انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
تأملی بر استقرار نظام جانشین پروری مدیریت در دانشگاه، مدلی برآمده از نظریۀ داده بنیاد
7
49
FA
سعید
غیاثی ندوشن
0000-0002-4077-2166
دانشــجوی دکتــرای رشــتۀ برنامــه ریــزی توســعۀ آمــوزش عــالی دانشــگاه شــهید بهشــتی
ghiasi.saeed@gmail.com
محمد حسن
پرداختچی
استاد دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی
pardakht@gmail.com
بهروز
دری
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
مقصود
فراستخواه
استادیار مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
maghsoodf@gmail.com
منابع انسانی نیازهای سازمان را در طی یک دورۀ طولانی برآورده میکنند و جانشینپروری فرایندی برای آمادهسازی و نوسازی این منابع است. این پژوهش فرایند استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در دانشگاه را با استفاده از طرح نظامدار نظریۀ داده بنیاد کاوش کرده است. بدین منظور از 17 نفر از سیاستگذاران در عرصۀ آموزش عالی، مدیران فعلی و سابق دانشگاه در سطوح مختلف علمی و اجرایی، صاحبان اثر در موضوع مذکور، متخصصان در حوزۀ منابع انسانی و اعضای هیئت علمی مطلع در زمینۀ تحقیق مصاحبه به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج شد. نتایج تحلیل دادهها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از دوازده مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (گفتمانسازی، بینشمندی علمی، بلوغ و نظام پاسخگویی)؛ مقولۀ کانونی (شایستهگرایی)؛ راهبردهای استقرار (توانمندسازی و مدیریت استعداد)، زمینه (جوّ و محیط حمایتی، مشارکت ذینفعان و ثبات)؛ شرایط مداخلهگر (استقلال دانشگاهی) و پیامدها (توانمندسازی)، فرایند استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در دانشگاه و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس میکنند.
جانشین پروری مدیریت,دانشگاه,آموزش عالی,نظریۀ داده بنیاد
https://www.jiera.ir/article_52123.html
https://www.jiera.ir/article_52123_2ccf6da4ddf70801aa63abf5e7631885.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
رابطۀ کارکردهای رهبری آموزشی مدیران مدارسبا تدریس مؤثر معلمان ابتدایی
51
74
FA
دکتر یبژن
عبدالهی
استادیار دانشگاه خوارزمی
علی اکبر
سادین
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
<br />این مقاله به بررسی رابطه بین کارکردهای رهبری آموزشی مد یران مدارس با تدر یس مؤثر معلمان<br />میپردازد و با توجه به اینکه به توصیف وضع موجود میپردازد، در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع<br />همبستگی است. جامعۀ آماری شامل معلمان و مدیران مدارس ابتدایی نواحی چهارگان ۀ کرج که به<br />روش نمونهگیری خوشه ای تک مرحله ای و طبقه ای انتخاب شدند . ابزارها ی سنجش اطلاعات<br />پرسشنامۀ محققساخته کارکردهای رهبری آموزشی و پرسشنامۀابعاد تدریس مؤثر بودند که برای تعیین<br />روایی صوری آنها از نظرات متخصصان و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تأ ییدی و برای<br />ضریب پایایی و محاسبۀ همسانی درونی گویه ها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها نشان میدهد که<br />کارکردهای رهبری آموزشی مدیران عبارتاند از: کمک مستقیم به معلمان، رشد حرفه ای معلمان، رشد<br />حرفه ای معلمان به صورت گروهی، برنامه ریزی درسی و اقدام پژوهی و مؤلفه های تدری سمؤثر معلمان<br />عبارتاند از: تسلط بر محتوی، برنامه ریزی درسی(طرح درس)، استفاده از روش های متنوع تدریس،<br />ارزشیابی، مدیریت کلاس، درک تفاوت های فردی، رشد حرفه ای معلم و ارتباط با اولیاء. همچنین ب ین<br />کارکردهای رهبری مدیران با تدریس مؤثر معلمان رابطه معناداری وجود دارد و در نهایت ، به منظور<br />پیشبینی تدریس مؤثر معلمان از طریق کارکردهای رهبری آموزشی از رگرسیون خطی با روش همزمان<br />استفاده شد. نتایج بیانگر تبیین 28 درصد از واریانس تدریس مؤثر معلمان از طریق کارکردهای رهبری<br />آموزشی بوده است.
