2024-03-28T21:22:44Z
https://www.jiera.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5917
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان
افسانه
لطفی عظیمی
غلامعلی
افروز
فریبرز
درتاج
محترم
نعمت طاوسی
هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح پژوهش 200 نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس (لوینسون، 1981)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند دو متغیر مسند مهارگری و خودکارآمدی توانایی تبیین 13 درصد از واریانس انگیزش درونی، 7 درصد از واریانس انگیزش بیرونی و 9 درصد از واریانس بیانگیزشی را دارند. در پایان، یافتهها بر مبنای اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بحث قرار گرفت.
مسند مهارگری
خودکارآمدی
انگیزش تحصیلی
2016
02
20
1
18
https://www.jiera.ir/article_49441_9853eb04d1dbed0cb8ee4bbc9ba68634.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشیابی توصیفی
کیوان
صالحی
عباس
بازرگان
ناهید
صادقی
محسن
شکوهی یکتا
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص نقاط ضعف و قوت ناشی از اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی در مدارس ابتدایی است. سعی شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی موسوم به ارزشیابیتوصیفی پرداخته و نشان دهیم که این مشارکتکنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به ضعفها و نقاط قوت طرح ارزشیابیتوصیفی دارند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمهساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 23 مصاحبه با معلمان ـ که عمدتاً معلمان باسابقه، دارای گرایش تحصیلی آموزش ابتدایی بودند ـ اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی شش نقطهضعف نظیر «کاهش شوق، حساسیت و انگیزه تلاش دانشآموزان نسبت به یادگیری و تحصیل» و «افزایش افت یادگیری و دامن زدن به کمسوادی دانشآموزان»، و هشت نقطه قوت برنامه ارزشیابیتوصیفی، نظیر «حذف زحمت معلمان برای نگارش فهرست اسامی دانشآموزان» و «امکان استفاده از روشهای متعدد در ارزیابی دانشآموزان»، گردید. یافتهها نشان داد که معلمان مصاحبهشونده، پیامدهای متفاوتی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی، تجربه کردهاند و در مجموع با چالشهای مضاعفی در فرایند یاددهی ـ یادگیری خود روبرو هستند که در مقاله حاضر به برخی از آنها پرداخته شده است.
ادراک معلمان
تجربه زیسته
برنامه ارزشیابیتوصیفی
مدارس ابتدایی
سنجش عملکرد
روش کیفی
2016
02
20
19
68
https://www.jiera.ir/article_49442_b43d807f340f40361347c474c0f7feff.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
مقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
محمد
نریمانی
پرویز
پرزور
سجاد
بشرپور
هدف پژوهش حاضر مقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانشآموز (45 دانشآموز با ناتوانی یادگیری و 45 دانشآموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم خلق منفی (NMR) کاتانزار و میرنز و تعادل عاطفی (BEQ) گروس و جان استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان ناتوان در یادگیری مشکلات و کاستیهایی در زمینهی رفتاری و هیجانی دارند. نقصهای رفتاری و هیجانی، معمولاً با مشکلاتی در رشد تحصیلی و قابلیتهای فردی همراه هستند، لذا شناخت ویژگیهای رفتاری و هیجانی مبتلایان به ناتوانیهای یادگیری از جمله گامهای اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانشآموزان است
تنظیم خلق منفی
بیانگری هیجانی
اختلال یادگیری خاص
2016
02
20
69
90
https://www.jiera.ir/article_49444_f815a241e4cc7a2507a50a8704a45a68.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
تبیین دلزدگی تحصیلی بر مبنای ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مقابلهای
محمداقا
دلاورپور
مسعود
حسینچاری
احساس دلزدگی، تجربه شایعی است که آثار زیانبار آن روی یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در این پژوهش، نقش علّی صفات زیربنایی شخصیت و راهبردهای مقابلهای در تبیین دلزدگی تحصیلی بررسی شد. گروه مشارکتکنندگان مشتمل بر 718 دانشآموز (380 دختر و 338 پسر) از دبیرستانهای شیراز بودند که به روش خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها نسخه کوتاه شدة پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ، مقیاس راهبردهای مقابله با دلزدگی تحصیلی و مقیاس دلزدگی مرتبط با کلاس و یادگیری به کار رفت. به منظور بررسی مدل از روش معادلات ساختاری و برای تعیین نقش میانجیگری راهبردهای مقابلهای، بهطور همزمان از روش بوتاستراپ و مراحل بارون و کنی در نرمافزار AMOS، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به استثنای توافقپذیری، دیگر عوامل شخصیتی دلزدگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. راهبرد مقابلهای شناختی ـ اجتنابی تأثیر صفات وظیفهمداری و گشودگی تجربه را بر دلزدگی تحصیلی میانجیگری میکند. راهبرد رفتاری اجتنابی نیز تأثیر برونگرایی، وظیفهمداری و گشودگی را بر دلزدگی تحصیلی میانجیگری میکند. افزون بر این، بررسی شاخصهای برازش، بیانگر تطابق مناسب مدل با مشاهدات بود. تلویحات یافتهها در پرتو مبانی نظری و تحقیقات پیشین، پایانبخش مقاله پیش رو است.
