ORIGINAL_ARTICLE
نقش خودتنظیمی در سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر
چکیدههدف مطالعه حاضر بررسی رابطۀ خودتنظیمی و سازگاری دانش آموزان است. روش تحقیق ازنوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است . نمونه شامل 414دانش آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که بهروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری کنلو ریان و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان س ی نها و سینگ برای جمع آوری داده ها مورداستفاده قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسشنامه ها قبلاً احراز شده بود. برای آزمون رابطۀ بینناسازگاری و خودتنظیمی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد .،p=0/ یافته ها نشان میدهد که خودتنظیمی با ناسازگاری رابطه منفی معناداری دارد ( 001نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد خودتنظیمی میتواند ناسازگاری عاطفی .(r= -0/30و اجتماعی را پیش بینی کند. نتایج مقایسه خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسرنشان داد که خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است و دخترانبا توجه به یافته های تحقیق میتوان گفت که در .(p<0/ نمرات بالاتری به دست آورده اند ( 05افراد یا محیط هایی که خودتنظیمی بالا است، ناسازگاری کاهش می یابد. بنابراین باید نسبت بهطراحی چنین مح یط ها ی آموزشی اقدام شود و آموزش ها ی خودتنظیمی برای کاهشناسازگاریها در اولویت قرار گیرد.
https://www.jiera.ir/article_52121_153eb8253d906d835f3abaecad789810.pdf
2013-08-23
1
17
خودتنظیمی
ناسازگاری
تحصیل
دانش آموز
مهدی
حاجی شمسایی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
حسین
کارشکی
karshki@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
سید امیر امین
یزدی
3
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
احقر، قدسی (1383). استاندارد کردن ابزارهای سنجش روند تحولی شناختی کودکان و نوجوانان براساس نظام پیاژه، طرح پژوهشی منتشر نشده پژوهشکده تعلیم و تربیت.
1
امان الهی ع. ، عطاری ع. ، و خجسته مهر ر. (1388). بررسی رابطۀ عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس با ناسازگاری در بین دانشآموزان سال اول دبیرستان شهر اهواز، تازهها و پژوهشهای مشاوره، جلد 8، شماره 30، 81-61
2
امینی، ز. (1387). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، اندیشههای نوین تربیتی دانشگاه الزهراء، دوره 4، شماره 4، 136-123
3
تنهای رشوانلو، فرهاد و حجازی، الهه (1388). ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. دوماهنامۀ علمی- پژهشی دانشگاه شاهد. سال شانزدهم، شماره 39: 1-14.
4
توکلی زاده، ج. ابراهیمی قوامی، ص. فرخی، ن. گلزاری، م. (1390). بررسی اثربخشی آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد، مجلهی اصول بهداشت روانی، سال 13، شماره 3، 259-250
5
جوکار، ب. دلاورپور، م. (1386). رابطۀ تعللورزی آموزشی با هدفهای پیشرفت، اندیشههای نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3 و 4، 80-61
6
چاری، م. دهقانی، ی. (1387). پیشبینی میزان اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری، پژوهش در نظامهای آموزشی، 2(4)، 73- 63
7
حجازی ا. نقش ز. (1378). الگوی ساختاری رابطۀ ادراک از ساختار کلاس، هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و خودنظمبخشی در درس ریاضی، تازههای علوم شناختی، سال 10، شماره 4، 38-27
8
خادمی، م؛ و نوشادی، ن. (1385). بررسی رابطۀ بین جهتگیری هدف با خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دورۀ پیشدانشگاهی شهر شیراز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 25، شماره چهارم، 78- 63
9
سانتراک، جان دبلیو. (2008). روانشناسی تربیتی، ترجمۀ شاهده سعیدی، مهشید عراقچی، حسین دانشفر، (1387)، تهران، انتشارات رسا.
10
سلیمانی، ن؛ و خاکساری، ل. (1387). مطالعه جهتگیری کنترل شاگرد در میان مدیران و معلمان و رابطه آن با رفتار انضباطی دانشآموزان در مدارس راهنمایی سمنان، فصلنامۀ اندیشههای تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره 4، 71- 53.
11
صالحی، م؛ و کارشکی، ح. (1392). ارزیابی الگوی نقش مؤلفههای ادراکات کیفیت کلاسی در مؤلفههای ناسازگاری دانشآموزان دختر دبیرستانهای مشهد. روانشناسی مدرسه، تحت ویرایش.
12
صمدی، م. (1386). تأثیر روشهای تربیتی و خودتنظیمی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی، تازههای علوم شناختی، سال 9، شماره 1، 48-40
13
فرمیهنی فراهانی، م. عبدالملکی، ج. رشیدی، ز. (1387). بررسی رابطۀ هوش هیجانی، یادگیری خودتنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، شماره 30، 97- 85
14
کارشکی، ح. (1387). نقش هدفهای پیشرفت در مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی، تازههای علوم شناختی، سال 10، شماره 3،21-13
15
کجباف، م. مولوی، ح؛ و شیرازی تهرانی، ع. (1382). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، تازههای علوم شناختی، سال 5، شماره 1، 33-27
16
وسویچ، تام. (1991). انضباط برای خود کنترلی، ترجمه حسین ماهور، زهرا مهدوی (1383)، سبزوار، انتشارات امید مهر.
17
Bjorklund, W. L. and Rehling, D. L. (2010). Student Perceptions of Classroom Incivility. College Teaching, 58, 15–18.Deci. E.L. , Koestner, R. & Ryan, R.M.(1999). A metaanalytic review of experiments examing the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation . Psychological Bullten, 125,627-668.
18
Deci, E.L. & Ryan, R.M. (1985).The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Personality and Social Psychology, 19, 6, 109-134.
19
Eveyik-aydin,,evrim,kurt,gokce,mede,enisa, (2009). Exploring the relationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching ,Procedia social and behavioral sciences, 1, 612-617
20
Kunter,M. , Baumert, J. Koller, O. (2007). Effective classroom management and the development of subject-related interest, learning and instruction 17, 494-509.
21
Nikolls m, George, ph. (2005). Students motivational beliefs, self regulation strategies use, and mathematics achievement, Groop for the Psychology of Mathematics Education, vol.3.pp.321-328
22
Reid R, Trout A, Schartz M (2005). Self regulation interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Article Excerpt, 71: 361-377
23
Ryan, R.M. & Connell, J.P. (1989).Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 5, 749-761.
24
Tanyi, M.E (2002). The students adjustment inventory manual, TFE Psychological Journal, 10, 1-14.
