M.H . (2000). Motivation and learning strategies for college success. Lawerence erlaum associates publisher. Newjersy,London.
34
Holmberg,MB (1985). Longitudinal studies of drug abuse in a fifteen years old population;5 prognostic factor aeta psychiatry seand. Vol 71,no,3.pp,207-210.
35
- Lindemann R, Duek JL,Wilkerson L. A comparison of changes in dental students and medical students approaches learning during professional training; Eur j pent Educ 2001: 5(4).162-7.
36
Peterson,J.S (2000). A follow up study of one group a achievers and underachievers four years after high school graduation. Roeper review. Vol,22.No,4.pp,217-224.
37
Smith,W.L. (2005). Gender differences in the academic achievemet. Journal of college students. Vol,39.No,3.p,604.
38
Stevenson, H(1996). Long-term prediction of academic achievement. Journal of educational psychology. Vol,88.No,4.p,750.
39
Zappala.,G(2002). The influence of economic disadvantage in the academic performance. Journal of sociology. Vol,38.No, 2.pp115-125.
40
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش آموزش عالی بر مناسبات سیاسی ایران و اتحادیه اروپا با رویکرد بر ساخت گرایی
چکیدهدولت های عصر جدید به دنبال آنن هستند تا از ابزارهای مختلف، نو و مفید برای برقراریدیپلماسی کارا استفاده نمایند. در قرن جدید کشوری از دیپلماسی موفق برخوردار است تا باگسترده کردن ابزارهای تعامل خود با دیگر کنشگران، به تعریف هویتی مناسبی از خود در نزددیگر دولت ها دست یابد. یکی از ابعاد جدید دیپلماسی، بهرهگیری از ارتباطات دانشگاهی و بهاست، که مدنظر نگارندگان این پژوهش است. از این رو در « دیپلماسی آموزش عالی » اصطلاحاین مقاله سعی شده تا براساس رویکرد برساختگرایی و توجه به اصولی مانند شناخت وتعامل و تأثیر آن بر بازتعریف هویت ها و منافع کنشگران در ارتباط با یکدیگر که در محور ایننظریه قرار دارند، به بررسی نقش آموزش عالی بر م ناسبات سیاسی ایران و اتحادیه اروپاپرداخته شود. سؤالات اساسی این پژوهش عبارت اند از : روابط دانشگاهی و دیپلماسیآموزش عالی ایران و اتحادیه اروپا اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ و این نوع دیپلماسی چهتأثیری میتواند بر مناسبات سیاسی ایران و اتحادیۀ اروپا داشته باشد؟ این مقاله به شیوه ایتحلیلی- توصیفی نگاشته شده است.
https://www.jiera.ir/article_52118_76760e45c96ddff3d12605a75d232c86.pdf
2013-11-22
161
189
آموزش عالی
مناسبات سیاسی
برساختگرایی
ایران
اتحادیه اروپا
محمد حسین
حاجلو
1
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی
LEAD_AUTHOR
پرایس، ریچارد و کریستین رئوس اسمیت، (1386)، «رابطه خطرناک؟ نظریه انتقادی روابط بین الملل و مکتب برسازی»، مجموعه مقالات نو واقع گرایی، نظریه انتقادی و مکتب برسازی، گردآورنده اندرو لینکلیتر، ترجمه علیرضا طیب، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
1
جاودانی، حمید، (1388)، جهانی شدن و آموزش عالی، گسست میان نظریه تا کنش: راهبردهایی نوین برای توسعه آموزش عالی ایران، فصلنامه ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ی 53، صص 131- 107.
2
جمالی، جمال، (1386)، هلال شیعی و هژمونی آمریکا، فصلنامه شیعه شناسی، سال پنجم، شماره 20.
3
دهقانی فیروز آبادی، سید جلال، (1388)، "امنیت هستی شناختی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه بین المللی روابط خارجی، سال اول، شماره اول، بهار، صص 76- 41.
4
رشیدی، مصطفی و محمد رضا سعید زاده، (1390)، جغرافیای برساخت گرایی؛ هارمونی جغرافیای سیاسی و رویکرد برساخت گرایی، دومین همایش علمی- دانشجویی، دانشکده ی جغرافیا، دانشگاه تهران.
5
رشیدی، مصطفی، (1390)، کردارهای جغرافیایی و تبیین سیاست خارجی به عنوان کرداری ژئوپلیتیکی، ایان نامه ی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشکده ی جغرافیای دانشگاه تهران، 20/04/1390.