دلزدگی تحصیلی
شخصیت
راهبردهای مقابلهای
دانشآموزان دبیرستانی
2016
02
20
91
126
https://www.jiera.ir/article_49446_8a0e8ffc377992b5ad41e4d33ad3d6f3.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
بررسی نقش واسطهای اعتماد و خودکار آمدی جمعی بر رابطۀ بین رهبری تحول آفرین و عملکرد تیمی (مطالعه موردی: اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان)
مهدی
باقری
محمد حسین
رنجبر
سمیه
تب
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای اعتماد و کارآمدی جمعی بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و عملکرد تیمی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان است که بر اساس فرمول کوکران 176 نفر و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و در قالب 10 تیم کاری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای سبک رهبری تحولآفرین باس و آوالیو، پرسشنامه عملکرد تیمی مایکل وست، پرسشنامه اعتماد سازمانی زارعی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی فردی و جمعی چن و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که خودکارآمدی جمعی بر رابطهی بین رهبری تحولآفرین و عملکرد تیمی نقش تعدیلی دارد در صورتی که برای اعتماد سازمانی چنین نقشی مشاهده نگردید
اعتماد سازمانی
کارآمدی جمعی
رهبری تحولآفرین
عملکرد تیمی
2016
02
20
127
162
https://www.jiera.ir/article_49447_6165d6242b210228a88675af9b7b1eea.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
رابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان
مهراتا
عسگری
علیرضا
حیدری
پرویز
عسگری
هدف پژوهش حاضررابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازاست. حجم نمونه مورد مطالعه 380 نفر بودند که به روش نمونهگیریتصادفیطبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه نگرش مذهبی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه اضطراب وجودی استفاده گردید. این تحقیق از نوع همبستگی بود و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کانونی استفاده شد. نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که هر 4 نوع آزمون مربوط به تحلیل واریانس مربوط به تحلیل کانونی بین متغیرهای هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی به جرأت می توان گفت بین متغیرهای مورد پژوهش در این فرضیه مطلقاً رابطه معنادار است و این متغیرها بر روی هم اثرگذار است و می توانند بر روی هم تأثیر مثبت و مستقیمی داشته باشند. به عبارت دیگر ضریب همبستگی کانونی 97/0 و انحراف معیار آنها 93/0 بوده. البته ارزش ذره آنها 14.35 گزارش داده شده و این بدان معناست که ضریب همبستگی کانونی در ریشه اول تقریباً 97/0 شده و این یعنی رابطه بسیار اثرگذار و معنی دار بین متغیرها وجود داشته.
