پژوهشی که پیش رو دارید تلاشی بود در حد بضاعت علمی یک دانشجوی علوم ارتباطات و در راستای پاسخ به مؤلفههای تأثیرگذار بر استفاده هدفمند از تلفن همراه. کلیه ساکنین شهر تهران جامعه آماری این پژوهش بودند که با در نظر گرفتن آیتمهای خاص، حجم نمونه آماری 250 نفر در نظر گرفته شد. مهمترین یافتههای این پژوهش که بر اساس روش پیمایش صورت گرفت، حاکی از آن بود که با افزایش ساعات میزان استفاده روزانه از تلفن همراه، روابط اجتماعی متعارف و نامتعارف هردو اندکی افزایش مییابند، اعتماد رسانه تغییر محسوسی نداشته اما میزان پایبندی به دین به مرور دچار کاهش شده، دسترسی مذهبی نیز در استفادههای بالاتر از 10 ساعت کاهش مییابد و مصرف رسانه ابتدا یک روند نزولی سپس روند صعودی مییابد، همچنین بعد ارتباطی نیز تا استفادههای پنج تا ده ساعته افزایش و در استفادههای بالاتر از ده ساعت کاهش مییابد. در این پژوهش پنج فرضیه اصلی که منتج شده از چارچوب نظری(مصرف ارتباطجمعی در مدل وینداهال) بود مطرح شد که نتایج تحلیل آماری داده نشان از تأیید ارتباط و همبستگی میان متغیرهای دخیل در استفاده و رضایتمندی از تلفن همراه داشت. این پژوهش در انتها حاوی پیشنهادهای کاربردی است که میتواند در ارائه یک مدل در خصوص استفاده بهینه از تلفن همراه مفید واقع گردد.