انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان
1
15
FA
علی
شیخ الاسلامی
0000-0002-7700-7206
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
a_sheikholslamy@yahoo.com
فریبرز
درتاج
0000-0002-9186-2196
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری و روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
dortajf@gmail.com
علی
دلاور
استاد گروه سنجش و اندازهگیری و روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
delavattli@yahoo.com
صغری
ابراهمی یقوام
0000-0002-9853-331X
استادیار گروه سنجش و اندازهگیری و روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
psy.ghavam.1999@gmail.com
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بـر ذهـن آگـاه ی بـر اضـطراب امتحان دانشآموزا ن است. روش پژوهش از نوع آزما شی ی با طرح یپ شآزمـو ن ـ پـس آزمـون بـا گـروه کنترل است. جامع ۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پسر مقطـع یپـ شدانشـگاه ی شـهر شـهریار در سالتحص یلی 92-1391 تشکیل یم دادند که از میان آنها با استفاده از روش ریگ نمونه ی تصـادفی سـاده، دانشآموزان ک ی ه نمرات اضطراب امتحان بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جـایگزین شـدند . به گروه آزمایش، 8 جلسه برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاه ی آموزش داده شد. برای جمعآوری ها داده از پرسشنام ۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده ها از طریـق آزمـون آمـاری کواریـانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که فرض یۀ پژوهش مبنـی بـر تـأثیر آمـوزش برنامـ ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاه ی بر اضطراب امتحان دانشآموزان مورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری اضـطراب امتحان کمتری داشتند. پس یم توان نتیجه گرفت که آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگـاه ی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیر معناداری دارد
کاهش استرس,ذهن آگاهی,اضطراب امتحان,دانش آموزان
https://www.jiera.ir/article_53121.html
https://www.jiera.ir/article_53121_9d682bc149104772299bd0e9f49ead72.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
مقایسهٔ فرایند حل خلاق مسئله در بین دانشآموزان دورهٔ متوسطۀ عضو و غیر عضو پژوهشسراهای دانشآموزی استان کرمان سال تحصیلی 91-1390
17
36
FA
عزتاالله
نادری
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
علی
شریعتمداری
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مریم
سیف نراقی
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
seifnaraghi@hotmail.com
حمداالله
منظری توکلی
دانشجوی دکترای تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
چکیده انسان علاقهمند به کشف ناشناختههاست، میخواهد بداند در پی حوادث و پدیدههای جهان چه نیرویی و چه عواملی قرار دارد، میخواهد بداند ماهیت اشیاء و پدیدهها و ویژگیهای ها آن چیسـت و روابـط ها آن با یکدیگر چگونه است؛ همچنین تفکر خلاق به طور بالقوه و به نحو فطری در انسـان بـه ودیعـه نهاده شده و از طرفی یکـی از اهـداف پژوهشسـراهای دانـش آمـوزی تقویـت حـلّ خـلاق مسـئله در دانشآموزان است و مقالۀ حاضر مقایسۀ فرایند حل خلاق مسئله را در بین دانشآموزان دورة متوسـطۀ عضو و غیرعضو پژوهشسراها مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمـه تجربـی (شبه تجربی) و روش آن آزمایشی است. (طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد و بدون اسـتفاده از گزینش تصادفی) و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه فراینـد حـل خـلاق مسـئله اسـت و سـرانجام براساس محاسبات از طریق تحلیل کواریانس میانگین نمرات حل خلاق مسـئله در بـین دانـش آمـوزان گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنیدار است که حکایـت از تـأثیر برنامـه هـا و فعالیـت هـای پژوهشـی پژوهشسراها بر فرایند حل خلاق مسئله در بین دانشآمـوزان عضـو پژوهشسـراها دارد؛ زیـرا مقایسـۀ میانگینها نشان میدهد که نمرات گروه آزمایش بالاتر از گروه شاهد است ؛ در نتیجه ، لازم است نسبت به تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی برای نیل به اهداف خود تلاش بیشتری صورت گیرد
