انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220The role of control and self-efficacy in predicting student's academic motivationنقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان11849441FAافسانه لطفی عظیمیدانشجوی دکتری دانشگاه امام رضا )ع(، مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبغلامعلی افروزاستاد ممتاز دانشگاه تهرانفریبرز درتاجاستاد دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-9186-2196محترم نعمت طاوسیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20170820The purpose of this study was to determine the relationship between control and self-efficacy with academic motivation in students. The statistical population of the study consisted of all students of state-of-the-art undergraduate and graduate high school students who studied in Tehran during the academic year of 93-92. A multistage cluster sampling method was used to select the sample. According to the research plan, 200 people were selected and responded to the scale of academic motivation (Valerand et al., 1989), internalism, powerful people and luck (Levinson, 1981) and generalized self-efficacy questionnaire (Jayge et al., 1998). The results of regression analysis showed that the two variables of control and self-efficacy were able to explain 13% of internal motivation variance, 7% of external stimulation variance and 9% of non-motivational variance. Finally, the findings were discussed based on the importance of academic motivation in students' academic achievement.هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح پژوهش 200 نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس (لوینسون، 1981)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند دو متغیر مسند مهارگری و خودکارآمدی توانایی تبیین 13 درصد از واریانس انگیزش درونی، 7 درصد از واریانس انگیزش بیرونی و 9 درصد از واریانس بیانگیزشی را دارند. در پایان، یافتهها بر مبنای اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بحث قرار گرفت. https://www.jiera.ir/article_49441_9853eb04d1dbed0cb8ee4bbc9ba68634.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220Phenomenological analysis of the perception and experience of elementary school teachers' lives of the weaknesses and strengths of the appraisal-descriptive programتحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشیابی توصیفی196849442FAکیوان صالحیاستادیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی0000-0001-8673-4248عباس بازرگاناستاد دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتیناهید صادقیاستادیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتیمحسن شکوهی یکتادانشیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتیJournal Article20170820The purpose of this study was to analyze teachers' perceptions about the weaknesses and strengths of the implementation of the assessment program in elementary schools. It was attempted to use the interpretive approach to redefine the semantic perceptions of teachers about the strengths and weaknesses of the evaluation system, the so-called assessment evaluation, and to show that these participants, both their perceptions and assessments, are well versed in the weaknesses and strengths of the evaluation plan. A qualitative semi-structured interview was used to collect data. Using targeted sampling, data saturation was obtained after conducting 23 interviews with teachers, mostly experienced teachers, with an educational tendency for elementary education. The deep analysis of teachers 'views has led to the identification and categorization of six points of view, such as "reducing the craving, sensitivity and motivation of students' endeavors to learn and study," and "increasing the drop in student learning and education," and the eight strengths of the appraisal program, such as "eliminating The Effort of Teachers to List the Students List "and" The Possibility of Using Multiple Methods in Student Assessment ". The findings showed that the interviewed teachers have experienced different outcomes of the effects of the implementation of the appraisal assessment program.هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص نقاط ضعف و قوت ناشی از اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی در مدارس ابتدایی است. سعی شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی موسوم به ارزشیابیتوصیفی پرداخته و نشان دهیم که این مشارکتکنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به ضعفها و نقاط قوت طرح ارزشیابیتوصیفی دارند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمهساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 23 مصاحبه با معلمان ـ که عمدتاً معلمان باسابقه، دارای گرایش تحصیلی آموزش ابتدایی بودند ـ اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی شش نقطهضعف نظیر «کاهش شوق، حساسیت و انگیزه تلاش دانشآموزان نسبت به یادگیری و تحصیل» و «افزایش افت یادگیری و دامن زدن به کمسوادی دانشآموزان»، و هشت نقطه قوت برنامه ارزشیابیتوصیفی، نظیر «حذف زحمت معلمان برای نگارش فهرست اسامی دانشآموزان» و «امکان استفاده از روشهای متعدد در ارزیابی دانشآموزان»، گردید. یافتهها نشان داد که معلمان مصاحبهشونده، پیامدهای متفاوتی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی، تجربه کردهاند و در مجموع با چالشهای مضاعفی در فرایند یاددهی ـ یادگیری خود روبرو هستند که در مقاله حاضر به برخی از آنها پرداخته شده است.https://www.jiera.ir/article_49442_b43d807f340f40361347c474c0f7feff.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220Comparison of negative mood and emotional expression in students with and without specific learning disorderمقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص699049444FAمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیپرویز پرزوردانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسجاد بشرپوردانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170820The purpose of this study was to compare negative mood setting and emotional expression in students with and without specific learning disorder. The method of this research is causal-comparative. The sample consisted of 90 students (45 students with learning disabilities and 45 normal students in the same way), which were selected by simple random sampling. To collect the data, Neutral Mental Setting (NMR) questionnaires, Catanzar and Mears, and Emotional Balance (BEQ) Gross and John were used. Data were analyzed using descriptive and multivariate analysis of variance (MANOVA). The results of this study showed that there is a significant difference between students with learning disabilities and normal in the setting of negative mood and emotional expression. The findings of this study indicate that students with learning disabilities have behavioral and emotional issues. Behavioral and emotional deficiencies are usually associated with problems with academic growth and individual capabilities. Therefore, recognizing the behavioral and emotional characteristics of patients with learning disabilities is one of the essential steps in the diagnosis and rehabilitation process of these students.هدف پژوهش حاضر مقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانشآموز (45 دانشآموز با ناتوانی یادگیری و 45 دانشآموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم خلق منفی (NMR) کاتانزار و میرنز و تعادل عاطفی (BEQ) گروس و جان استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی در تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان ناتوان در یادگیری مشکلات و کاستیهایی در زمینهی رفتاری و هیجانی دارند. نقصهای رفتاری و هیجانی، معمولاً با مشکلاتی در رشد تحصیلی و قابلیتهای فردی همراه هستند، لذا شناخت ویژگیهای رفتاری و هیجانی مبتلایان به ناتوانیهای یادگیری از جمله گامهای اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانشآموزان استhttps://www.jiera.ir/article_49444_f815a241e4cc7a2507a50a8704a45a68.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220Explaining academic frustration based on personality traits and coping strategiesتبیین دلزدگی تحصیلی بر مبنای ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مقابلهای9112649446FAمحمداقا دلاورپوردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیرازمسعود حسینچاریدانشیار دانشگاه شیرازJournal Article20170820Feeling of frustration is a common experience that has had its harmful effects on the learning and academic performance of students in the focus of attention of researchers. In this research, the role of Ali's characteristics of personality traits and coping strategies in explaining academic frustration was investigated. Participants included 718 students (380 girls and 338 boys) from Shiraz high schools selected by a cluster sampling method. To collect data, a short version of the Goldberg personality trait questionnaire, the scale of coping strategies with academic bells, and the degree of boredom associated with the class and learning was used. In order to investigate the model using structural equation method and to determine the role of mediation of coping strategies, the Bootstrap method and Baron and Kenny stages were used in AMOS software. The results of the study showed that, except for consensus, other personality factors predict academic frustration. Avoidance cognitive coping strategies will mediate the effect of task-oriented traits and the openness of experience on academic frustration. Avoiding behavioral strategy also mediates the impact of extraversion, duty and openness on academic frustration. In addition, the study of fit indices indicated that the model was consistent with the observations. The implications of the findings in the light of theoretical foundations and previous research are the subject of this article.