6
روزنامه جمهوری اسلامی، 10 مرداد 1386.
7
سلیمی، حسین، (1386)، «نگرشی سازه انگارانه به هویت ملی در ایران»، فصلنامه مطالعات ملی، 31، سال هشتم، شماره 3، صص 53-31.
8
فاضلی، نعمت الله، (1383)، نگاهی به جهانی شدن و روندهای جهانی در تحولات آموزش عالی و وضعیت آموزش عالی ایران، فصلنامه ی علوم اجتماعی، شماره ی 25، صص 41-1.
9
قاسم پور دهاقانی، علی، محمد جواد لیاقت دار و سید ابراهیم جعفری، (1390)، تحلیلی بر بومی سازی و بین المللی شدن برنامه ی درسی دانشگاه ها در عصر جهانی شدن، فصلنامه ی تحقیقات فرهنگی، دوره ی چهارم، شماره 4، صص 24-1.
10
متقی، ابراهیم و حجت کاظمی، 1386، «سازه انگاری، هویت، زبان و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 37، شماره 4، صص 237- 209.
11
محمد نژاد عالی زمینی، یوسف، (1387)، گزارش ملی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، موسسه ی پژوهش و برنامه ریزی عالی.
12
مشیرزاده، حمیرا،1386، تحول در نظریه های روابط بین الملل، انتشارات سمت.
13
موسوی خمینی، روح الله، (1362)، در جستجوی راه از کلام امام: از بیانات و اعلامیه های امام از سال 1343 تا 1361"، امیرکبیر.
14
Aigner, J., P Nelson & J.R Stimfle, (1992), Internationalizing the University: Making It Work, Springfieid Va: CBIS Federal.
15
Alladin, I, (1992), International Co-operation in Higher Education: the Globalization of University, Higher Education in Europe, 17, NO.4, 4-13.
16
Ashley, R.K, (1987), The Geopolitics of Geopolitical Space: Toward a Critical Social Theory of International Politics, Alternatives, Vol, 12, No. 4.
17
Belcher, J, (1995), Thinking Globally, Acting Locally: Strategies for Universities, Journal for International Education, 6(3), 7.
18
BP, Natural Gas, (2011), Statistical Review of World Energy, Natural Gas, bp.com/statisticalreview, June 2011.
19
BP, Oil, (2011), Statistical Review of World Energy, Oil, bp.com/statisticalreview, June 2011.
20
De Wit, H, (2002), Internationalization of Higher Education in the United States and Europe, A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis, Westport, Connecticut, and London: Greenwood Press.
21
Delanty, G, (2001), Challenging Knowledge: The University in the Knowledge Socitey, London: SRHE.
22
Green, A, (1997), Education, Globalization and Nation State, London: Macmillan.
23
Grewe, Hartmut, (2006), Energiesicherheit als strategisches Ziel: Anforderungen an einen Energieaußenpolitik, KonraAdenauer Stiftung, Analysen und Argumente, Nr.36.
24
Habermas, J, (1972), Knowledge and Human Interests, Oxford: Heinemann.
25
Harvey, D, (1990), The Condition of Postmodernity, Cambridge, Massachusetts: Blackwell.
26
Johnston, J. & R Edelstein, (1993), Beyond Borders, Washington D.C: American Association College.
27
Knight, J & H De Wit, (1997), Strategies for Internationalization of Higher Education: Historical and Conceptual Perspectives. In De Wit (ed.), Internationalization of Higher Education: A Comparative Study, Amsterdam: European Association of International Education.
28
Knight, J, (1994), Internationalization: Elements and Checkpoints, CBIE Research Paper No.7. Ottawa, Canada, Bureau for International Education.
29
Knight, J, (1997), Asia Pacific Countries in Comparison to Those in Europe and North America: Concluding Remarks, De Wit (ed.), Internationalization of Higher Education: A Comparative Study, Amsterdam: European Association of International Education.
30
Lewellen, T. C, (2002), The Anthropology of Globalization: Cultural Anthropology Enters the 21st, century. Westport, CT: Bergin & Garvey.
31
Lewellen, T.C, (2002), The Anthropology of Globalization: Cultural Anthropology Enters the 21st Century, Westport, Connecticut, London: Bergin & Garvey.
32
Lim, G, (1995), Strategies for a Global University: Model International Development Experiement, East Lansing: Michigan State University.