25
Thomas, D., Coard, S. I., Stevenson, H.C., Bentley, K. & Zamel, P. (2009). Racial and emotional factors predicting teachers’ perceptions of classroom behavioral maladjustment for urban African American male youth. Psychology in the Schools, Vol. 46 (2). pp. 184-196.Ulrich Trautwein, Oliver Ludtke. (2009). predicting homework motivation and homework effort in six school, learning and instruction19, 243-258
26
Walters. A. (2003). Understanding procrastination from a self regulated learning perpective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187
27
Zimmerman, B.J., Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 80, 51-59.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش واسطهای ارزش تکلیف در رابطه بین کمالگرایی مثبت و منفی و اهمالکاری تحصیلی
هدف پژوهش حاضر شناخت مکانیسم زیربنایی ارتباط سازههای کمال گرایی مثبت و منفی واهمالکاری تحصیلی بود. از این رو نقش سازه ارزش تکلیف به عنوان واسطه ی این ارتباطمورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش 850 دانشجوی دختر و پسر دانشگاهآزاد اسلامی واحد ارسنجان بودند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش مقیاس اهمال کاریتحصیلی، مقیاس های چند بعدی کمال گرایی و خرده مقیاس ارزش تکلیف از پرسشنامهراهبردهای انگیزشی برای یادگیری مورد استفاده قرار گرفتند. در این پژوهش فرایند آزموناثرات واسطهای با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و مطابق با مراحل پیشنهادیفرازیر و همکاران ( 2004 ) و هویل و اسمیت ( 1994 ) با کمک نرمافزار لیزرل انجام گرفت .یافته ها نشان داد مدل مفروض با دادههای مشاهده شده برازش مناسبی دارد و کمال گراییمثبت و منفی هم به شیوه مستقیم و هم به شیوه غیر مستقیم (با واسطهگری ارزش تکلیف) براهمالکاری تأثیر میگذارد. به این ترتیب که کمال گرایی مثبت به واسطه افزایش ارزشمندیتکلیف موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی میشود و کمال گرایی منفی به واسطه کاهشارزشمندی تکلیف موجب افزایش اهمالکاری تحصیلی میشود..
https://www.jiera.ir/article_52122_4282e45565a6e33824697c011b30836d.pdf
2013-08-23
19
42
کمال گرایی مثبت
کمال گرایی منفی
اهمالکاری تحصیلی
ارزش تکلیف
لادن
هاشمی
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
مرتضی
لطیفیان
2
دانشیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
مسعود
حسین چاری
3
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
4
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
بشارت، محمدعلی. (1383). رابطۀ کمالگرایی و مشکلات بین شخصی. دو ماهنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال یازدهم-دوره جدید ، شماره 7 .
1
دهقانی، یوسف. (1387). پیشبینی میزان اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
2
Althen, G. (1988). American ways: A guide for foreigners in the United States. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
3
Bandalos, D. L., & Finney, S. J. (2001). Item parceling issues in structural equation modeling. In G.A. Narcoulides & R.E. Schumacker (Eds.), New developments and techniques in structural equation modeling. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
4
Bieling, P. J., Israeli, A. L., & Antony, M. M. (2004). Is perfectionism good, bad, or both? Examining models of the perfectionism construct. Personality and Individual Differences, 36, 1373-1385.
5
Bieling, P. J., Israeli, A. L., Smith, J., & Antony, M. M. (2003). Making the grade: The behavioral consequences of perfectionism in the classroom. Personality and Individual Differences, 35, 163-178.
6
Briody, R. (1980). An exploratory study of procrastination (Doctoral dissertation, Brandeis university 1980). Dissertation Abstracts International, 41, 590.
7
Burka, J. B., & Yuen, L. M. (1983). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Reading, MA: Addison-Wesley.
8
Busko, D. A. (1998). Causes and consequences of perfectionism and procrastination: A structural equation model. Unpublished master's thesis, University of Guelph, Canada.
9
Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1992). The NEO Personality Inventory—Revised. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
10
Ellis, A., & Knaus, W. J. (1977). Overcoming procrastination. New York: Signet Books.
11
Enns, M.W. & Cox, B. J., Sareen, J., & Freeman, P. (2001). Adaptive and maladaptive perfectionism in medical students: A longitudinal investigation.
12
Medical Education, 35, 1034-1042.
13
Enns, M. W., Cox, B. J., & Clara, I. P. (2002). Adaptive and maladaptive perfectionism: developmental origins and association with depression proneness. Personality and individual differences. 33. 921-935
14
Ferrari, J. R (2004). Trait procrastination in academic settings: An overview of students who engage in task delays. In H. C. Schouwenburg, C. H. Lay, T. A. Pychyl, & J. R. Ferrari (Eds.), Counseling the procrastinator in academic settings (19-28). Washington, DC: American Psychological Association.
15
Flett, G.L., Blankstein, K. R., Hewitt, P. L., & Koledin, S. (1992). Components of perfectionism and procrastination in college students. Social Behavior and Personality: An international journal, 20, 85-94.
16
Flett, G.L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & Mosher, S.W. (1995). Perfectionism, life events, and depressive symptoms: a test of a diathesis-stress model. Current Psychology, 14, 112-137.
17
Frazier, P.A., Tix, A.P., & Barron, K.E. (2004). Testing moderator and mediator effects in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 51 (1), 115-134.
18
Frost, R.O., Heimberg, R.G., Holt, C.S., Mattia, J.I., & Neubauer, A.L. (1993). A comparison of two measures of perfection. Personality and Individual Differences, 14, 119-126.
19
Frost, R. O., & Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.
20
Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15(1), 27-33.
21
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470.
22
Hill, R. W., Huelsmann, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of Personality Assessment, 82, 80-91.
23
Hoyle, R.H., & Smith, G.T. (1994). Formulating clinical research hypotheses as structural equation models: A conceptual overview. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 429-440.
24
Martin, T. R., Flett, G. L., Hewitt, P. L., Krames, L., & Szanto, G. (1996). Personality correlates of depression and health symptoms: A test of a self-regulation model. Journal of Research in Personality, 30(2), 264-277.
25
Mills, J., & Blankstein, K. R. (2000). Perfectionism, intrinsic vs. extrinsic motivation, and motivated strategies for learning: A multidimensional analysis of university students. Personality and Individual Differences, 29, 1191-1204.
26
Norman, R., Davies, F., & Nicholson, I. (1998). The relationship of two aspects of perfectionism with symptoms in a psychiatric out-patients population. Journal of Social and Clinical Psychology, 17, 50-68.
27
Park, J., & Kwon, J. (1998). The effect of perfectionism and ego-threat of task on academic procrastination. Paper presented at the conference of Korean Psychological Association.
28
Pintrich, P.R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology. Vol. 82, No, 1, 33-40.
29
Pintrich, P.R., Smith, D. A. F., Garcia, T. & Mckeachie, W. J. (1991), A manual for the use of the motivated strategy for learning questionnaire (MSLQ), University of Michigan.
30
Rheaume, J., Freeston, M. H., Ladouceur, R., Bouchard, C., Gallant, L., Talbot, F., et al. (2000). Functional and dysfunctional perfectionists: are they different on compulsive-like behaviors? Behaviour Research and Therapy, 38,119-128.