احساس دلزدگی، تجربه شایعی است که آثار زیانبار آن روی یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در این پژوهش، نقش علّی صفات زیربنایی شخصیت و راهبردهای مقابلهای در تبیین دلزدگی تحصیلی بررسی شد. گروه مشارکتکنندگان مشتمل بر 718 دانشآموز (380 دختر و 338 پسر) از دبیرستانهای شیراز بودند که به روش خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها نسخه کوتاه شدة پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ، مقیاس راهبردهای مقابله با دلزدگی تحصیلی و مقیاس دلزدگی مرتبط با کلاس و یادگیری به کار رفت. به منظور بررسی مدل از روش معادلات ساختاری و برای تعیین نقش میانجیگری راهبردهای مقابلهای، بهطور همزمان از روش بوتاستراپ و مراحل بارون و کنی در نرمافزار AMOS، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به استثنای توافقپذیری، دیگر عوامل شخصیتی دلزدگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. راهبرد مقابلهای شناختی ـ اجتنابی تأثیر صفات وظیفهمداری و گشودگی تجربه را بر دلزدگی تحصیلی میانجیگری میکند. راهبرد رفتاری اجتنابی نیز تأثیر برونگرایی، وظیفهمداری و گشودگی را بر دلزدگی تحصیلی میانجیگری میکند. افزون بر این، بررسی شاخصهای برازش، بیانگر تطابق مناسب مدل با مشاهدات بود. تلویحات یافتهها در پرتو مبانی نظری و تحقیقات پیشین، پایانبخش مقاله پیش رو است.https://www.jiera.ir/article_49446_8a0e8ffc377992b5ad41e4d33ad3d6f3.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220Investigating the role of mediators of trust and collective self-efficacy on the relationship between transformational leadership and teamwork (Case study: General Directorate of Education in Hormozgan Province)بررسی نقش واسطهای اعتماد و خودکار آمدی جمعی بر رابطۀ بین رهبری تحول آفرین و عملکرد تیمی (مطالعه موردی: اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان)12716249447FAمهدی باقریاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباسمحمد حسین رنجبراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباسسمیه تبدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباسJournal Article20170820The purpose of this study was to investigate the role of trust and collective efficacy mediators on the relationship between transformational leadership and teamwork. This research is applied in terms of the purpose and from the perspective of the method is a descriptive correlation. The statistical population consisted of all the staff of the General Directorate of Education in Hormozgan province, which was selected using the Cochran formula of 176 people and selected by stratified random sampling method in the form of 10 working teams. For collecting data, Boston Leadership Style Leadership Questionnaire, Michael West Teamwork Questionnaire, Zarei & Associates Organizational Trust Inventory and Chen Individual and Individual Self-Efficacy Questionnaire were used for data analysis. Structural Equation Methodology was used with PLS software. The results indicate that collective self-efficacy has a moderating role on the relationship between transformational leadership and team performance, but no such role was found for organizational trust.تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای اعتماد و کارآمدی جمعی بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و عملکرد تیمی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان است که بر اساس فرمول کوکران 176 نفر و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و در قالب 10 تیم کاری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای سبک رهبری تحولآفرین باس و آوالیو، پرسشنامه عملکرد تیمی مایکل وست، پرسشنامه اعتماد سازمانی زارعی و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی فردی و جمعی چن و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که خودکارآمدی جمعی بر رابطهی بین رهبری تحولآفرین و عملکرد تیمی نقش تعدیلی دارد در صورتی که برای اعتماد سازمانی چنین نقشی مشاهده نگردیدhttps://www.jiera.ir/article_49447_6165d6242b210228a88675af9b7b1eea.