رهبری آموزشی,تدریس مؤثر,کارکردهای رهبری آموزش,ی ابعاد تدریس مؤثر
https://www.jiera.ir/article_52125.html
https://www.jiera.ir/article_52125_656da40dab13c240acd08504d20a64a1.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
بررسی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی ایران: از دیدگاه رؤسای دانشگاه ها
75
100
FA
سید جواد
صالحی
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
احمدرضا
روشن
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دانشجوی دکترای دانشگاه تهران
pendar1234@gmail.com
داوود
حاتمی
عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
<br />در مطالعۀ حاضر، علاوه بر مرور ادبیات مربوط به خصوصیسازی آموزش عالی، عملکرد آن با استفاده<br />از متون نظری و نیز پرسش از رؤسا و مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی<br /> غیر انتفاعی کشور بررسی شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که به طور کلی روند خصوصی-<br />سازی آموزش عالی در ایران بسیار شبیه سایر بخش هاست و دارای ویژگ یها ی زی ر است : بدون<br />حضور بخش خصوصی واقعی در کنار نقش گسترده بخش دولتی و شبه دولتی در آن، بدون رقابت ،<br />بدون آزادسازی بازار، بدون چارچوبهای نظارت و ارزیابی کیفیت، بدون حضور مؤسسات خارج ی،<br />بدون حمایتهای مالی و قانونی از بخش خصوص ی واقع ی، بدون مبا نی نظر ی و نی ز استفاده از<br />خصوصیسازی به عنوان ابزار گسترش آموزش عالی تنها در جهت پاسخگویی به فشارها ی ناش ی از<br />تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی. در پایان نیز پیشنهادهایی برای اجرای صحیح خصوصیسازی<br />آموزش عالی در کشور ارائه شده است.
خصوصی ساز ی,مؤسسات آموزش عا لی دولت ی و غیر دولتی,رؤسا و مد یران دانشگاه ها,روند خصوصی سازی آموزش عالی
https://www.jiera.ir/article_52223.html
https://www.jiera.ir/article_52223_9b6927e4541819562ed671d26e240dd9.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
بررسی و تبیین عوامل مؤثر در پذیرش و کاربرد سیستم های یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان یادگیری الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران
101
126
FA
روشن
احمدی
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
غلامعلی
احمدی
استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
ahmadygholamali@gmail.com
گلریز
زامیاد
کارشناس ارشد روانشناسی
هدف از این تحقیق، ارائه این عوامل در قالب یک مدل و بیان ارتباط می ان این عوامل است . تحقیقات<br />گوناگونی در مورد عوامل تأثیرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامۀ به کارگیری این سیستم ها انجام شده است<br />که در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است . پس از مطالعه ادبیات موضوع و<br />مدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی، عوامل مهم تر، استخراج شده و مدلی ارائه شده است. مدل حاصل در<br />طی چند مرحله و با در نظر گرفتن نظر تعدادی از خبرگان، تغییر یافته و در نهایت، مدل نهایی ار ائ ه شده<br />است. به منظور اعتبار سنجی مدل پیشنهادی تحقیق، پرسشنامهای طراحی شد . دانشجویان دانشگاه علم و<br />صنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند . پرسشنام ۀ طراحی شده بین دانشجویان دوره های<br />یادگیری الکترونیکی این دانشگاه توزیع شد. نتایج حاصل نشان میدهد که ارتباطی بسیار قوی بین رضایت و<br />تمایل به ادامۀ به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی وجود دارد. همچنین، به نظر میرسد در کشور ما در<br />حال حاضر فنّاوری، بعدی است که بیشترین اهمیت را داشته و رضایت از آن بیشترین تأثیر را بر تمایل افراد<br />به ادامه به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی دارا است.
