انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
مدل سازی تأثیر راهبردهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور
9
27
FA
مهدی
معینی کیا
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
m-moienikia@uma.ac.ir
مهران
فرج اللهی
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
فریبرز
درتاج
0000-0002-9186-2196
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
dortajf@gmail.com
محمد رضا
سرمدی
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
sarmadi@pnu.ac.ir
این پژوهش به منظور بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم مؤلفه های انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان سیستم آموزش از دور انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان ترم سوم و بالاتر دانشگاه پیام نور در نیمسال دوم سال تحصیلی 89 ـ 1388 تشکیل میداد که در سراسر کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای مختلف مشغول تحصیل بودند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α و خوشهای بودن روش نمونهگیری برابر 476 نفر محاسبه شد که به ترتیب از دانشگاه پیام نور استان تهران، استان گیلان و استان اردبیل، 283 نفر معادل 59 درصد ، 118 نفر معادل 25 درصد و 75 نفر معادل 16 درصد انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفیـ همبستگی بود. برای جمعآوری دادهها، بخشی از پرسشنامهْ راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) ساختۀ پینتریچ، اسمیت، گارسیا، و مککیچی مربوط به مقیاس انگیزش استفاده شد. پایایی پرسشنامه در این مطالعه با روش آلفای کرونباخ برابر 86/0 محاسبه شد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بارهای عاملی گویههای پرسشنامه در تبیین مؤلفهها از نظر آماری معنادار هستند. یافته های پژوهش نشان داد که مدل پژوهش، 56 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند. بالاترین ضریب مسیر بین خودکارامدی و جهتگیری درونی هدف ( 96/0 = β، 5/14 = t، 01/0 < P)؛ پس از آن بین اضطراب امتحان و جهتگیری بیرونی هدف ( 78/0 = β، 3/8 = t، 01/0 < P) به دست آمد. اما ضریب مسیر محاسبه شده بین جهتگیری بیرونی هدف و پیشرفت تحصیلی ( 02/0- = β، 41/0- = t، 05/0 > P) معنادار نبود.
آموزش از دور,انگیزه,جهت گیری درونی هدف,خودکارامدی,پیشرفت تحصیلی
https://www.jiera.ir/article_53451.html
https://www.jiera.ir/article_53451_95d23f4a856165645b0725ed4e758714.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
عوامل و شاخص های مؤثر در کلاس های درس فعال مدارس متوسطه شهر تهران
29
52
FA
عباس
خورشیدی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، گروه علوم تربیتی، اسلامشهر، ایران
زهرا
صفرزاده سرآسیابی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
این پژوهش به بررسی عوامل و شاخصهای مؤثر در کلاسهای درس فعال در دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران اختصاص دارد. نوع تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، پیمایشی مقطعی است. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی تشکیل میدهد این پرسشنامه از جانب پژوهشگر تدوین شده است که روایی ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی و اعتبار آن به وسیلۀ آلفای کرونباخ با مقدار 94/0 محاسبه شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر همۀ مدیران و معلمان دورۀ متوسطه آ. پ شهر تهران با تحصیلات کارشناسی ارشد و کلیۀ متخصصان تعلیم و تربیت با تحصیلات دکترا انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر توصیف دادهها از آزمون آماری موسوم به تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشاندهندۀ آن است که عوامل و مؤثر در کلاسهای درس فعال عبارتاند از: 1) باور کردن خود، 2) مسئولیتپذیری دانشآموز، 3) رعایت کردن مقررات کلاسی، 4) همکلاسهای دانشآموزان و 5) صحبت با والدین است. این نتایج با یافتههای پژوهش همخوانی دارد.
باور کردن خود,مسئولیت پذیری,رعایت مقررات کلاس,همکلاسی های دانش آموزان,صحبت با والدین
https://www.jiera.ir/article_53452.html
https://www.jiera.ir/article_53452_a28af8d62499d81f569bd2a2352da363.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان دانشگاه ایلام در فعالیت های فوق برنامه
53
69
FA
لطف الله
فروزنده
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری
محمد ولی
درینی
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه پیام نور
محمد
تاب
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران
فریده
صیدی
دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی و دبیر آموزش و پرورش ایلام
این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان دانشگاه ایلام در فعالیتهای فوق برنامه به اجرا درآمده است. حجم نمونۀ پژوهش 150 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از صاحبنظران و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. مقدار آلفای کرونباخ به دست آمده برای گویهها 78 درصد به دست آمد که نشاندهندۀ قابل قبول بودن پایایی پرسشنامهها برای انجام پژوهش بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد و از معیارهایی مانند میانگین و تحلیل عاملی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، محل تولد با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامه هیچ گونه رابطۀ معنیداری وجود ندارد. اما بین میزان درآمد ماهانۀ دانشجویان و میزان مشارکت آنان در فعالیتهای فوق برنامه رابطهای منفی (معکوس) و معنیدار وجود دارد همچنین چهار عامل شخصیتی ـ روانی، ماهیتی، ارتباطیـ زمانی و عامل مدیریتی به عنوان عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان دانشگاه ایلام در برنامههای فوق برنامه استخراج شدند.