31
Rice, K. G., Ashby, J. S., & Slany, R. B. (1998). Self-esteem as a mediator between perfectionism and depression: a structural equation analysis. Journal of Counseling Psychology, 45, 304-314
32
Saddler, C. D., & Buley, J. (1999). Predictors of academic procrastination in college students. Psychological Reports, 84, 686-688.
33
Saddler, C. D., & Sacks, L. A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic procrastination: Relationships with depression in university students. Psychological Reports, 73, 863-871.
34
Seo, E.H. (2008). Self-efficacy as a mediator in the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination. Social Behavior and Personality, 36(6), 753-764.
35
Sobel, M.E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. In S. Leinhardt (Ed.), Sociological methodology (1982)(pp.290-312). Washington DC: American sociological Association.
36
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503–509.
37
Steel, P. (2007). The Nature of procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. University of Calgary
38
Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295-319.
39
Stumpf, H., & Parker, W. D. (2000). A hierarchical structural analysis of perfectionism and its relation to other personality characteristics. Personality and Individual Differences, 28, 837-852.
40
Tate, R. (1998). An ntroduction to modeling outcomes in the behavioral and social sciences (2nd ed.): Burgess Publishing.
41
Terry–Short, L. A., Owenes, R. G., Slade, P. D., Dewey, M, E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663-668.
42
Wernicke, R. A. (1999). Mediational tests of the relationship between perfectionism and procrastination (Master’s dissertation, American University, 1999). Masters Abstracts International, 37, 1982.
43
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارت های مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف پژوهش حاضر تأثیرآموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان مقطعکارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده است. این پژوهش از نظر هدفکاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آزمایشی بوده است . دانشجویان روانشناسی دانشگاهشهید باهنر، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده اند. به این منظور 44 نفر از دانشجویان رشتهروانشناسی به شکل تصادفی انتخاب و سپس به صورت گمارش تصادفی در دو گروهآزمایش و کنترل جایگزین شدند، ازگروههای آزمایش و کنترل پیشآزمونی گرفته شد سپسگروه آزمایش در معرض ده جلسه آموزشی مهارتهای مدیریت زمان قرار گرفتند، ولی گروهکنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند . سپس از اعضا ء گروه های آزمایش و کنترلپسآزمون به عمل آمد تا تأثیر آموزش مشخص شود آزمود نیها پرسشنام ۀ خودکارآمدیعمومی شرر و همکاران( 1982 ) رادردو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. داده ها بااستفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت نتایج پژوهش نشان داد کهآموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودکارآمدی تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشانداد که این آموزش برخودکارآمدی با توجه به جنسیت تأثیر معناداری نداشته ولی آموزش باتوجه به شبانه یا روزانه بودن برخودکارآمدی تأثیر معناداری داشته است.
https://www.jiera.ir/article_52124_a4db46a05d93c0dab324c36659192c01.pdf
2013-08-23
43
56
آموزش
مهارت
مدیریت زمان
خودکارآمدی
اکرم
درتاج
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
LEAD_AUTHOR
مهدی
لسانی
mlesani@uk.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
عباسعلی
رستمی نسب
3
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
پنتریچ، پال، آر و شانگ، دیل. اچ. (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت. (ترجمه مهرناز شهرآرای ). تهران: نشر علم. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ،2002).
1
تریسی، برایان. (1385). وقت طلاست. (ترجمه منیرالدین اعتضادی). تهران: انتشارات راشین، چاپ سوم. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2004).
2
جاویدی، نفیسه. (1388). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر کاهش استرس شغلی کارکنان شرکت ساپکو. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
3
خاکی، غلامرضا. (1387). مدیریت زمان. تهران: انتشارات بازتاب، چاپ ششم.
4
زائریان، زینب. (1386). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر کاهش سهلانگاری کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد مشاور، دانشگاه علامه طباطبایی.
5
سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر آگاه.
6
عزیزی ابرقویی، محسن. (1389). رابطه بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
کدیور، پروین. (1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان به منظور ارائه الگویی برای یادگیری بهینه. پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران
8
کرامتی، هادی. (1380). بررسی رابطۀ خودکارآمدی ادراک شده دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش نسبت به درس ریاضی با پیشرفت آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
9
نجفی، محمود و فولاد چنگ، محبوبه. (1386). رابطه خودکارآمدی و سلامت روان در دانشآموزان دبیرستانی. ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، دوره جدید شماره 22.
10
هاشمی زاده،هایده. (1385). رابطۀ رفتارهای مدیریت زمان و استرس شغلی در پرستاران بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی. فصلنامه اصول بهداشت روانی ،سال هشتم، شماره 29 و30، صص 56-51.
11
Ajayi, I., & osiki, P. M. (2008). Procrastination among the undergraduates in a nigerian university: Implications for time management. International Business management.2(4). 126-131.
12
Drucher, P. E.(1967). The Effective Executive,harper&row,New York,Ny.
13
Kearns, H., & Gardiner, M. (2007).Is it time well spent? The relation Ship between time management behaviours, perceived effectiveness& work related morale& distress in a university conex.Higer Education Research&Development.26,27,235-247.
14
Koch, C. J., & Kleinmann, M. (2002). Astich in time saves nine.Behavioral decision making explanations for time management problems. European.journal of work&organizational psychology.11,199-217.
15
Locke, E. A., Fredrick, E., Lee, C., & Bobko, P. (1984).effect of the self-efficacy:goals and task strategies on task performance. journal of apllied psychology, 69, 241-251
16
Lewis, C. A. (2006). academic notivation among college student graguate school, fwayne university.
17
Poser, B. (2003). Time management for students.councelling & Development centre, York university.
18
Seo, E. H. (2008). self efficacy as a mediator in the realationship between perfectionism and academic procrastination.
19
Van Eerde, W. (2003). procras tination at work and time management training. journal of psychology, 137,421-435
20
Xiao-hua, Y. (2007). developing time-management skills in the foreign languag classroom 4, g(serial NO.43).
21
ORIGINAL_ARTICLE
رابطهٔ باورهای هوشی، هدف های پیشرفت و تعلل ورزی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه تهران
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین باورهای هوشی، هدفهای پیشرفت و تعلل ورزی دردانشجویان است. به این منظور 280 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران( 150 دختر و 130 پسر )به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسشنامه باورهای هوشی، اهدافپیشرفت و تعللورزی پاسخ دادند . نت ایج نشان داد که بین اهداف تبحری رویکرد وتعللورزی رابطۀ مثبت و معناد ار وجود دارد و بین اهداف رویکرد تسلط و رویکرد اجتناب با تعللورزی رابطۀ معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان دادکه مؤلفه های باورهای هوشی و اهداف پیشرفت قادر به پ یش بین ی تعلل ورزی دانشجویانمیباشد. همچنین نتایج نشان داد که پسران در مؤلفه های تعلل ورزی، اهداف تبحری تسلط،تبحری رویکرد، عملکرد رویکرد، عملکرد اجتناب و باور افزایشی بر دختران برتریدارند.
https://www.jiera.ir/article_52126_6822d611f1866106cce0740183ea6b94.pdf
2013-08-23
57
70
تعللورزی
باورهای هوشی
هدفهای پیشرفت
جواد
حاتمی
j.hatami@modares.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
مینا
پژمان فرد
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
مهسا
صالح نجفی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
اساسی، حسین( 1390). بررسی نقش میانجی ابعاد کمالگرایی در رابطۀ ابعاد فرزندپروری و اهمالکاری تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
1
جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا(1386). رابطۀ تعللورزی آموزشی با هدفهای پیشرفت. مجله اندیشههای نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3 و4، 61-80
2
حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ قربان جهرمی، رضا( 1387). الگوی پیشبینی پیشرفت ریاضی: نقش هدفهای پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شماره 28.