33
Raschke, C.A, (2003), The Digital Revolution and the Coming of the Postmodern University, London: Rutledge-Famer.
34
Schott, T, (1991), The World Scientific Community: Globality and Globalization, Minerva 29, 1988, 440-462.
35
Scott, P, (1999), Globalization and the University, CRE Action 115, 35-46.
36
Wendt, A, (1992), "Anarchy is What States Make of IT," The social Construction of Power Politics," International Organization, Vol, 46, No.2.
37
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر رویکرد منطقی – عاطفی الیس بر منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروهدرمانیشناختی- رفتاری مبتنی بر رویکرد منطقی - عاطفیالیس بر منبعکنترل و پیشرفتتحصیلی دانشجویان پزشکی بود. مطالعهی حاضر یک تحقیق نیمهتجربیمیباشد که به روش آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری انجام گرفته است. جامعه-ی آماری این پژوهش شامل 60 دانشجوی دانشگاه علومپزشکیجندیشاپور اهواز است که بیش از سهترم مشروطی در دانشگاه داشتند. از این تعداد 30 نفر که دارای منبعکنترل بیرونی بودند انتخاب شدند؛سپس بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در مورد گروه آزمایش 8 جلسه گروه -درمانیشناختی- رفتاری مبتنی بر رویکرد منطقی- عاطفی الیس اجرا گردید. تحلیل دادهها با استفاده ازانجام گردید . ابزار جمع آوری (MANCOVA) آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیریاطلاعات، پرسشنامهی منبع کنترل راتر و معدل تحصیلی بود.نتایج حاصل آشکار ساخت که میان گروه.(p<0/ آزمایش و گواه از لحاظ منبعکنترل و پیشرفتتحصیلی تفاوت معنیداری وجود داشت ( 001گروهدرمانیشناختی- رفتاری مبتنی بر رویکرد عاطفی- منطقی الیس بر منبع کنترل و پیشرفت تحصیلیدانشجویان پزشکی مؤثر بوده است. این نتایج در دوره پیگیری نیز مشاهده شد. این شیوهی درمان برایایجاد منبعکنترل درونی دانشجویان پزشکی و متقابلاً افزایش پیشرفت تحصیلی آنها توصیه میگردد.
https://www.jiera.ir/article_52120_b395cc6998af852a43a2c4406a36a939.pdf
2013-11-22
191
207
پیشرفتتحصیلی
دانشجویان پزشکی
گروهدرمانیشناختی- رفتاری
منبعکنترل
نجمه
حمید
1
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
مجید
عیدی بایگی
2
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه
AUTHOR
وحید
عطایی مغانلو
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، تهران
AUTHOR
ثریا
مطلبی
4
کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
استادیان، مریم، سودانی، منصور و مهرابیزادهی هنرمند، مهناز (1388). «اثربخشی مشاورهی گروهی به شیوهی عقلانی- عاطفی-رفتاری الیس بر اضطراب امتحان و عزتنفس دانشآموزان دختر پایهی سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان». مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، دورهی 1، شمارهی 2، 18-1.
1
اسودی، مریم (1379). «اثربخشی رواندرمانی گروهی بر انگیزش پیشرفت در دانشآموزان دبیرستانی شهر درگز». پایاننامهی دورهی کارشناسیارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
2
بلکبرن، ایوی و دیویدسن، کیت، ام (2005). درمان شناختی برای افسردگی و اضطراب. ترجمهی حسن توزندهجانی (1384). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
3
بیابانگرد، اسماعیل (1372). مطالعهی رابطهی میان مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران. پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
4
حیدری پهلویان، احمد (1378). «ارتباط میان منبع کنترل درونی- بیرونی، افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان». مجلهی ذهن و رفتار. دورهی 16، شمارهی 4، صفحات 32-22.
5
حیدری، عباس و کوشان، محسن (1381). «بررسی منبع کنترل و رابطهی آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری». مجلهی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دورهی 9، شمارهی 3، صفحات 11-3.
6
سلیمان نژاد، اکبر و شهرآرای، مهرناز (1382). «رابطهی منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی». مجلهی مطالعات علوم تربیتی و روانشناسی. دورهی 31، شمارهی 2، صفحات 198-175.