اوقات فراغت,مشارکت,فعالیت های فوق برنامه,دانشجویان,دانشگاه ایلام
https://www.jiera.ir/article_53458.html
https://www.jiera.ir/article_53458_7f275a8f080cea1de533156d6ca9d7b9.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه
71
87
FA
امیرحسین
علی بیگی
دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه
golenarjes_313@yahoo.com
زهرا
اطهری
کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
شهپر
گراوندی
دانشجوی دکترای توسعه کشاورزی دانشگاه رازی
فراگیران دارای تفاوتهای فردی مهمی در زمینه یادگیری هستند؛ در حالی که به نظر میرسد در اغلب کلاسهای آموزشی کمتر به این مقوله مهم توجه میشود.هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ همبستگی تعیین ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانشآموزان کشاورزی بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه بودند (1100N=) که تعداد 142 نفر از آنان براساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استانداردILP و GEFT استفاده شد. براساس یافتهها، بیشتر دانشآموزان کشاورزی از سبک یادگیری مستقل از زمینه برخوردارند و دارای ابعاد شخصیتی درونگرا، تجربی، تأملی و ادراکی هستند. ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانشآموزان کشاورزی معنادار است. همچنین بین سبک یادگیری با جنسیت دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد. ارتباط ابعاد شخصیتی با جنسیت دانشآموزان نیز معنادار شد. بنابراین، اغلب دانشآموزان پسر از سبک یادگیری مستقل از زمینه و دانشآموزان دختر از سبک یادگیری وابسته به زمینه برخوردارند. دانشآموزان پسر معمولاً درونگرا و تأملی در حالی که دانشآموزان دختر برونگرا و احساسی هستند.
سبک یادگیری,ابعاد شخصیتی,دانش آموز کشاورزی,مرکز آموزش کشاورزی
https://www.jiera.ir/article_53459.html
https://www.jiera.ir/article_53459_b84d39bd1222700aebb9b60ac57e9e98.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
تأثیر روش آموزش تلفیقی یادگیری مشارکتی و یادگیری در حد تسلط بر خودکارامدی ، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی
89
107
FA
منیر
کلانتر قریشی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد سلامی واحد علوم تحقیقات
هدف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیرگذاری روش آموزش تلفیقی یادگیری مشارکتی و یادگیری در حد تسلط به عنوان یک روش کارامد و مفید برای کمک به تحصیل جهشی دانشآموزان، به منظور کاهش هزینههای مادی، معنوی و زمانی دوران تحصیل بود. بدین منظور در یک پژوهش شبه آزمایشی تعداد 25 نفر از دانشآموزان یکی از مدارس راهنمایی داوطلب شهر تهران، که معیارهای مورد نظر سازمان آموزش و پرورش در خصوص شرکت در دورۀ جهشی را داشتند، به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای خود کارامدی شرر (1982) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967)، را تکمیل کردند سپس دوره آموزشی به مدت 45 روز متوالی و 11 ساعت در هر روز، اجرا شد. پس از اتمام جلسات آموزشی، در مرحله پسآزمون، پرسشنامههای به کار رفته در پیش آزمون، اجرا گردید. تحلیل آماری تحلیل واریانس یک طرفه با اندازهگیری مکرر افزایش معنادار درخود کارامدی، و عزت نفس در سطح 01/0> P را نشان داد.
یادگیری مشارکتی,یادگیری در حد تسلط,خودکارامدی,پیشرفت تحصیلی
https://www.jiera.ir/article_53460.html
https://www.jiera.ir/article_53460_272071d69ad5bd4e12101823d3a96284.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
تبیین نقش عزت نفس و پیشینۀ تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران
109
128
FA
زهراسادات
تولیتی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش عزت نفس و پیشینۀ تحصیلی در عملکرد تحصیلی است. به همین منظور از میان دانشجویان دانشگاههای شهر تهران، 522 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این مقاله پرسشنامه عملکرد تحصیلی (EPT) فام وتیلور (1999) و پرسشنامه عزتنفس آیزنک است. همچنین از میانگین نمرات ترم قبل دانشجویان به عنوان شاخص پیشینه تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد که: رابطۀ معنادار و منفی بین عزتنفس وعملکرد تحصیلی و پیشینۀ تحصیلی و عملکرد تحصیلی وجود دارد؛ همچنین جنسیت در رابطه بین عزتنفس و پیشینۀ تحصیلی با عملکرد تحصیلی، تأثیرگذار نیست و وجود رابطه معنادار بین عزت نفس و زیرمقیاسهای عملکرد تحصیلی تأیید شد.
عزت نفس,پیشینه تحصیلی,عملکردتحصیلی,جنسیت
https://www.jiera.ir/article_53462.html
https://www.jiera.ir/article_53462_26d1406ef64e60a4baa52bf25282417b.pdf
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2783-2341
5
12
2011
05
22
تحلیل محتوای فصلنامۀ علمی پژوهشی « پژوهش در نظام های آموزشی»
129
140
FA
شیرین
رضوانی فر
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
سیده مریم
حسینی لرگانی
عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
حسن
محمودیان
0000-0003-9196-2106
دانشجوی کارشناس ارشد رشتۀ سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
hassan.mahmoodian@gmail.com
هدف پژوهش، بررسی وضعیت محتوای مقالههای فصلنامۀ « پژوهش در نظامهای آموزشی» به منظور شناسایی و بررسی قلمرو موضوعی و روش پژوهشی مورد استفادۀ آنها در دورۀ سه ساله (از آغاز انتشار در سال 86 تا پایان سال 1389) بوده است. روش پژوهش تحلیل محتواست که روشی استنباطی است که به صورت منظم و عینی به منظور تعیین ویژگیهای مورد نظر در 64 مقالۀ فصلنامه به کار برده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشتر مقاله با موضوع پژوهش در آموزش(25 درصد مقالهها)، روش پژوهشی پیمایشی (31.2 درصد مقالهها) و جامعۀ هدف کارشناسان، تحقیقات قبلی و نظام آموزشی کشور (32.8 درصد مقالهها) انتشار یافتهاند.
تحلیل محتوا,مقاله,فصلنامۀ پژوهش در نظام های آموزشی
https://www.jiera.ir/article_53463.html
https://www.jiera.ir/article_53463_26a79625d7ce864b2a1a21fd151a6fd5.pdf