3
رستگار، احمد( 1385). رابطه باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهای اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
4
الیس، آلبرت و ناس، ویلیام جیمز( 1382). روانشناسی اهمالکاری؛ غلبه بر تعللورزیدن. ترجمه محمد علی فرجاد. تهران: انتشارات رشد.
5
Alexander, E., Onwuegbuzie, A. (2007). Academic procrastination and the Role of Hope as a Coping strategy.Personality and Individual Differences. 42, 1301-1310.
6
Ames, C. ( 1992). Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
7
Beswick, G., Rothblum, E., &Mann,.L.(1988). Psychological antecedents of student procrastination.Australian psychologist, 23, 207- 217.
8
Braten, I., Stromso, H. (2004). Epistemological belief and implicit theories of intelligence as predictors of achievement goals.Contemporary Educational Psychology, 29, 374- 388.
9
Contemporary Educational Psychology, 30( 1), 43-59.
10
Dupeyrat, C., & Marine, C. ( 2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck s model with returning to school adults.
11
Elliot, A. G.( 1999). Approach and Avoidance motivation and Achievement goal.Educational psychologist, 34, 169-189.
12
Elliot, A. J.( 2005). A conceptual history of the achievement goal construct. In A. J. Elliot & C.S. Dweck (Eds.) Handbook of competence motivation (pp.52- 72). New York: Guilford Press.
13
Elliot, A. J., & McGregor, H.( 2001). A 2*2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.
14
Elliot, A., McGregor, H.A., Gable, S.( 1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A meditational analysis. Journal of Educational psychology, 91, 549- 563.
15
Ellis, A &. Knaus, W. (2002).Overcoming procrastination. New York: New American Library.
16
Ellis, A., &Knaus, W. J. (1997).Overcoming procrastination. New York: Signet Book.
17
Ferrari, J. &Arkadaslari (2007). Examing the Self of Chronic Procrastinators: Actual, Ought and Undesired Attributes. Personality and Individual Differences, 5(2), 115-123.
18
Howell, A.J., & Watson, D. C.( 2007). Procrastintion: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178.
19
Kagan, M., Cakir, O., IIhan, T., &Kandemir, M. ( 2010). The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive- compulsive and five factor personality traits.Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2121- 2125.
20
KhezriAzar, H., Lavasani, M. G.,Malahmadi, E., &Amani,. J. (2010). The role of self- efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning approaches and mathematics achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 942-947.
21
Milgram N. A. (1991). Procrastination.Encyclopedia of Human Biology. Vol. 6,( New York, Academic Press) pp.149-155.
22
Milgram, N, Mey- Tal, G., &Levison, Y. ( 1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and parents.Personality and Individual Diffrences, 25, 297- 316.
23
Moon, S. M., &IIIingworth, A. J. (2005).Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination.Personality and Individual differences, 38, 297-309.
24
Pfister, T. (2002). The Effect of Self- Monitoring on academic Procrastination, Self- efficacy and Achievement. The Florida State University College of Education. Florida.
25
Solomon, L. J., &Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive- behavioural correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 504-510.
26
Steel, P.,Brothen, T., &Wambach, C. (2001). Procrastination and Personality, Performance, and mood. Personality and Individual Differences, 30, 95-106.
27
Tice, D., &Baumeister, R.( 1997). Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological Science, 8, 454-458.
28
Watson, D. C. (2001). Procrastination and the five- factor model: A Facet Level Analysis. Personality and individual Differences 30(1) 149-158.
29
Wesley, J. ( 1994). Effects of ability, high school achievement, and procrastinatory behavior on college performance. Educational and Psychological Measurement, 54, 404-408.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تأثیر آموزش مهارت های حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشجویان پسر
این مطالعه با منظور بررسی تأثیر برنامه آموزشی حل مسئله براضطراب امتحان دانشجویان پسر1390 انجام شد. شرکتکنندگان در این پژوهش 459 نفر از دانشجویان - در سال تحصیلی 89را (STAI) پسر دانشگاه آزاد واحد سنندج بودند که پرسشنامه اضطراب امتحان اسپلیبرگرتکمیل نمودند. از بین دانشجویان فوق 50 نفر که بالاترین نمره اضطراب امتحان را دارا بودندو برای مرحله دوم پژوهش رضایت داشتند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنت رلجایگزین شدند. سپس گروه آزمایش، طی ده جلسه، هر هفته دو جلسۀ آموزشی پنج مرحله ایدیکسون و گلوور برای بهبود مهارت حل مسئله را دریافت نمودند و در پایان دوره هر دوگروه مجدداً آزمون اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. چهار ماه بعد، قبل از امتحانات ترم دومتحصیلی مجدداً اضطراب امتحان هر دو گروه ارزیابی شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه برنامۀ آموزشی باعث کاهش سطح اضطراب امتحان در گروه آزمایش شد . این کاهش درپیگری 4 ماهه هم چنان ثابت باقی ماند.
https://www.jiera.ir/article_52127_13fb13b6d4b88d7f295658f567659d8f.pdf
2013-08-23
71
84
اضطراب
ترس از امتحان
مهارت های حل مسئله ضا
طراب امتحان
جمال
سلیمی
j_salimi2003@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
رضا
محمدی
remohamadi@yahoo.ca
2
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس، عزیزه اسدی مقدم، بهمن نجاریان و حسین شکرکن(1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران،(3 و4)3، 74-61.
1
بیابانگرد، ابراهیم. (1381). اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلی- عاطفی الیس و آرام سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان. فصلنامه اندیشه و رفتار، (3)8، 42-36.
2
خسروی، معصومه؛ بیگدلی، ایمان ا... (1387). رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، (1)2، 24-13.
3
رحمانی، فاتح. ،صالحی، مهدی و رضاعی، فرزین. (1388). درمان اختلال اضطراب تعمیم یافته با استفاده از رویآوردهای درمانگری دارویی و روان پویشی. مجله روانشناسان ایرانی، (20)5، 287-277.