فرایند حل خلاق مسئله,تصمیم گیری آسان,ابتکار,انعطاف پذیری,استقلال
https://www.jiera.ir/article_53122.html
https://www.jiera.ir/article_53122_f9bc6b39a046bb12c753610ee2cf8907.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
بررسی تطبیقی ها نظام ی ممیزی کیفیت آموزش عالی در جهان (مفاهیم، معیارها، فرایند )
37
80
FA
رضا
محمدی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
remohamadi@yahoo.ca
محبوبه
عارفی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
m-arefi@sbu.ac.ir
عباس
بازرگان
استاد دانشگاه تهران
محمدحسن
پرداختچی
استاد دانشگاه شهید بهشتی
m_pardakhtchi@sbu.ac.ir
کورش
فتحی واجارگاه
استاد دانشگاه شهید بهشتی
k_fathivajargah@sbu.ac.ir
چکیده ضرورت توجه به یفیک ت آموزش عال از ی اهمیت یا ژهیو برخـوردار اسـت و تضـمین آن بـه عنـوا کـ ین از ی مسائل مهم در یریمد ت آموزش عالی به حساب یـ آیم د.در یـ ا ن راسـتا ، اغلـب نظـام هـا یَآمـوزش عـال ی در هدفها ی اعلامشده خود ادعا دارند که در صدد رسیدن به بهتر نی یتیفیک هستند که از آنان انتظار یم رود. امـا ایآ و ها هیرو ساز و کارها ی مورد اعمال در مؤسسات آموزش عالی یفیک، ت مطلوب را محقق و آن را تضـم نی یم کند؟ پاسخ نیا سؤال مستلزم انجام ممیزی است. ممیزی یکی از روشها ی رایج تضمین کیفیت است کـه در نظامها ی دانشگاهی برای پاسخ به سؤال مذکور مورد استفاده قرار ردیگیم ولی متأسفانه در نظـام آمـوزش عالی ایران هنوز در خصوص آن اقدامی صورت نگرفته است؛ بنابراین ، پیش از هرگونـه اقـدام در خصـوص طراحی و استقرار الگویی برای ممیزی در دانشگاههای کشـور ضـرورت مطالعـه تطبیقـی نظـام هـا ی ممیـزی کیفیت آموزش عالی کشورهای پیشگام در این حوزه احساس یم شود. در این راستا ، تحقیقی با هدف بررسی و تحلیل مفهوم، معیارها و فرایند ممیزی در کشورهای جهان (شامل 15 کشور صـاحب تجربـه در خصـوص ممیزی) و با استفاده از روش بررسی تطبیقی بر اساس مؤلفههای تعیین شده انجام و مقال ۀ حاضـر در راسـتای انتشار نتایج آن تدوین شده است
تضمین کیفیت,ممیزی,نظام آموزش عالی
https://www.jiera.ir/article_53123.html
https://www.jiera.ir/article_53123_4c29e1b75855aaa319837d613e1c1f71.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
تعیین همبستگی متغیرهای مختلف آموزشی ـ پژوهشی دانشگاه با ضریب موفقیت علمی دانشجویان و ارائه مدلی جهت پیشبینی پیشرفت تحصیلی
81
109
FA
رضاعلی
محسنی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران
مهدی
میرعرب
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، گرگان، ایران
سعیده
دامغانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، گرگان، ایران
چکیده ارائۀ مدلها یی برای شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت علمی دانشجویان، برای پـرورش نیـروی انسـانی متخصص، ماهر و با انگیزه در حال توسعه است؛ بنابراین، به منظـور برر سـی ارتبـاط میـان متغیرهـای آموزشی ـ پژوهشی و نی یپز ینیب ش موفقیت تحصیلی دانشجویان، تحقیقی در این زمینه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در سال تحصـیلی 89-88 صـورت پـذیرفت . جامعـۀ آمـاری ایـن تحقیـق کلیـۀ دانشجویان رشتهها ی فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی ورودی سـال 1387 هسـتند که تاکنون 3 ترم تحصیلی را پشت سر گذاشته بودند. برای اجرای طـرح مربوطـه از پرسشـنامۀ محقـق ساخته با 40 سؤال در ها نهیزم ی مختلف استفاده شد و پایـایی و روایـی آن مـورد تأییـد قـرار گرفـت . ها داده ی مربوط به متغیرهای آموزشی و پژوهشی از ها