7
سودانی، منصور (1375). اثربخشی تکنیک مشاورهی گروهی مبتنی بر رویکرد منطقی- عاطفی در کاهش عقاید و نگرشهای غیرمنطقی دانشجویان مرد 24-18 ساله دانشگاه شهید چمران در سال تحصیلی 75-1374. پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
8
سیف، علیاکبر (1377). اصلاح و تغییر رفتار. نظریهها و روش. تهران: انتشارات دوران. صفحات 194-193.
9
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1389). نظریههای مشاوره و رواندرمانی. تهران: انتشارات دانشگاه. صفحات 94-85.
10
طالبپور، اکبر، نوری، ابوالقاسم و مولوی، حسین (1381). «تأثیر آموزش شناختی بر منبع کنترل، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد». مجلهی روانشناسی. دورهی 6، شمارهی 1، صفحات 29-18.
11
فراهانی، محمدتقی، شکری، امید، گراوند، فریبرز و دانشورپور، زهره (1387). «تفاوتهای فردی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی: نقش سبکهای مقابله با تنیدگی». مجله علوم رفتاری. دوره 2، شماره 4، صفحات 304-297.
12
فراهانی، محمدنقی (1378). روانشناسی شخصیت، تئوری، پژوهش و کاربرد. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت معلم. صفحات 153-152.
13
کرمینیا، رضا (1384). تاثیر مشاوره گروهی با شیوه منطقی - عاطفی بر منبع کنترل بیرونی و افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان، دانشگاه تربیت مدرس: دومین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان.
14
کلینکه، کریس (1998). آموزش مهارتهای زندگی. ترجمهی شهرام محمد خانی (1382). تهران: انتشارات اسپند هنر.
15
لطف آبادی، حسین (1384). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
16
میرصدوقی، سیدحسین (1378). رابطهی میان سلامتروان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
17
ولیزاده، لیلا، فتحیآذر، اسکندر و زمانزاده، وحید (1387). «رابطهی بین ویژگیهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی». مجلهی ایرانی آموزش پزشکی. دورهی 7، شمارهی 18، صفحات 450-443.
18
Chinaveh, M., Mohd ishk, N., Mohd salleh, A. (2010). Improving mental health and academic performance through multiple stress management intervention: implication for diverse learners. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(c), 311-316.
19
Dryden, w. (2003). Rational Emotive Behaviour Therapy:Theoretical Developments; Brunner-Routledge.
20
Gifford, D. (2007). Locus of control: Academic achievement and retention in a sample of university first-year students. Journal of College Admission, 4(12), 34-47.
21
Holohan, C., Richardson, F., & Puckett, S. (1999). Evaluation of two test anxiety reduction treatments in a secondary prevention program. Community School, 7(6), 679-687.
22
Kenneth, M., & Dendate, D. (1986). Effectiveness of cognitive relaxation therapy and study-skills training in reducing self-reported anxiety and improving the academic performance of test-anxious students. Journal of Counseling Psychology, 33(2), 131-135.
23
Majzub, R., Tallaq, B. M., Ishak, N., & Rahman, S. (2006). The Relationship between Locus of Control and academic achievement and gender in a selected Higher Education Institution in Jordan. Faculty of Education, University Kebangsaan Malaysia, 215-220.
24
Maureen, J., Findley, H., & Cooper, M. (2007). Locus of control and academic achievement a literature review. Journal of Personality and Social Psychology, 419-427.
25
Overholser, J. (2003). Rational-emotive-behavior therapy: An Interview with Albert Ellis. Journal of Contemporary, 30-33.
26
Raymond, C., Watkins, D., Hattie, J., & Alexander, P. (2009). Reformulating the depression model of learned hopelessness for academic outcomes. Educational Research Review, 4(2), 103-117.
27
Rebeta, A. (1991). The study of relationship among achievement motivation, self-concept and academic achievement. Psychological Science China, 18-21.
28
Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychol Monogr, 80(1), 1-28.
29
Simos, G. (2002). Cognitive-behavior therapy. NewYork: Taylor & Francis, 73-85.
30
Tella, A. (2007). The impact of motivation on student's academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(2), 149-156.
31
Tella, A., Tella, A., & Adika, L. O. (2008). Self-efficacy and locus of control as predictors of academic achievement among secondary school students in Osun State Unity Schools. African Journal Online, 16(2), 120-130.
32
Vosoughi Ilkhchi, S., Poursharifi, H., & Alilo, M. M. (2011). The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on self-efficacy and assertiveness among Anxious female students of high schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 2586-2591
33