4
عباسآبادی، بتول. (1376). رابطۀ بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
5
هروی کریموی مجید؛ جدید، میلانی؛ مریم، رژه، ناهید و ولایی، ناصر. (1382). بررسی تأثیر آموزش تمرینات تنآرامی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، (43)4، 91-86.
6
موسوی، معصومه؛ حق شناس، حسن؛علی شاهی، محمدجواد؛ نجمی، سیدبدرالدین. (1387). اضطراب امتحان و برخی عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با آن در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز. تحقیقات علوم رفتاری، (1)6،25-17.
7
مهرابیزاده هنرمند، مهرناز؛ عباس، نجاریان؛ ابوالقاسمی، بهمن و شکرکن، حسین. (1379). بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان بر رابطۀ خودکارآمدی و جایگاه مهار آن با توجه به متغیر هوش. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران(1 و2)3،72-55.
8
هومن، حیدر علی. (1380). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. چاپ چهارم. تهران، نشر پارسا.
9
Belzer, D. K; D’Zurilla, J. T & Maydeu-Olivares, A. (2002). Social problem solving and trait anxiety as predictors of worry in a college student population. Personalityand Individual Differences, 33(4), 573-585.
10
Benor, D.J. , Ledger, K. , Toussiant, L., Het, G. & Zacaro, D.(2009). Pilot study of emotional freedom techniques, holistic hybrid derived from eye movement desensitization and reprocessing and emotional freedom technique, and cognitive behavioral therapy for treatment of test anxiety in university students. Journal Of Science and Healing, 5(6), 338-340.
11
Bell,C.A, D’Zurilla, T. J(2009). Problem-solving therapy for depression: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 29(4), 348-353.
12
Benson J.(1987). Causal components of test anxiety in adults: an exploratory study. Paper presented at the annual meeting of the 3 society for test anxiety research. Begen. Norway.
13
Cassidy, T., & Long, C. (1996). Problem-solving style, stress, and psychological illness: Development of a multi- factorial measure. British Journal of Clinical Psychology, 35, 265-277.
14
Chamorro,T.P.,Furnham,A.(2000). Personality traits and academic examination performance. European Journal of Personality. 17(3), 237-250.
15
Chohen,M., Ben-Zur,H. & Rosenfeld,M.J(2008). Sense of Coherence, Coping Strategies, and Test Anxiety as Predictors of Test Performance Among College Students. International Journal of Stress Management 15) 3(, 289-303.
16
Deckro, G.R., Ballinger,K.M., Hoyt,M.& Wilcher, M(2002). The evaluation of A mind, Body Intervention to reduce psychological stress and perceived stress in college student. JAM Call Health. 50(6), 281-287.
17
D’Zurilla, T. J., Sheedy, C. F.(1992). The relation between social problem solving ability and subsequence level of academic competence in college students. Cognitive Therapy and Research, 16(5), 589-599.
18
Elliot, T.R, Shewchuk, R.M. & Richard, J.S.(1999). Caregiver social problem solving abhlities family member adjustment to recent- onset physical disability. Rehabilitation psychology, 44, 104-123.
19
Fernnando, p., Varea,J.M.(1999). A Psychometric Study of the Test Anxiety Scale for Children in a Spanish Sample. Personality and Individual Differences, 27(1), 37-44.
20
Goel, V. (2005). Cognitive neuroscience of deductive reasoning. In K. J. Holyoak, & R.492). Morrison (Eds.),The Cambridge handbook of thinking and reasoning,(pp.75–New York: Cambridge University Press
21
Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 7–77.
22
Hoffman, B.(2010).I think I can, but I'm afraid to try: The role of self-efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning and Individual Differences, 20(3),276-283
23
Kant, G. L., & D'Zurilla, T. J. (1997). Social problem-solving as a mediator of stress-related depression and anxiety in middle-aged and elderly community residents. Cognitive Therapy and Research, 21, 73-96.
24
King N.J, Mietz A, Tinney L, Ollendick T.H.(1995). Psychology and cognition in adolescents experiencing severe test anxiety. Journal of clinical child psychology, 24: 49-54.
25
Lufi,D & Darliuk,L.(2005). The interactive effect of test anxiety and learning disabilities among adolescents. International Journal of Educational Research, 43, 236–249.
26
Malouff, J. M., Thorsteinssona, B. E. & Schuttea, S. N.(2007). The efficacy of problem solving therapy in reducing mental and physical health problems: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 27(1), 46-57.
27
Many, M., & Many, W. (1975). The relationship between self-esteem and anxiety in grade four through eight .Educational and Psychological Measurement, 35,1017-1021.
28
Orbacha, G., Lindsay, S. & Grey, S.,(2007). A randomized placebo-controlled trial of a self-help Internet-based intervention for test anxiety. Behavior Research and Therapy ,45, 483–496
29
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' selfregulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91−105.
30
Prins P.J, Hanewald G.J.(1997). Self-statements of test-anxious children: thought-listing and questionnaire approaches. Journal of consulting and clinical psychology, 65(3), 440-7.
31
Putwin, D. W. & Daniels, R.A.(2010). Is the relationship between competence beliefs and test anxiety influenced by goal orientation? Learning and Individual Differences, 20 ,8–13.
32
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2003). Synopsis of psychiatry(9th. ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
33
Sarason, I. G. (1980). Test anxiety: Theory, research and applications. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
34
Spielberger, C. D., Gonzalez, H. P., Taylor, C. J., & Anton, W. D. (1980). Test attitude inventory. Palo Alto, CA :Consulting Psychologists Press.
35
Wren, D. G., & Benson, J. (2004). Measuring test anxiety in children: Scale development and internal construct validation. Anxiety, Stress and Coping, 17, 227−240.
36
Woutres, D.(1984). Relaxation. Sic Techniques You can Teach to Patients. American Journal of Nursing.114(8).
37
Wu, T. F., Custer, R.L. & Dyrenfuth, M. J. (1996). Technological and personal problem solving styles: Is there a difference? Journal of Technology Education, 7,2.
38
Zats, S., Chassin, L., (1985). Cognition of test anxious children under naturalistic test-taking condition. Journal of consulting and clinical psychology,53,393-401
39
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس دانش آموزان 1389- مدارس راهنمایی شهرستان نیشابور سال تحصیلی 90
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفسدانش آموزان مدارس1389 م یباش د. این تحقیق به لحاظ هدف، - راهنمایی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 90کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل ( 3311 نفر دختر و 3561 نفرپسر) دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر نیشابور بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 692نفر ( 351 پسر و 341 نفر دختر ) برآورد گردید و نمونه آماری به شیوه تصافی - طبقه ای انتخاب0 بهره گیری گردید . / شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کوپر اسمیت با ضریب پایایی 87و واریانس چند عاملی استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر t برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونآن است که آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفسدانش آموزان تأثیرگذار است و این تأثیر دردختران بیشتر بوده است. همچنین یافته ها مبین آن است که تأثیر آموزش مهارت های زندگی برعزتنفسدانش آموزان بر اساس پایه و مناطق مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد. با توجه بهیافتههای تحقیق پیشنهاد میشود که نظام آموزش و پرورش برای آموزش مهارت های زندگیدانش آموزان تمهیدات و برنامهریزی لازم را به عمل آورد.
https://www.jiera.ir/article_52128_d87c276a2f8429497a5e003a0df8bdfd.pdf
2013-08-23
85
100
مهارت های زندگی
عزت نفس
دانش آموزان مقطع راهنمایی
رضا
نوروززاده
1
استادیار ؤم سسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
LEAD_AUTHOR
مهران
فرج اللهی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهران
AUTHOR
راضیه
منصورنیا
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
AUTHOR
آقاجانی، مریم (1381). بررسی تأثیر آموزشهای مهارت زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان، تهران : دانشگاه الزهرا، پایاننامه کارشناسی ارشد.