معاونت ی مربوطـه دریافـت و تجزیـه و تحلیـل داده ها توسط نرم افزار SPSS16 ا نجام شد. با بررس ی تحلیل رگرسیون لجسـتیک مشـخص شـد کـه متغیرهای تعداد خواهر و برادر دارای مدرک دانشگاهی، تحصیلات مادر، امکانات رفاهی و نقش استاد در یپ ینیب ش موفقیت دانشجویان نقش کلیدی را دارا هستند. برای تعیین ارتباط میـان متغیرهـای علمـی مختلف دانشگاهی، با نسبت موفقیت تحصیلی دانشجویان ضرایب همبستگی محاسبه شد که به ترتیـب بالاترین مقدار ضریب شامل: تعداد ها طرح ی پژوهشی پایان افتی ۀ استادان، تعداد مقالات علمی پژوهشی چاپ شده، تعداد مقالات ISI چاپ شده و تعداد کل اساتید یم باشـند . بـا شناسـایی عوامـل مـوثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان یم توان موفقیت را یپ ینیب ش و از بروز افت تحصـیلی یپـ ریـ گ ش ی کـرد . همچنین تقویت فاکتورهای آموزشی ـ پژوهشی دانشـگاه کـه دارای همبسـتگی بـا موفقیـت تحصـیلی دانشجویان است، از دیگر اقدامات مفید در پرورش دانشجویان مستعد محسوب یم شود
همبستگی,متغیرهای آموزشی ـ پژوهشی,یپ ینیب ش,موفقیت تحصیلی,دانشجویان
https://www.jiera.ir/article_53124.html
https://www.jiera.ir/article_53124_ff9c05c3155d46fac0dfab891f15de27.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
اثر آموزش تمثیلی ـ استعارهای در افزایش میزان بازیابی اطلاعات و تکنیکهای طرحوارهدرمانی
111
132
FA
محمد
حاتمی
استادیار دانشگاه خوارزمی تهران
hatami513@gmail.com
علیرضا
احمدیان
دانشجوی دکترای مشاوره دانشگاه خوارزمی
حمیدرضا
حسن آبادی
استادیار دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده این پژوهش با هدف مقای ٔسه تفاوت اثر شیو ة تمثیلی، مقا ۀسی اثربخشی طرحوارهدرمانی مبتنـی بـر شـیو ة آموزشی تمثیلی با طرحوارهدرمانی کلاسیک (به شیوه معمول) در مبتلایان به اختلال افسردهخویی انجام شد. از طرح تجربی پـیش آزمـون ، پـس آزمـون و پـی گیـری و مطالعـه بـالینی 40 نفـر از مبتلایـان بـه افسردهخویی به روش نمونه ریگ ی هدفمند صورت گرفت. جینتا نشان داد کـه ، الحـاق شـیو ة آموزشـی تمثیلی، موجب افزایش معنادارتر حفظ و یادآوری اطلاعات درمانی تبادل شده در جلسـات درمـانی در یب ماران میشود. شیوة آموزشی تمثیلی از طریق تولید و تشدید حافظه معنایی بـرای اطلاعـات درمـانی تبادل شده سبب پاسداشت و حفظ اطلاعات در سیر فرسایشی زمان شده و از طریـق دسـترس پـذیری اطلاعات درمانی، سبب عود کمتری را در این بیماران شود و نتایج مثبت درمانی حاصل را بیشتر حفـظ میکند
بازیابی حافظه,آموزش تمثیلی ـ استعاری,افسرده خویی
https://www.jiera.ir/article_53125.html
https://www.jiera.ir/article_53125_85f07f5c27c38995b5c6f280ba093e17.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
علل قوامنایافتگی هویت دانشگاهی در میان دانشجویان متعلق به طبقات متوسط مدرن در ایران
133
180
FA
نعمت االله
فاضلی
استادیار علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
حامد
طالبیان
کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده هدف اصلی این پژوهش ، شناسایی سازههای مختلفی است که برسازندة هویت دانشـجویی در میان دانشجویان است. با اتکا به نظریۀ روانشناسی گفتمانی که یکی از نظریههای پساساختارگرا و گفتمانی هویت است، فرض ما دربارة وجود سه سازة هویتی دانشگاهی، نسلی و شهروندی در میان دانشجویان بر اساس کار میدانی حاصل از مصاحبههای مردمنگارانه تأیید شده اسـت . در ادامه ، این پژوهش با شناسایی و استناد به دو منبع اصلی هویتسـاز در نظریـۀ روانشناسـی گفتمانی (گنجینههای تفسیری و تجربۀ زیسته) به دلایل قوامنایافتهبودن هویتهای دانشـجویی و شهروندی در مقابل هویت نسلی پرداخته شده است. بر این اساس، یافتههای ایـن پـژوهش کیفی نشان میدهد که مهمترین دلیل قوامنایافتگی هویت دانشگاهی در میان دانشجویان متعلق به طبقات متوسط مدرن در ایران تطابق نداشتن گنجینههای تفسیری دانشگاهی با تحربـه هـای زیست ۀ دانشجویان در دانشگاه است.