یادگیری الکترونیکی,محتوا,استاد,زیرساخت های فنی,دانشجو
https://www.jiera.ir/article_52225.html
https://www.jiera.ir/article_52225_470570ff5cf8aeeb686c85e01eee6de8.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش های فراشناختی و شناختی بر یادگیری درسآمار توصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
127
145
FA
عبدالله
معتمدی
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
a_moatamedy@yahoo.com
راضیه
لطفی
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
چکیده<br />این مطالعه با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش های شناختی و فراشناختی در یادگیری درس آمار<br />توصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی انجام شد. طی یک<br />مطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر عملکرد حل مس ئله در درس<br />آمار توصیفی به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 80 دانشجوی رشته های روانشناسی علوم تربیتی که<br />برای نخستین بار اقدام به اخذ این درس کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 40 نفر در گروه گواه<br />و 40 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. پرسشنامۀ رویکردهای مطالعه نیز توسط هر یک از خردهگروهها<br />تکمیل شد. پس از پایان این مدت آزمونی با سؤالات یکسان از مباحث تدریس شده از هر دو گروه<br />با روش آماری تحلیل واریانس یک SPSS آزمایش و کنترل گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار<br />راهه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین<br />و کنترل وجود دارد (F=39/ و 235 p<0/ گروه آموزش فراشناختی به خصوص به شکل گروهی ( 0005<br />و همچنین مشخص شد، افرادی که سبک مطالعۀ راهبردی دارند، صرف نظر از نوع گروهی که در آن<br />قرار گرفته بودند، همبستگی بالاتری با نمرة درس آمار به دست آوردند.
آموزش فراشناختی,آموزش شناختی,یادگیری,رویکردهای مطالعه
https://www.jiera.ir/article_52226.html
https://www.jiera.ir/article_52226_49d781f7cc366ee95990c82d9ed39477.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
بررسی دلایل مهاجرت نخبگان ازدیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه های کرمان
147
166
FA
پروین
رضایی
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
فتانه
درتاج
عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان
چکیده روند روزافزون مهاجرت و به ژهیو مهاجرت متخصص ، نا مسـئله یا اسـت کـه بسـ اری ی از کشـورها ی جهان را به خود مشغول ساخته است. بررس ی و شناخت نیا موضوع به ژهیو برا ی کشور ایران (از نظر گستردگ ی شاخص مهاجرت متخصصـ نا ) بسـ اری حـائز اهمیـ ت اسـت . یـ ا ن مطالعـه دلایـ ل مهـاجرت متخصصان رانیا ی به خارج از کشور را از دید اعضای یه ئت علمی دانشگاههـا ی کرمـان مـورد بررسـ ی قرار داده است. برای نیا منظور، پرسشنامههای حاو ی عوامل دموگرافیک و 40 ؤس ال مربوط بـه دلایـ ل مهاجرت هیته و در اخت اری 118 نفر از اعضای یه ئت علمی دانشگاهها ی کرمان که به صـورت تصـادف ی انتخاب شده بودند، قرار گرفت. جینتا این مطالعه نشان داد که از نظر اعضای یه ئت علمی دانشگاههـا ی کرمان، دلا لی اقتصادی، دلا لی اجتماعی، دلا لی یس اسـ ی، دلایـ ل شـغل و ی دلایـ ل علمـ ی ـ پژوهشـ ی از انگ ها زهی ی مهاجرت متخصصان به خارج از کشور محسوب یم شود اما دلا لی شخص ی نیااز انگ زهی هـا محسوب نمیشود. همچن نی افتی یاهه نیا مطالعه در مورد ترتیب و اولویت دلا مه لی اجرت متخصصـان نشان داد ، از نظر اعضای یه ئت علمی دانشگاهها ی کرمان، دلا لی مهاجرت متخصصان در اولویـ ت اول، دلا لی شغلی، دلا لی اجتماع و ی دلا لی اقتصـاد و ی در اولویـ ت دوم، دلایـ ل یس اسـ و ی دلایـ ل علمـ و ی پژوهش ی و در اولویت سوم (آخر)، دلا لی شخصی بوده است
مهاجرت,فرار مغزها یه,ئت علمی,دانشگاه,خارج از کشور,کرمان