1
اسدالهی، موسوی ( 1376). عزتنفس و سلامت روان، چاپ اول، تهران : انتشارات جاویدان.
2
اخگری، محمد ( 1387 ). بررسی و تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان کرج، تهران : دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی.
3
افروز، غلامعلی (1371). روانشناسی کمرویی و روشهای درمان، تهران : نشر فرهنگ اسلامی.
4
باپیری، امیدعلی(1376). بررسی اثربخشی روش آموزش مهارتهای گروهی حل مسئله در درمان نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در ایلام: پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
5
باقری، منصور و بهرامی، هادی (1380). نقش آموزش مهارتهای زندگی بر دانش و نگرش نسبت به مواد مخدر و عزتنفس دانشآموزان، تهران : پایاننامه کارشناسی ارشد
6
براندن، ناتائیل (1378). روانشناسی عزتنفس، (ترجمه جواد هاشمی)، تهران :انتشارات نخستین.
7
بوتوین ( 1379 ). اثر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر مصرف الکل و سیگار، (ترجمه نوری و محمدخانی)، تهران : انتشارات ارسباران.
8
بیابانگرد، اسماعیل ( 1384 ). روشهای افزایش عزتنفس در کودکان و نوجوانان، تهران : انجمن اولیاء و مربیان.
9
خنیفر، حسین، پورحسینی، مژده(1385). مهارتهای زندگی، تهران : نشر مهاجر
10
سازمان جهانی بهداشت(1379). برنامه آموزش مهارتهای زندگی، (ترجمه نوری، و محمدخانی)، تهران : سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری.
11
سرخوش،سعداله(1384). مهارتهای زندگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، همدان: انتشارات کرشمه.
12
شاملو، سعید (1374). بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.
13
شعاری نژاد، علی اکبر (1368). روانشناسی رشد، تهران : انتشارات اطلاعات.
14
شکرکن، حسین و نیسی، عبدالکاظم(1373). تأثیر عزتنفس بر عملکرد دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم، سال اول، شماره اول،27-11.
15
طارمیان، فرهاد، ماهجویی، ماهیارو فتحی، طاهر(1378). راهنمای معلم برای آموزش مهارتهای زندگی، تهران : انتشارات تربیت.
16
عباسپور (1385). بررسی رابطه بین کمالگرایی و عزتنفس با سلامت روانشناختی در دانشجویان پزشکی دانشگاههای دولتی شهر تهران، تهران : دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی.
17
عبدالله پور(1385). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس، خودپنداره و سلامت روان دانشآموزان سال دوم متوسطه شهرستان کهگیلویه، دهردشت، اهواز:پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی.
18
علیمردانی، محمد(1384). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سلامت روانی دانشجویان شهر ساوه، ساوه: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
19
کلانتری، مهرداد (1370). بررسی تأثیر گروهی بر افزایش عزتنفس، مشهد: دانشگاه فردوسی، پایاننامهی کارشناسی ارشد.
20
لواسانی، فتحعلی (1383). مهارتهای زندگی، تهران : معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
21
ناصری، حسین(1384). راهنمای برنامه آموزش مهارتهای زندگی، تهران: معاونت امور فرهنگی سازمان بهزیستی.
22
نظری، حسن ( 1388). اثربخشی مهارت اجتماعی بر اضطراب و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه شهر باغملک، تهران: دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی.
23
نورتقی (1376)تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی خویشتن داری و همدلی دانشآموزان بر افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع راهنمایی، تهران: دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی.
24
نیسی، عبدالکاظم(1381). تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزتنفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب شهرستان اهواز.
25
وردی، مینا(1383). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس و مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر سال اول متوسطه ناحیه یک اهواز، خوزستان: شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
26
یادآوری، ماندانا(1383). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و عزتنفس دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی.
27
Cooper smith, H. 1987, the antecedents of self esteem. W.H freeman and company confrancisco.
28
Gangelosi, J.S. 2008, classroom management strategies. New York : Long, man.
29
Gonzliez, R. 2004, Ministering intelligence : a venezulean experience in the promotion of cognitive abilities. International journal mental health. 18(31,5-19).
30
Robsen, A. 2006, self-esteem apsychiatric view journal of personality and social psychology , vol 52 , no , p. 1132-1139.
31
Unicef. 2003, which skills are “life skills”. www.lifeskills.com. based education.
32
WHO. 1996, life skills education, planning for research. Perision of mental health and prevention od substance a base : Gevena.
33
www.lifeskills.com, document. 2001, adopted by utah state bourd of education in 1996, minor for matting changes were made in 2001.
34
ORIGINAL_ARTICLE
رابطهٔ میان فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه تربیت مدرس
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و استقرار مد یریت دانش دردانشگاه تربیت مدرس می باشد. کارکنان ستادی و اعضای هیئت علم ی، جامعۀ آمار یاین پژوهش را تشکیل می دهند. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامهفرهنگ سازمانی و مدیریت دانش استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد کهفرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش از نسبتاً مطلوبی برخوردار هستند . همچنینمیان فرهنگ سازمانی و مؤلفه های آن شامل حمایت مدیریت، تعلق سازما نی، خلاقی تفردی و سبک رهبری با استقرار مدیریت دانش رابطۀ معن یداری وجود دارد . اما بینسازش با پدیدة تعارض و استقرار مدیریت دانش رابط ۀ معن یداری نیست . می توانچنین نتیجه گرفت که برای استقرار مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی نسبت بهتکنولوژی و امثال آن جایگاه مهم تر ی دارد. بنابراین حفظ و تقویت شاخصه هایفرهنگی مؤثر بر مدیریت دانش باید از اولویت های دانشگاه تربیت مدرس باشد.
https://www.jiera.ir/article_52129_ac264afb586b3b9ff07a9a73ac60f66b.pdf
2013-08-23
101
131
فرهنگ سازمانی
استقرار مدیریت دانش
دانشگاه تربیت مدرس
آموزش عالی
امین
حسینی شاوون
1
کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
حسینعلی
جاهد
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شهر ری
AUTHOR
فرانک
مختاریان
mokhtarian_fa@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ارباب شیرانی، بهروز (1381). تعیین عناصر لازم برای خلق دانایی و تعیین روش اندازهگیری آنها در سازمانهای مهندسی. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده صنایع.