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220The relationship between spiritual intelligence and religious orientation with psychological well-being and existential anxiety in studentsرابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان16319049449FAمهراتا عسگریدانش آموخته گروه روانشناسی عمومی ، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاداسلامیاهوازعلیرضا حیدریعضو هیئت علمی گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی اهوازپرویز عسگریعضو هیئت علمی گروه روانشناسی عمومی دانشگاه آزاداسلامی اهوازJournal Article20170820The purpose of this study was to investigate spiritual intelligence and religious orientation with psychological well-being and existential anxiety among students of Islamic Azad University, Ahwaz. The sample size was 380 students who were selected by classical sampling. Four intelligence questionnaires, religious attitude questionnaire, psychological well-being questionnaire and existential anxiety inventory were used to collect information. This research was correlational and for focal analysis, statistical analysis was used. The results of the analysis of the data showed that all four types of analysis of variance related to the focal analysis between spiritual intelligence variables and religious orientation with psychological well-being and existential anxiety can be said. Among the variables studied in this hypothesis, there is a significant relationship And these variables affect each other and can have a positive and direct effect on each other. In other words, the correlation coefficient was 0.97 and their standard deviation was 93. Of course, their particle value is reported at 14.35, which means that the focal correlation coefficient at the first root is approximately 0.97, which means there is a very significant and meaningful relationship between the variables.هدف پژوهش حاضررابطه هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازاست. حجم نمونه مورد مطالعه 380 نفر بودند که به روش نمونهگیریتصادفیطبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه نگرش مذهبی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه اضطراب وجودی استفاده گردید. این تحقیق از نوع همبستگی بود و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کانونی استفاده شد. نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که هر 4 نوع آزمون مربوط به تحلیل واریانس مربوط به تحلیل کانونی بین متغیرهای هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی به جرأت می توان گفت بین متغیرهای مورد پژوهش در این فرضیه مطلقاً رابطه معنادار است و این متغیرها بر روی هم اثرگذار است و می توانند بر روی هم تأثیر مثبت و مستقیمی داشته باشند. به عبارت دیگر ضریب همبستگی کانونی 97/0 و انحراف معیار آنها 93/0 بوده. البته ارزش ذره آنها 14.35 گزارش داده شده و این بدان معناست که ضریب همبستگی کانونی در ریشه اول تقریباً 97/0 شده و این یعنی رابطه بسیار اثرگذار و معنی دار بین متغیرها وجود داشته. https://www.jiera.ir/article_49449_2f70f639e8a3597009eaaa86968f165a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220Predict the motivation of academic achievement through coping styles with adolescent problemsپیشبینی انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای مقابلهای با مشکلات نوجوانان19121049450FAاسیه شریعتمدارعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمریم نعیمیکارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170820The purpose of this study was to predict the motivation of academic achievement by coping styles with the problems of adolescent girls in Tehran province. The research method is descriptive and the statistical population consists of all female high school students in district 2 of Tehran in the academic year of 1393-94. The sample size of the study was 150 students from Isfahan Shahed high school with the available sampling method from different fields of study (mathematical, experimental, and human). Data collection was done through the Adolescent Coping Strategies Questionnaire and the Progress Measurement Scale. For analysis, multiple linear regression was used. The results show that predictive power is related to referring to others, effective coping and ineffective coping. The relationship between effective coping and referring to others with progressive motivation is significant at 5% level. With increasing relaxation and hard work, the motivation for progress increases and with the increase of worries and belonging to the order decreases the amount of motivation for progress. Therefore, it can be used to increase the motivation of students to develop their coping styles.هدف از پژوهش حاضر پیشبینی انگیزه پیشرفت تحصیلی به وسیله سبکهای مقابلهای با مشکلات نوجوانان دختر استان تهران بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 است. حجم نمونه پژوهش 150 دانشآموز از دبیرستان ایثار شاهد با روش نمونهگیری در دسترس از رشتههای مختلف تحصیلی(ریاضی، تجربی و انسانی) بوده است. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه راهبردهای مقابلهای نوجوانان و مقیاس اندازهگیری پیشرفت صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان میدهد قدرت پیشبینی به ترتیب مربوط به مراجعه به دیگران، مقابله کارآمد و مقابله ناکارآمد میباشد. رابطه مقابلههای کارآمد و مراجعه به دیگران با انگیزش پیشرفت در سطح 5 درصد معنادار است. با افزایش راههای آرام بخشی و تلاش و سختکوشی، انگیزه پیشرفت افزایش و با افزایش عوامل نگرانی و تعلق به ترتیب میزان انگیزش پیشرفت کاهش مییابد. بنابراین میتوان جهت افزایش انگیزه پیشرفت دانشآموزان بر سبکهای مقابلهای آنان کار کرد.https://www.jiera.ir/article_49450_721db4e78e64539d62e9f712ebcb78e9.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220A Comparative Study of Social Behavioral Pathology among High School Students in Tehranبررسی مقایسهای آسیبشناسی رفتاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر تهران21122649452FAابوالقاسم عیسی مراددکتری تخصصی روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170820Students of each nation are considered to be cultural and spiritual. Knowing the damage to the cortex will be effective in improving their health and well-being. The present study was conducted with the aim of pathology in social-behavioral social sciences of high school students in Tehran. This research was carried out based on the necessity of recognizing and comparing the types of injuries (6 criteria) on 275 male and female students from Tehran high schools using cluster randomized method with division of north, south, east, west regions The center was run by a researcher-made questionnaire of 116 questions. The results of this study indicate that firstly, social-behavioral harm is high among high school students (29) and girls (19.5%). There is a significant relationship between injuries such as escape and illicit relationships, addiction and escape, suicide, aggression and violence, addiction, and so on. In other words, there is a relationship between various types of injuries that through the system are effective in the damage and other disorders and its frequency is evident. The number of injuries in boys was significantly higher than girls. In this research, 6 hypotheses and 4 questions have been addressed. The results, while identifying helplessness and helplessness disorders, send a message to the students and their families for evolution and development, and for decision makersدانشآموزان هر ملّتی از سرمایههای فرهنگی و معنوی آن محسوب میشود. شناخت آسیبهای این قشر در بالندگی و سلامت آنان مؤثر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی در زمینه رفتاری- اجتماعی دانشآموزان متوسطه تهران انجام شده است. این تحقیق بر اساس ضرورت شناخت و مقایسهی انواع آسیبها (6 ملاک) بر روی 275 نفر دانشآموز پسر و دختر از مدارس متوسطه شهر تهران با روش تصادفی خوشهای و با تقسیم مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز با پرسشنامهی 116 سؤالی محقق ساخته به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده در این پژوهش بیانگر این موضوع است که اولاً آسیبهای رفتاری- اجتماعی در سطح وسیعی از دانشآموزان متوسطه پسر (29) و دختر (5/19) درصد وجود دارد. بین آسیبهایی مثل فرار و روابط نامشروع، اعتیاد و فرار، خودکشی، پرخاشگری و خشونت، اعتیاد و غیره رابطهی معناداری وجود دارد. به تعبیر دیگر بین انواع آسیبها نوعی رابطه وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیبها و اختلالات دیگر هم مؤثر بوده و فراوانی آن مشهود میباشد. میزان آسیبها در پسران بهطور معناداری بیشتر از دختران بوده است. در این پژوهش جهت پاسخدهی به طرح 6 فرضیه و 4 سؤال پرداخته شده است. نتایج به دست آمده ضمن شناسایی آسیبها و اختلالات یاریرسانی به قشر دانشآموز و خانواده آنان برای تحول و بالندگی را پیام میدهد و برای مسئولان ذیربط تعیینکننده و راه گشا است. https://www.jiera.ir/article_49452_dd84d4b6e18c60b1b6014b2acfc99a19.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220The Effectiveness of Communication Skills Training on Impulsivity in Adolescent Girls with Conduct Disorder Symptomsاثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک22725449455FAمحمد حاتمیدانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمیسعید صادقی رادکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمیجعفر حسنیدانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانJournal Article20170820To solve the growing problems in children and adolescents with behavioral disorders, various therapeutic programs have been developed, among which the most important are behavioral interventions; social skills training; family and family education ♦ Therapeutic and pharmaceutical interventions. