نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 گروه مدیریت ، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای آموزش کارآفرینی کسبوکارهای دانشبنیان در شتابدهندههای مستقر در مراکز رشد دانشگاهی بوده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توسعهای بود و از حیث روش اجرا از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بود و جزء پژوهشهای کیفی محسوب میشد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش و کارآفرینی و کسبوکار و کسبوکار دانشبنیان و صاحبنظران و متخصصان شتابدهندهها در مراکز دانشبنیان شهر تهران بود. از بین این افراد تعداد 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش در سال 1398 انجام شده است. گردآوری دادهها در این پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی انجام گرفت. در بخش میدانی، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. این پرسشنامه شامل 5 سؤال بود. تجزیهوتحلیل دادهها در پژوهش حاضر، به روش دلفی فازی انجام شد و شاخصهای آموزش کارآفرینی با روش تحلیل عاملی موردسنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد سه عامل تأثیرگذار شامل عوامل ساختاری، عوامل توسعهای، عوامل رفتاری و نظام مالی، با عنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر آموزش کارآفرینی کسبوکارهای دانشبنیان در شتابدهندههای مستقر در مراکز رشد دانشگاهی معرفی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای آموزش کارآفرینی مناسب، باید تجهیزات را بهروز کرده و از آموزشهای مختلف و محتوای ساده بر اساس نیاز کارکنان استفاده کرد. همچنین مراکز رشد دانشگاهی، ساختار خود را بر اساس نیاز و عدم قطعیتهای محیطی تغییر دهند.
کلیدواژهها