https://www.jiera.ir/article_53114.html
https://www.jiera.ir/article_53114_8a28df7e142c9cb2743d52516745c918.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
تحلیل تأثیر فضای کارآفرینی بر تمایل کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام
167
194
FA
شهرزاد
بارانی
دانشجوی دکترای توسعۀ روستایی و کشاورزی دانشگاه رازی
سیده مریم
حسینی لرگانی
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
کیومرث
زرافشانی
دانشیار دانشکده کشاورزی و عضو مرکز توسعه اقتصادی اجتماعی دانشگاه رازی
zarafshani2000@yahoo.com
علیرضا
پورسعید
عضو هیئت علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد ایلام
چکیده هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر فضای کارآفرینی ایجـاد شـده از سـوی دانشـگاه آزاد بـر تمایـل دانشـجویان کشاورزی نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خلاق است. جامعۀ آمـار ی تحقیـ ق، دانشـجو انی کشـاورز ی دانشگاه آزاد یالام بودند (320 (که 169 نفر آن از ان طریـ ق جـدول بارتلـت بـه روش نمونـه گیـری تصـادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج، تمایل کارآفرینانه دانشجویان در حد متوسطی برآورد شد. مهمتـر نی حمایـ ت- ها ی دانشگاه از ید دگاه فراگیران ار، ائۀ دروس مربوط به کارآفرینی، جلب اعتبار، بازار یابی ایـ جلـب مشـتر ی، نیتأم حمایت مالی مورد ازین فراگیران در راهاندازی یک کسب و کار جد دی و حفظ و گسترش آن بود. مـوارد ه بریاخ علاوهٔ برگزاری بازدیدهای علمـ ی از کسـب و کارهـا ی کارآفرینانـه و دعـوت از کارآفرینـان موفـق، کمتر نی یم زان توجه را در دانشگاه از ید دگاه دانشجو انی به خود اختصاص داده بودند. با ایـن حـال، دانشـگاه بیشترین حمایت خود را بر ارائهٔ دروس مربوط به کارآفرینی در سرفصل های آموزشی متمرکـز کـرده اسـت . جینتا مدلساز ی نشان داد که حمایتهای کارآفرینانه دانشگاه از طر قی نگرش نسبت به کـارآفر ینی و مهـارت - یاه عموم ی اثر ریغ مستق می معنیدار ی بر تما لی دانشجو انی به راهانداز ی کسب و کار دارد. یافته های مطالعـه ٔ حاضر میتواند دستاوردهایی برای نظام آموزش عالی کشاورزی داشته باشد. بدین صـورت، راهکارهـایی بـه منظور ایجاد یک فضای کارآفرینی مساعد برای تقویت نـ یزم ۀ راهانـداز ی کسـب و کارهـای خـلاق از سـوی دانشجویان کشاورزی، پیشنهاد شد
حمایت کارآفرینانه,تما لی کارآفرینانه,فضای کارآفرینانه,دانشجویان کشاورزی
https://www.jiera.ir/article_53117.html
https://www.jiera.ir/article_53117_7071f1b82066a901ce293a5421fc294a.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
بررسی عوامل عمده کاهش دانشجویان ورودی به دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با ها دانشگاه ی دولتی (مطالعه موردی منطقه هفت)
196
208
FA
هدایت
تیرگر
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده نظام آموزش عالی مغز متفکر جامعه و اردوگاه علم جدید است. بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی نقش غیر قابل انکاری در توسع ۀ علمی و پژوهشی کشور ایفا کر ده است، اما در سالهای اخیر این دانشگاه با کاهش تقاضای ورود دانشجو مواجه شده است، این طرح پژوهشی با هدف یافتن نقش عوامل (آموزشی، پژوهشی، رفاهی، علاقه خود دانشجویان، شهریه، منزلت اجتماعی، فرصتهای کاریابی دانشآموختگان، منابع کالبدی) در روند کاهش دانشجو به این دانشگاه انجام پذیرفت. تعداد 525 نفر دانشجو و عضو هیئت علمی از منطقه هفت دانشگاه آزاد انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه جمع- آوری و با (آزمون های دو جمله ای و فریدمن) مورد تحلیل آماری قرار گرفت، نتایج نشان داد که عوامل شهریه و بیعلاقهگی خود دانشجویان و شانس کمتر کاریابی درس آموختگان از دیدگاه گروه نمونه (دانشجویان) ه ب عنوان عوامل عمده کاهش دانشجو به این دانشگاه ارزیابی شده در حالیکه از دیدگاه متخصصان (اعضاء هیئت علمی) عامل شهریه ، امکانات آموزشی ، جایگاه اجتماعی و توان علمی اس اندتا این دانشگاه در مقایسه با دانشگاههای دولتی نامطلوب ارزیابی شده در حالیکه امکانات کالبدی (زیر بنایی) و امکانات رفاهی این دانشگاه بسیار مطلوب تلقی شده است. به منظور افزایش دانشجویان ورودی به این دانشگاه استراتژیهای توسع ۀ امکانات آموزشی و پژوهشی، متعادلسازی شهریه، انطباق با نیازهای بازار کار پیشنهاد شده است