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of communication skills training program in impulsivity of adolescent girls with behavioral disorder symptoms. First, they were referred to the girls' primary schools of Alborz Province, which were available and handicap disorder questionnaire was conducted at guidance level (range from 12 to 15 years old). After having high scores in the conduct disorder questionnaire (those who calculated the scores of all scales and the CBCL profile, their peak in the clinical range), out of a total of 90 companies Were selected and subjected to a structured interview based on DSM_IV_TR. Finally, 30 people who met the criteria for entering the study were selected as sample groups. Subsequently, 30 of them were randomly divided into two groups of 15 control and control groups, and both groups responded to Persian version of impulsive questionnaire (BIS). The experimental group received communication skills training in a group and the control group did not receive any interventions. Experimental interventions were performed for 10 experimental sessions. At the end of the tenth session, every 30 participants responded to the first impulsive questionnaire. The results showed that at a significant level of 5% error, there was a significant relationship between communication skills training and reduction of impulsive symptoms in adolescents with behavioral disorder. Therefore, communication skills training reduces impulsivity symptoms (cognitive and non-cognitive component). برای حل مشکلات روزافزون در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، برنامههای درمانی مختلفی ابداع شده است، که از جمله مهمترین آنها میتوان به مواردی مانند مداخلات رفتاری؛ آموزش مهارتهای اجتماعی؛ آموزش خانواده و خانوادهدرمانی و مداخلات دارویی اشارهکرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک، طراحی شده است. نخست به مدارس راهنمایی دخترانه استان البرز که در دسترس بوده، مراجعه شده و در مقطع راهنمایی (محدوده سنی 12 تا 15 سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از اینکه افراد دارای نمرات بالا در پرسشنامه اختلال سلوک (افرادی که پس از محاسبهی نمرات تمام مقیاسها و رسم نیمرخ CBCL، قلهی نیمرخشان در طیف بالینی قرار گرفت)، از بین مجموع 90 شرکتکننده انتخاب گشته و تحت مصاحبه ساختار یافته بر اساس DSM_IV_TR قرار گرفتند، در نهایت 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را تأمین کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس این 30 نفر بهطور تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و کنترل تقسیم گشته و هر دو گروه به نسخهی فارسی پرسشنامههای تکانشگری (BIS) پاسخ دادند. گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی را به شکل گروهی دریافت نموده و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. مداخلات آزمایشی طی 10جلسه برای گروه آزمایش به اجرا درآمد. در پایان جلسه دهم، مجدداً هر 30 شرکتکننده به پرسشنامهی تکانشگری مرحله نخست، پاسخ دادند. نتایج به دست آمده نشان داد که در سطح معناداری 5% خطا، ارتباط معناداری بین آموزش مهارتهای ارتباطی و کاهش علائم تکانشگری نوجوانان دارای اختلال سلوک وجود دارد. بنابراین آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش علائم تکانشگری (مؤلفههای شناختی و بیبرنامگی آن) میگردد.https://www.jiera.ir/article_49455_64d91d11a949ef3cce0fe71740907a29.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220predictive model of English language practice: the role of homework, English self-efficacy, perception of the class-purpose structure, foreign language anxiety and cognitive strategiesمدل علی پیشبینی عملکرد درس زبان انگلیسی: نقش ارزش تکلیف، خودکارآمدی زبان انگلیسی، ادراک از ساختار هدفی کلاس، اضطراب زبان خارجی و راهبردهای شناختی25528549464FAمرضیه بیاتکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا تهرانزهرا هاشمیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا تهرانزهرا نقشاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20170820The purpose of this study was to investigate the relationship between individual and environmental motivational beliefs with learning English through the English language anxiety and cognitive strategies of self-regulation learning. The relationship between variables was investigated in the form of an causal model. The population of this study included high school students in Qom and a sample of 313 fourth-year high school students in District 1 and 3 of Qom in 94-95 academic years were selected through multi-stage cluster sampling. The tools used in this research were: two subscales of homework value and cognitive strategies of the motivational strategies for learning questionnaire (Pintrich et al., 1991), Cheng's English self-efficacy scale (2001), anxiety questionnaire in the foreign language classroom (Horowitz et al. , 1986) and the subsystem of the structure of perceived class objectives (Migley et al., 2000). This model was tested by path analysis and fitted to the data. The results of the model test and intermediate analysis showed that cognitive strategies have a mediatorial role in the relationship between value and self-efficacy and the goals of mastery with