رابطه هوش معنوی
نگرش مذهبی
بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی
2016
02
20
163
190
https://www.jiera.ir/article_49449_2f70f639e8a3597009eaaa86968f165a.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
پیشبینی انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای مقابلهای با مشکلات نوجوانان
اسیه
شریعتمدار
مریم
نعیمی
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی انگیزه پیشرفت تحصیلی به وسیله سبکهای مقابلهای با مشکلات نوجوانان دختر استان تهران بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 است. حجم نمونه پژوهش 150 دانشآموز از دبیرستان ایثار شاهد با روش نمونهگیری در دسترس از رشتههای مختلف تحصیلی(ریاضی، تجربی و انسانی) بوده است. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه راهبردهای مقابلهای نوجوانان و مقیاس اندازهگیری پیشرفت صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان میدهد قدرت پیشبینی به ترتیب مربوط به مراجعه به دیگران، مقابله کارآمد و مقابله ناکارآمد میباشد. رابطه مقابلههای کارآمد و مراجعه به دیگران با انگیزش پیشرفت در سطح 5 درصد معنادار است. با افزایش راههای آرام بخشی و تلاش و سختکوشی، انگیزه پیشرفت افزایش و با افزایش عوامل نگرانی و تعلق به ترتیب میزان انگیزش پیشرفت کاهش مییابد. بنابراین میتوان جهت افزایش انگیزه پیشرفت دانشآموزان بر سبکهای مقابلهای آنان کار کرد.
نوجوانان
سبکهای مقابلهای
انگیزه پیشرفت
مقابله ناکارآمد
مقابله کارآمد
2016
02
20
191
210
https://www.jiera.ir/article_49450_721db4e78e64539d62e9f712ebcb78e9.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
بررسی مقایسهای آسیبشناسی رفتاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر تهران
ابوالقاسم
عیسی مراد
دانشآموزان هر ملّتی از سرمایههای فرهنگی و معنوی آن محسوب میشود. شناخت آسیبهای این قشر در بالندگی و سلامت آنان مؤثر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانشآموزان متوسطه تهران انجام شده است. این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسهی انواع آسیبها (6 ملاک) بر روی 275 نفر دانشآموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر تهران با روش تصادفی خوشهای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسشنامهی 116 سؤالی محقق ساخته به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیانگر این موضوع است که اولاً آسیبهای رفتاری- اجتماعی در سطح وسیعی از دانشآموزان متوسطه پسر (29) و دختر (5/19) درصد وجود دارد. بین آسیبهایی مثل فرار و روابط نامشروع، اعتیاد و فرار، خودکشی، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد و غیره رابطهی معناداری وجود دارد. به تعبیر دیگر بین انواع آسیبها نوعی رابطه وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیبها و اختلالات دیگر هم مؤثر بوده و فراوانی آن مشهود میباشد. میزان آسیبها در پسران بهطور معناداری بیشتر از دختران بوده است. در این پژوهش جهت پاسخدهی به طرح 6 فرضیه و 4 سؤال پرداخته شده است. نتایج به دست آمده ضمن شناسایی آسیبها و اختلالات یاریرسانی به قشر دانشآموز و خانواده آنان برای تحول و بالندگی را پیام میدهد و برای مسئولان ذیربط تعیینکننده و راه گشا است.
آسیبشناسی
رفتاری- اجتماعی
دانشآموزان متوسطه
شهر تهران
2016
02
20
211
226
https://www.jiera.ir/article_49452_dd84d4b6e18c60b1b6014b2acfc99a19.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک
محمد
حاتمی
سعید
صادقی راد
جعفر
حسنی
برای حل مشکلات روزافزون در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، برنامههای درمانی مختلفی ابداع شده است، که از جمله مهمترین آنها میتوان به مواردی مانند مداخلات رفتاری؛ آموزش مهارتهای اجتماعی؛ آموزش خانواده و خانوادهدرمانی و مداخلات دارویی اشارهکرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک، طراحی شده است. نخست به مدارس راهنمایی دخترانه استان البرز که در دسترس بوده، مراجعه شده و در مقطع راهنمایی (محدوده سنی 12 تا 15 سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از اینکه افراد دارای نمرات بالا در پرسشنامه اختلال سلوک (افرادی که پس از محاسبهی نمرات تمام مقیاسها و رسم نیمرخ CBCL، قلهی نیمرخشان در طیف بالینی قرار گرفت)، از بین مجموع 90 شرکتکننده انتخاب گشته و تحت مصاحبه ساختار یافته بر اساس DSM_IV_TR قرار گرفتند، در نهایت 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را تأمین کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس این 30 نفر بهطور تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و کنترل تقسیم گشته و هر دو گروه به نسخهی فارسی پرسشنامههای تکانشگری (BIS) پاسخ دادند. گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی را به شکل گروهی دریافت نموده و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. مداخلات آزمایشی طی 10جلسه برای گروه آزمایش به اجرا درآمد. در پایان جلسه دهم، مجدداً هر 30 شرکتکننده به پرسشنامهی تکانشگری مرحله نخست، پاسخ دادند. نتایج به دست آمده نشان داد که در سطح معناداری 5% خطا، ارتباط معناداری بین آموزش مهارتهای ارتباطی و کاهش علائم تکانشگری نوجوانان دارای اختلال سلوک وجود دارد. بنابراین آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش علائم تکانشگری (مؤلفههای شناختی و بیبرنامگی آن) میگردد.