آموزش عالی,کاهش دانشجو,بازار کار,دانشگاه آزاد
https://www.jiera.ir/article_53118.html
https://www.jiera.ir/article_53118_0a6f0505fccc9cd8d62046e71892c1d9.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
رابطۀ مدیریت اطلاعات و ابعاد سازمانی با بهرهوری در شبکۀ مشاوران تحصیلی و شغلی بنیاد شهید و امور ایثارگران
209
228
FA
محمد امین
زارعی
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی
چکیده<br />نیا پژوهش با هدف بررسی رابطۀ یریمد ت اطلاعات و ابعاد سازمان با ی بهـره ور ی در شـبک ۀ مشـاوران<br />ادیبن شه دی و امور یا ثارگران انجام شده است. جامع نیاۀ پـژوهش کل ۀیـ مشـاوران مشـغول بـه کـار در<br />سازمان ادیبن شه دی و امور یا ثارگران و مدارس شاهد یش راز هستند که در سال تحص یلی 1389 در محـل<br />خدمت خود در حال فعالیت بودند و تعداد آنها 102 نفر است برای تحل لی و پاسخ گویی بـه سـ ؤالات<br />پژوهش از روشها ی آماری کای اسکور، یفر دمن و تحل لی رگرسیون چند متغ ریـ ی اسـتفاده شـد . نیبـ<br />اهمیت مؤلفهها ی بعد ساختار ی در افزایش بهرهور ی تفاوت معنیدار در سطح 0001/0
نیب اهمیت ؤم ها لفه ی بعد محتوایی در افـزا یش بهـره وری زیـ ن تفـاوت معنـ یدار در سـطح 0001/0<p<br />مشاهده شد. اهمیت یریمد ت اطلاعات در افزایش بهرهور ی در سطح در 0001/0
همچن نی ضریب تعیی ه ب ن دست آمده برای متغیرها ی ابعاد سازمان و ی یریمد ت اطلاعـت در یپـ ش نـ یب ی<br />بهرهوری شبک ۀ مشاوران در سطح 0001/0
سازمان ی با توجه به اولویتهای مشخص شده پیادهساز ی شوند و همچنین سیستم مـد یریت اطلاعـات<br /> یزن در ینا شبکه اعمال شود.
مدیریت اطلاعات,ابعاد سازمانی,بهره وری,شبکه مشاوران
https://www.jiera.ir/article_53119.html
https://www.jiera.ir/article_53119_d08217701a7a901d9341494f9db746cb.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
19
2013
02
19
خستگی ذهنی، هوش هیجانی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی
229
246
FA
سید محمد
طباطبایی نسب
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
سیدمیثم
طباطبایی نسب
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
محمد علی
خاصی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
علیرضا
سروش محمدآبادی
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی
چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابط ۀ بین خستگی ذهنی و هوش هیجانی با عملکرد تحصـیلی در بـین دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه شهر یزد است. ٔ جامعه آماری این تحقیق، هیکل ٔ دانشآموزان دبیرستان- های پسران ۀ شهر یزد است. از این جامعه نمونه ای به حجم 154 دانشآموز انتخاب شدند و با اسـتفاده از ٔ پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان، مقیاس خستگی فیسک و همکاران و معدل دانشآموزان بـه عنـوان شاخص عملکرد تحصیلی، اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد مطالعه جمعآوری دش . سپس چارچوب مفهومی تحقیق بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون شد و مـدل پـژوهش مـورد ت أییـد قـرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که بین ابعاد هوش هیجانی، مهارت هـای اجتمـاعی و هشیاری اجتماعی با خستگی ذهنی رابط ۀ معنادار و معکوس وجود دارد
هوش هیجانی,خستگی ذهنی,عملکرد تحصیلی
https://www.jiera.ir/article_53120.html
https://www.jiera.ir/article_53120_7142bad4de7ab67d055f3f66fe2de333.pdf