language performance as well as the anxiety variable in the relationship between the value of the task and the avoidance goals and the goals of the function with the language function. Value variables, self-efficacy, goals of mastery, performance and avoidance explain 30% of the anxiety scores and 34% of the scores of cognitive strategiesهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای انگیزشی فردی و محیطی با یادگیری زبان انگلیسی به واسطهی اضطراب زبان انگلیسی و راهبردهای شناختی یادگیری خودتنظیمی بوده است. رابطه متغیرها در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه این پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه شهر قم بوده و نمونهای شامل 313 نفر از دانشآموزان دختر چهارم دبیرستان ناحیه 1 و 3 شهر قم در سال تحصیلی 95- 94 به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: دو خرده مقیاس ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران،1991)، مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی چنگ (2001)، پرسشنامه اضطراب در کلاس زبان خارجی (هورویتز و همکاران،1986) و زیرمقیاس ساختار هدفهای ادراکشده کلاس درس (میگلی و همکاران،2000). این مدل به روش تحلیل مسیر آزمون شد و برازش آن با دادهها تأیید شد. نتایج حاصل از آزمون مدل و تحلیلهای واسطهای نشان داد که راهبردهای شناختی در رابطه بین ارزش و خودکارآمدی و اهداف تبحری با عملکرد زبان و همچنین متغیر اضطراب در رابطه بین ارزش تکلیف و اهداف اجتنابی و اهداف عملکردی با عملکرد زبان نقش واسطهای دارند. متغیرهای ارزش، خودکارآمدی، اهداف تبحری، عملکردی و اجتنابی 30 درصد از نمرات اضطراب و 34 درصد از نمرات راهبردهای شناختی را تبیین میکنند.https://www.jiera.ir/article_49464_70d7c825a5e471e66e09ad9148216d54.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-132493120160220The Relationship between Communication Skills and Entrepreneurship Skills among Allameh Tabatabai University and Kharazmiرابطه مهارت های ارتباطی و مهارت های کار آفرینی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی28532549465FAمحمد علی نعمتیاستادیار دانشگاه علامه طباطباییمجتبی کرمی پوراستادیار دانشگاه علامه طباطباییحسین محمدی چمناریکارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170820The purpose of this study was to investigate the relationship between communication skills and entrepreneurship skills among students of science and social sciences faculties and psychology of Allameh Tabataba'i and Khwarazmi universities. This research is applied in a descriptive-correlational manner. The statistical population consisted of 6000 students of Allameh Tabataba'i and Kharazmi Universities of Education Sciences and Psychology. Using 360 degree random sampling method, 360 students were equally from the two universities studied as The statistical sample has been studied. In this research, two standard tools including the Barton Gay Communication Skills Questionnaire (1990) and the Ellenbach Entrepreneurship Skills Questionnaire (2007) were used. Their validity was assessed through the views of experts and experts in this field and its reliability. The tools have been calculated using Cronbach's alpha coefficient of 72% and 82% respectively. In the preliminary research, inferential statistics, independent t-test, one-way ANOVA and Pearson correlation coefficient were used for t-test. The results show that there is no significant difference between the mean of communication skills and entrepreneurship skills of students of Allameh Tabatabaie and Kharazmi. In addition, there is a positive and significant relationship between communication skills and entrepreneurship skillsهدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی در بین دانشجویان دانشکده های علومتربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل 6000 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی بوده که با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، تعداد 360 دانشجو به طور برابر از دو دانشگاه مورد مطالعه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، از دو ابزار استاندارد شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی ای (1990) و پرسشنامه مهارتهای کارآفرینی الاین بیچ (2007) استفاده شده که روایی آنان از طریق بررسی دیدگاههای خبرگان و صاحبنظران این حوزه و پایایی این ابزارها با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 72% و 82% محاسبه شده است. در تحقیق پیشرو، از مجموع آزمونهای آمار استنباطی، آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. نتایج حاکی از آن است که بین میانگینهای مهارتهای ارتباطی و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی، تفاوت معنادار وجود نداشته و علاوه بر آن بین مهارتهای ارتباطی با مهارتهای کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.https://www.jiera.ir/article_49465_2de1952e461ef8a38568b525dddac02e.pdf