هویت دانشجویی,گنجینه های تفسیری دانشجویی,تجربۀ زیسـته دانشـجویی,روانشناسی گفتمانی,روش تحلیلی نظریه مبنایی
https://www.jiera.ir/article_53126.html
https://www.jiera.ir/article_53126_d7b39b98671bb2a3d41786377b928270.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
طراحی سطحبندی آموزشی و محتوایی برای آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان
181
204
FA
رضامراد
صحرایی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
sahraei@atu.ac.ir
چکیده در پیشینۀ آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان شاهد این هستیم که دستور دارای بیشترین اهمیت بوده و بر خلاف سیر تکوین ها برنامه ی درسی، همچنان نیـز دارای بیشـترین اهمیـت اسـت . مـادام یکـه دستور محور آموزش زبان فارسی باشد، بحث دبن سطح ی آمـوزش زبـان پیچیـدگی خاصـ ی ایجـاد نمیکن ؛د زیرا سطحبندی محتوای دستوری تابع نیازهای صوری و غیـر ارتبـاطی اسـت و اساسـاً در سطحبندی آموزش زبان توجه چندانی به نیازهای ارتباطی زبانآموز نمیشود، اما اگر بخواهبم زبـان فارسی را به عنوان یک رسانۀ ارتباطی کارامد و متناسب با نیاز فارسیآموزان خارجی آموزش دهیم، چارها ی نداریم جز اینکه به سطحبندی محتوای آموزشی بپردازیم. بررسی بیش از 200 عنوان کتـاب آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان نشان یم دهـد کـه مؤلفـان ایـن کتـاب هـا معیـار روشـنی بـرای سطحبندی محتوای آموزشی نداشتهاند. به بیان دیگر، در حال حاضر ، هـیچ معیـاری بـرای تعریـف سطوح آموزش زبان فارسی وجود ندارد و همین باعث شده تا هر مؤلفی بر مبنای تجربه و تعریـف شخصی خود به سطحبندی محتوای آموزش زبان فارسی بپردازد. پژوهش حاضر تلاشی است برای تعریف علمی سطوح آموزش زبان فارسی در هر چهار مهـارت ارتبـاطی گـوش دادن، گفـت وگـو، خواندن و نوشتن. در این پژوهش، پس از معرفی سـطوح اسـتاندارد آمـوزش زبـان دوم /خـارجی، تلاش یم شو د این سطوح متناسب با محتوای زبان فارسی بازتعریف شود؛ بـه اگونـه ی کـه عناصـر دستوری، نقشی، معنایی و مهارتها ی مورد تدریس در یک از سطوح مبتدی، میانی و پیشرفتۀ زبان فارسی معین شود .