1
بابازاده، علی (1386). امکانسنجی کاربرد مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی از دیدگاه اعضای هیئت علمی . پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
2
بهامیریان، منیژه (1385). ارزیابی میزان کاربرد مدیریت دانش در گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
3
حسین قلی زاده، رضوان (1383). بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس مدل نظری نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
4
داونپورت، تامس و پروساک، لارنس (1954). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت (1379)، تهران: انتشارات ساپکو.
5
دری، بهروز، طالبنژاد، احمد(1387). بررسی وضعیت عوامل راهبردی دانش آفرینی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. سال چهاردهم. شماره 3 ، پیاپی 49. صص 21-1
6
زارعی متین، حسن (1382). تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزشهای اسلامی. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
7
زبردست، کریم (1382). بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و عملکرد مدیران متوسطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
8
زنجانی، علی (1381). بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی با ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر در صنایع نسوز اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
9
کرمی، مقداد (1384). بررسی رابطۀ فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گروه خودروسازی بهمن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
10
گل بابازاده مقری، صدیقه؛ رزقی شیرسوار، هادی (1389)، ارزیابی نظام آموزش عالی بر مبنای مؤلفههای مدیریت دانش (نمونه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی)، اولین همایشملی مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی، محلات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
11
لاهیجانیان، اکرم الملوک (1384). مطالعۀ مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و ارائه مدل مناسب. رساله دکتری مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات
12
هاشمیان، محمدرضا (1377). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان رسمی سپاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
13
Adhikari, Dev Raj (2010). Knowledge management in academic institutions. International Journal of Educational Management, Vol. 24, Iss: 2, pp.94 - 104
14
Balthazard, Pierre, A. and Cool, Robert, A. (2004). “Organizational culture and knowledge management success: Assessing the behavior- performance continuum”, Hawaii International conference on system sciences.
15
Bhatt, G. (2000a). "A resource based perspective of developing organizational capabilities for business transformation", knowledge and process management, Vol.7, No.2, pp.19-29.
16
Bhatt, G. (2000b). "Organizing knowledge in the knowledge development cycle", Jornal of knowledge management :Jornal of Business Transformation, Vol.1, pp.15-26.
17
Bhatt, G. (2002) "Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge" Juranl of Knowledge Management , vol 6. NO1. PP.31-39.
18
Biloslavo, Roberto; Trnavčevič, Anita(2007). Knowledge management audit in a higher educational institution: a case study. Knowledge and Process Management. Volume 14, Issue 4, pages 275–286.
19
Blackman, Deborah; Kennedy, Monica (2009) "Knowledge management and effective university governance", Journal of Knowledge Management, Vol. 13 Iss: 6, pp.547 – 563
20
Bolloju, N., Khalifa, M., Turban, E. (2002). "Integrating knowledge management into enterprise environments for the next generation decision support", Decision Support Systems, Vol. 33 pp.163-76.
21
Choi, B and Lee, H. (2003). An Empirical investigation of knowledge management styles and their Effect on corporate performance .It's available on: http://www.Elsevierscience.com (Accessed 2004/6/19)
22
Chua, A. (2003). "A framework for knowledge management implementation", Journal of Information & Knowledge Management, Vol. 2 No.1, pp.79-86.
23
Davenport, Thomas et al. (1998). "managing customer support knowledge", California management review, vol 40.NO 3.
24
Davenport, T., DeLong, D., Beers, M. (1998), "Successful knowledge management projects", Sloan Management Review, Vol. 39 No.2, pp.43-57.
25
Delong D. W. & L. fahey (2000). "Diagnostic cultural barriers to knowledge management ". academey of management executive , 14(4).
26
Desuza, k. (2003). "Global knowledge management strategy ," European management jouranal, vol 21.
27
Dvenport, T. H, & Prusak, L (1998), "Working knowledge: How organization manage what they know", president & Harvard college, pp.126-147.
28
Dyer, Grey and McDonough, B. (2001) .The state of KM. Knowledge management .5:31-36. it's available on : http://www.destination crm.com/km/dcrm-km(Accessed 2004/8/12).
29
French, C. (2004). “The future of knowledge management”, www.Knowledgemanagementworld .com.
30
Gupta A and V. Govinda, R. (2000). "knowledge management's social Dimension lessons form Nucor steel". Solan management Review , 42(1).
31
Gupta, J., (2003) "Creating knowledge based organizations", Hersher,PA,USA; Ida Group publishing.
32
Gueteen, D. (1999) "Creating a knowledge sharing culture", First published in knowledge management Magazine, Vol 2, Issue 5.
33
Hall, Diannej. (2004). "philosophical foundations for a learning – orieted knowledge management system for decision support, department of MIS , florida state university.
34
Holowzki, Antonia. (2002). "The Relationship Between knowledge management and organizational culture". university of Oregon; Applied information management program, December.
35
Howard. A & England-Kennedy E. (2000). “Transgressing boundaries through learning communities”. Journal Of Cooprative Education, 36(1):76-82.
36
Howell, Kerry E.; Annansingh, Fenio (2013). Knowledge generation and sharing in UK universities: A tale of two cultures? International Journal of Information Management. Volume 33, Issue 1, 2013, Pages 32–39
37
Kalseth, karl. (2000). "knowledge management strategy ". perspective jounal , No . 37.
38
Lawrance R .(2002) “A small circle of friends: cohort groups as learning communities”. New Direction of Adults and Continuing Education .No.95:83-92.
39
Levine, P., & Pomerol, J. (1989), "Knowledge representation by schemata in financial expert systems", Theory and Decision, Vol. 27 pp.147-61.
40
Liao, S. (2003), "Knowledge management technologies and applications – literature review from 1995 to 2002", Expert Systems with Applications, Vol. 25 pp.155-64.
41
Marsh G. & jones , R.(2002). The path to collaboration: A study of knowledge management in Australian Defence organization.
42
Metaxiotis, K., Psarras, J. (2003), "Applying knowledge management in higher education: the creation of a learning organisation", Journal of Information and Knowledge Management, Vol. 2 No.4, pp.1-7.
43
Nonak, I et all.(1996). "A theory of organizational knowledge creation ", international journal of technology management ,vol 11.
44
Nonaka, I et all.(1997). "the knowledge creating: creting :How Japanese companies creat the Dynamics of innovation ", Harvard business review.
45
Patricia C. L. (2001). "An investigation of the relationship bet ween transformational leadership and constru ctive organizational culture", mary wood university.
46
Paulen, D. & Mason, D. (2002) Newzealand knowledge management : Bariers and Drivers of knowledge management vptak . journal of knowledge management , vol 8, no.5.