مهارتهای ارتباطی
اختلال سلوک
تکانشگری
نوجوان
2016
02
20
227
254
https://www.jiera.ir/article_49455_64d91d11a949ef3cce0fe71740907a29.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
مدل علی پیشبینی عملکرد درس زبان انگلیسی: نقش ارزش تکلیف، خودکارآمدی زبان انگلیسی، ادراک از ساختار هدفی کلاس، اضطراب زبان خارجی و راهبردهای شناختی
مرضیه
بیات
زهرا
هاشمی
زهرا
نقش
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای انگیزشی فردی و محیطی با یادگیری زبان انگلیسی به واسطهی اضطراب زبان انگلیسی و راهبردهای شناختی یادگیری خودتنظیمی بوده است. رابطه متغیرها در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه این پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه شهر قم بوده و نمونهای شامل 313 نفر از دانشآموزان دختر چهارم دبیرستان ناحیه 1 و 3 شهر قم در سال تحصیلی 95- 94 به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: دو خرده مقیاس ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران،1991)، مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی چنگ (2001)، پرسشنامه اضطراب در کلاس زبان خارجی (هورویتز و همکاران،1986) و زیرمقیاس ساختار هدفهای ادراکشده کلاس درس (میگلی و همکاران،2000). این مدل به روش تحلیل مسیر آزمون شد و برازش آن با دادهها تأیید شد. نتایج حاصل از آزمون مدل و تحلیلهای واسطهای نشان داد که راهبردهای شناختی در رابطه بین ارزش و خودکارآمدی و اهداف تبحری با عملکرد زبان و همچنین متغیر اضطراب در رابطه بین ارزش تکلیف و اهداف اجتنابی و اهداف عملکردی با عملکرد زبان نقش واسطهای دارند. متغیرهای ارزش، خودکارآمدی، اهداف تبحری، عملکردی و اجتنابی 30 درصد از نمرات اضطراب و 34 درصد از نمرات راهبردهای شناختی را تبیین میکنند.
خودکارآمدی زبان انگلیسی
ارزش تکلیف
راهبردهای شناختی
ساختار هدفهای ادراکشده کلاس درس
اضطراب یادگیری زبان خارجی
2016
02
20
255
285
https://www.jiera.ir/article_49464_70d7c825a5e471e66e09ad9148216d54.pdf
پژوهش در نظامهای آموزشی
2383-1324
2383-1324
1394
9
31
رابطه مهارت های ارتباطی و مهارت های کار آفرینی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی
محمد علی
نعمتی
مجتبی
کرمی پور
حسین
محمدی چمناری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی در بین دانشجویان دانشکده های علومتربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل 6000 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده که با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، تعداد 360 دانشجو به طور برابر از دو دانشگاه مورد مطالعه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، از دو ابزار استاندارد شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی ای (1990) و پرسشنامه مهارتهای کارآفرینی الاین بیچ (2007) استفاده شده که روایی آنان از طریق بررسی دیدگاههای خبرگان و صاحبنظران این حوزه و پایایی این ابزارها با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 72% و 82% محاسبه شده است. در تحقیق پیشرو، از مجموع آزمونهای آمار استنباطی، آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. نتایج حاکی از آن است که بین میانگینهای مهارتهای ارتباطی و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی، تفاوت معنادار وجود نداشته و علاوه بر آن بین مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کارآفرینی
مهارتهای کارآفرینی
مهارتهای ارتباطی و ارتباط اثربخش
2016
02
20
285
325
https://www.jiera.ir/article_49465_2de1952e461ef8a38568b525dddac02e.pdf