برنامۀ درسی,سطح بندی,دستور,معنا,روش تدریس,مهارت
https://www.jiera.ir/article_53127.html
https://www.jiera.ir/article_53127_97703618475c13e2059a6df31423aa67.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
بررسی پیامدهای احتمالی آزمون نیمهمتمرکز دکترا از دیدگاه استادان دانشگاه اصفهان
207
236
FA
لیلا
سوختهزار
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پلدختر
محمد جواد
لیاقتدار
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
محمد
شفعیی
مدرس دانشگاه پیام نور پلدختر
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررس یپ ی امدها ی احتمالی آزمون ین مه متمرکز از ید دگاه اس اندتا دانشگاه اصفهان بوده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل هیکل استادان ( 516 نفر) دانشـگاه اصـفهان در سال تحص لی ی 90 -1389 بود. با روش نمونه ریگ ی طبقها ی متناسب با حجم 128 عضو ئـ یه ت علمی به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققسـاخته بـا 41 گو هی که ایپا یی آن از طر قی آلفای کرونباخ 93 /محاسبه شده و روایی آن توسط حـداقل 7 نفر از متخصصان علوم ترب تی ی و آموزش لعا ی در دانشگاه اصفهان تأیید شـ د. نتـا جی پـژوهش حاک ی از برجسته بودن برخ یپ ی امدها ی علمی ـ آموزشی، اجتماعی ـ فرهنگ ی و روان ی فـرد ی ناش ی از اعلام پذیرش به ین وهیش مهمتمرکز از ید دگاه اس تادان دانشگاه اصفهان بود.
آموزش عالی,دورهٔ دکترا,شیوهٔ گزینش,پیامدهای علمی ـ آموزشی
https://www.jiera.ir/article_53128.html
https://www.jiera.ir/article_53128_cfa6e0be68e535ccb975c15c721342bb.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
تأثیر عناصر فیزیکی فضا در محیط های آموزش و یادگیری
237
251
FA
فاطمه
کاتب
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)
nfkateb@gmail.com
چکیده هدف این مقاله بررسی محیطی است که آموزش در آن صورت میپذیرد. فرآیند آموزش میتواند در سطوح سازمانی، فیزیکی و در یک اتاق مجزا و یا حتی در سطوح مجازی شکل بگیرد. معالوصف، به دلیل محدود بودن فضای نوشتار، نگارنده تأکید خود را تنها بر فضاهای آموزشی متمرکز میکند. بررسی و تفحص دربارة محیط آموزش مجازی، به تحلیلهایی متفاوت و بعضاً موسعتر نیازمند است که در این مطالعه تبیین شده است
عناصر فیزیکی,فضای آموزشی,یادگیری,آموزش مجازی
https://www.jiera.ir/article_53129.html
https://www.jiera.ir/article_53129_82c58d669bff98e5834de8fef4d55771.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
6
18
2012
11
21
مطالعهٔ تأثیر دوره های آموزشی ICDL بر بهبود عملکرد کارکنان: (مطالعهٔ موردی: حوزهٔ ستادی معاونت وزارت بهداشت)
253
271
FA
حبیبه
عباسی
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران
محسن
نظرزاده زارع
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران
چکیده نیا پژوهش مطالعهٔ تأثیر دورههای ICDL بر عملکرد کارکنان حوزة ستادی معاونت آموزشی وزارت بهداشت است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بود. ٔ جامعه آماری پژوهش 139 نفر از کارکنان رسم ی و پیمان ی حوز ة ستاد ی معاونت آموزش ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودند که دورههای ICDL را گذراندهاند. با توجه به اینکه تعداد افراد جامع ۀ آمار ی محدود بود همگی ناآن مورد پژوهش واقع شدند. برای مطالع ۀ اثربخشی ها دوره از پرسشنامۀ محققساخته با درجه بندی لیکرت استفاده شد. به منظور تجز هی و تحل لی اطلاعات از ها روش ی آماری توص فی ی (فراوانی، درصد) و استنباطی (آزمون T (استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل ها داده نشان داد که بین گذراندن دو هاهر ی آموزشی ICDL و سرعت و میزان حجم کار کارکنان، دقت کارکنان در انجام کار، جاذبۀ شغلی و علاقهمندی کارکنان در انجام وظایف شغلی، رفع نیازها ی شغل ی و احاط یب ۀ شتر ک ارکنان بر کار و مح طی کار، و سهولت کار کارکنان رابطه وجود دارد
دوره های آموزشی ICDL,عملکرد شغلی کارکنـان,بهبـود عملکـرد,وزارت بهداشت
https://www.jiera.ir/article_53130.html
https://www.jiera.ir/article_53130_ca88323449961efbb1f0f7d0cf4a1b01.pdf