47
Rastogi, p. (2000). "Knowledge management and intellectual capital – The New virtuous Reality of Competitiveness", Human system management. 19(1).
48
Reynolds, Mary. E (2005) "The Contribution of Knowledge Management to learning : Practice and Potential in Australian and New Zealand schools".
49
Steyn, P. (2004) "Harnessing the power of knowledge in Higher education", University of South Africa, PO BOX392, Pretoria 0003.
50
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی بر مشارکت آنان در محیط آموزش الکترونیکی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر نگر ش دانشجویان مهندسی آموزش الکترونیکی دانشگاهفردوسی مشهد بر مشارک ت آنان در مح یط آموزش الکترونیکی م یباشد . روش پژوهشتوصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان مهندسی دختر و پسر دوره های آموزش- الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 13891390 است. بررسی به شیوه نمونه گیری و روش طبقه ای تصادفی انجام گرفته است. به منظوربررسی نظامند نگرش دانشجویان، از پرسشنامه نگر ش و پرسشنامه مشارکت ال دی قایدیاستفاده گردید. یافته ها در این مطالعه نشان داد که بین نگرش مثبت و منفی دانشجویانمهندسی دوره ها ی الکترونیکی فیزیک و معادلات دیفرانسیل د ر میزان مشارکت آنان درمحیط های آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد. به این ترتیب که دانشجویان بانگرش مثبت بیشتر، مشارکت بیشتری دارند. همچنین از نظر جنسیت نیز تأثیر ی ب ر نگرشمثبت و منفی و روش تدریس ریاضی و معادلات دیفرانسیل دیده نشد. در ی ادگیری مشارکتینیز تفاوتی بین دختران و پسران نبوده است. علاوه بر آن بین میزان مشارکت با توجه به روشتدریس مثبت و منفی نیز تفاوت معناداری وجود دارد.
https://www.jiera.ir/article_52130_9e1730aa49544bed4cfcb3fa0e164792.pdf
2013-08-23
133
154
آموزش الکترونیکی
نگرش
مشارکت
محیط های آموزش الکترونیکی
مقصود
امین خندقی
1
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
مهوش
کاظمی قره چه
2
کارشناسیارشد برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اسکندری، حسین؛ رضوی، سید عباس (1388). نظریه ارتباطگرایی، به سوی پارادایم نو در یادگیری الکترونیکی. چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی آموزش الکترونیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
1
اندرسون، تری و الومی، فتی (1385). یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل. چاپ اول، ترجمه بیبی عشرت زمانی و امین عظیمی (1385)، تهران: انتشارات مؤسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزشی مدارس هوشمند.
2
سیدنقوی، میرعلی (1386). نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در ایران، مجله پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی بهار 1386; 13 (43)): 176-157.
3
دانشور، میترا. (1389). یادگیری مشارکتی الکترونیکی، فصلنامه یادگیری الکترونیکی مدیا، سال اول، (3) : 43 – 33.
4
رحیمی، مهرک؛ یداللهی، سمانه (1388). بررسی اضطراب رایانه دانشآموزان دوره متوسطه و ارتباط آن با میزان استفاده از رایانه و تملک شخصی. چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی آموزش الکترونیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
5
جمشیدی، گلناز (1388). ارزیابی میزان رضایت کاربران از دوره الکترونیکی مدیریت پروژه در شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی آموزش الکترونیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
6
لطیف نژاد رودسری، رباب؛ جعفری، حمیده؛ حسینی، بیبی لیلا؛ و اسفلانی، اکرم (1389). بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش الکترونیکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. سال دهم، شماره 4 (پیاپی 28): 382 – 364.
7
یعقوبی، جعفر (1388). تحلیل عامل عوامل مؤثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان مجازی. کنفرانس بین المللی یادگیری الکترونیکی و تدریس، تهران: دانشگاه علوم و تکنولوژی.
8
Al-Khashab, H. M. (2007). Attitudes towards E-Learning: An Empirical Study in Kuwait, unpublished MBA thesis, Maastricht School of Management, Maastricht, The Netherland (www.scribd.com/doc/2931290/Attitude-toward-Elearning).
9
Aziz, Z & Hossain , A. (2010). A comparison of cooperative learning and conventional teaching on students’ achievement in secondary mathematics. Procedia. Social and Behavioral Sciences. 9. pp:53-62.
10
Bertea, P. (2009). Measuring students’attitude towards e-learning. A case study. Conference proceedings of e-Learning and Software for Education. ( 01). pp: 417-424.
11
Chen, C. M., Lee, H. M., & Chen, Y. H. (2005). Personalized e-learning system using Item Response Theory. Computers & Education. 44(3),PP: 237-255.
12
El-Deghaidy, H., & Nouby, A. (2008). Effectiveness of a blended e-learning cooperative approach in an Egyptian teacher education programme. Computers & Education, 51(3), 988-1006.
13
Hubble, D. (2009). Improving student participation in e-learning activities." Fourth international Blended Learning Conference, University of Hertfordshire,[online] available< www. herts. ac. uk/fms/documents/teaching-and learning/blu/conference2009/poster_abstracts1. pdf> accessed. Vol. 24. No. 09.
14
Liaw, S. S., & Huang, H. M. (2003). An investigation of user attitudes toward search engines as an information retrieval tool. Computers in human behavior. 19 (6), 751-765.
15
Liaw, S. S. (2004). Considerations for developing constructivist web-based learning. International Journal of Instructional Media. 31,PP: 309-319.
16
Liaw, S. S., Huang, H. M., & Chen, G. D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning. Computers & Education. 49 (4), PP: 1066-1080.
17
Morse, B.J., Gullekson, N.L., Morris, S.A., & Popovich, P.M. (2011). The development of an Internet attitudes scale. Computers in Human Behavior, 27(1), 480 - 489.
18
Nam, C.W & Zellner, R.D. (2011). the relative effects of positive interdependence and group processing on student achievement and attitude in on line cooperative learning.. Computers & Education, 56(3), 680-688.
19
Pundak, D; Herscovitz, O; Shacham, M, & Weizer-Biton, R (2010). Attitudes of Face-to-Face and E-Learning Instructors toward Active Learning. European Journal of Open, Distance and E-Learning. Online Available at http://www.eric.ed.gov/PDFS/EJ914964.pdf.
20
Reisslein, J., Seeling, P., & Reisslein, M. (2005). Video in distance education: ITFS vs. web-streaming: Evaluation of student attitudes. The Internet and higher education. 8(1), 25-44.
21
Tsai, C. C., Lin, S. S., & Tsai, M. J. (2001). Developing an Internet attitude scale for high school students. Computers & Education, 37(1),PP: 41-51.
22
Wang, H.C. & Chiu, Y.F. (2011). Assessing E-Learning 2.0 System Success. Computers & Education, 57(2), 1790-1800.
23