نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت

2 دانشجوی دکترای سنجش آموزش و مدرس دانشگاه تهران

3 عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی

چکیده

چکیده مطالعۀ حاضر، با هدف قضاوت در خصوص کیفیت برنامههای کـارآفرینی و نقـش آن در اشـتغال مولـد ، در سـه مرحله، میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ شهر تهران را به عنوان یکی از زیرمجموعههـای نظـام مهـارت آمـوزی رسمی در سطح پیش از دانشگاه، مورد ارزیابی قرار داده است. در مرحله «پیشارزشیابی»، نشـانگ رها و معیارهـای قضاوت در سطوح «نامطلوب، نسبتاًمطلوب و مطلوب» تدوین شد. در مرحلۀ «ارزشیابی»، با استفاده از نشانگرهای تدوین شده، و تدوین ابزارهای مورد نیاز، دادهها از زیرجامعههای هنرجویان، هنرآموزان، مدیران، دانشآموختگـان و کارفرمایان گردآوری شد. نتایج نشان داد که میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ نواحی شمال و مرکز شهر تهـران در برنامههای کارآفرینی، در سطح «نامطلوب» و در هنرستانهای دخترانۀ نواحی جنوب، شرق و غرب شهر تهران در سطح «نسبتاً مطلوب» قرار دارد. به طور کلی و در مجموع کلیۀ نواحی مورد بررسی، میزان توفیق هنرستانهـای دخترانۀ شهر تهران در برنامههای کارآفرینی، در سطح «نامطلوب» ارزشیابی شد. در مرحلۀ «پسارزشیابی»، ضـمن استفاده از نتایج تحلیل محتوای سؤالات بازپاسخ پرسشنامۀ دانشآموختگان و کارفرمایان و مصاحبه با هنرجویـان، هنرآموزان، و کارشناسان نظام مهارتآموزی، علل نتایج بدست آمده در مرحله ارزشیابی، مورد بحث قرار گرفته و راهکارهای بهبود، پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

دُرانی، ک.، و صالحی، ک. (1385). ارزشیابی هنرستان‌های کاردانش با استفاده از الگوی سیپCIPP به منظور پیشنهاد الگویی برای بهبود کیفیت هنرستان‌های کاردانش.مجله روان…شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1،166ـ143.
 
زین…آبادی، ح. ‌ر.، صالحی، ک.، و پرند، ک. (1386). دختران و آموزش فنی‌ و حرفه‌ای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی، اجتماعی، و اقتصادیبروندادهایهنرستان‌های فنی‌ و حرفه‌ای دخترانه شهر تهران». پژوهش زنان، 5(2)، 164-129.
 
زین‌آبادی، ح. ‌ر.، و صالحی، ک. (1385). مطالعه رویهها و استانداردهای ارزیابی بیرونی با تاکید بر گروههای ریاضی و پیشنهاد راهکارهایی به منظور انجام ارزیابی بیرونی در گروه‌های ریاضی نظام آموزش عالی ایران. گزارش پژوهش. سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی.
 
صالحی، ک.، زین آبادی، ح. ر.، و پرند، ک. (1388). کاربست رویکرد سیتمی در ارزشیابی هنرستان های فنی و حرفه ای: موردی از ارزشیابی هنرستان های فنی و حرفه ای دخترانه شهر تهران، فصلنامه نوآوری آموزشی، 29(8)، 203- 152.
 
صالحی، ک. (1384). ارزشیابی هنرستان‌های کاردانش با استفاده از الگوی سیپ CIPP ، موردی از ارزشیابی هنرستان‌های کاردانش منطقه 2 شهر تهران. پایان…نامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
 
صالحی، ک.، زین‌آبادی، ح. ‌ر.، و کیامنش، ع. (1385). نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستان‌های کاردانش: موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستان‌های کاردانش منطقه دو شهر تهران. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی،16(5)، 163-119.
 
گلرد، پ. (1384). عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی زنان ایرانی. فصلنامه مطالعات زنان. 11. 101-124 
 
هیستریچ، ر. ‌د.، و پیترز، م. ‌پ. (2002).کارآفرینی. ترجمۀ‌ فیض‌بخش، س. ع.، و تقی‌یاری، ح. ر. (1383). تهران: دانشگاه ‌صنعتی شریف، موسسه‌ انتشارات علمی.
 
Adnet, N.,& Davice, P. (2002). Markets for Schooling: An economic analysis.Routledge Press.
 
Bazargan, A. (2000). Measuring Access to Higher Education and Higher Education Quality: A Case Study of the I.R. Iran. Conference AISO 2000.
 
Berglund, K. (2012). Fostering the enterprising self: Gendered notions of entrepreneurship in Swedish school education. 7th Biennial International Interdisciplinary Conference of Gender, Work and Organization.
 
Birdthistle, N., Hynes, B., & Fleming, P. (2007). Enterprise education programs in secondary schools in Ireland: A multi-stakeholder perspective. Education Training, 49(4), 265-276.
 
Edwards, T. (1998). Economic and democratic objectives of vocational education. Journal of Evaluation and Research in Education, 12(1), 1-6.
 
Emple, J. R.W. (2001). Growtheffects of education and social capital in the OECD countries (July 2001). CEPR Discussion Paper No. 2875. Available at: http://ssrn.com/abstract=276787.
 
Fayolle, A., & Gailly, B. (2008). From craft to science, Teaching models and learning processes in entrepreneurship education. Journal of European Industrial Training, 32(7), 569-593.
 
Frank, H., Korunka, C., Lueger, M., & Mugler, J. (2005). Entrepreneurial orientation and education in Austrian secondary schools: Status quo and recommendations.  Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(2), 259 – 273.
 
Gerry, C. S., Marques, C., & Nogueira, F. (2008). Tracking student entrepreneurial potential: Personal attributes and the propensity for business start-ups after graduation in a Portuguese university. Problems and Perspectives in Management, 6(4), 45-53.
 
 
Gilbert, D. (2008). Educating student entrepreneurs - An applied learning model, in Anderson, R (ed.) ICSB World Conference: Advancing small business entrepreneurships: From research to results, Halifax, Nova Scotia, 22-25.
 
Hatten, T. S., &Ruhland, S. K. (1995). Student Attitude toward Entrepreneurship as Affected by Participation in an SBI Program. Journal of Education for Business, 70(4),224-227.
 
Hills, G. E., Zhao, H., & Seibert, S. E. (2005). The mediating role of self-efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of Applied Psychology90(6),1265-1272.
 
Ibata-Arens, K. (2005).Innovation and Entrepreneurship in Japan: Politics, Organizations, and High Technology Firms. Cambridge University Press.
 
Kazamias, A. M.,& Roussakis, Y. (2003). Crisis and Reform in Greek Education. The Modern Greek Sisyphus. Journal of European Education, 35(3), 7–30.
 
Kingombe, C. (2011). Lessons for developing countries from experience with technical and vocational education and training. Paper for the International Growth Centre – Sierra Leone country programme.
 
Krueger, J. N. F. (2007). What Lies Beneath? The Experiential Essence of Entrepreneurial Thinking. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(1), 123–138.
 
Lehmann, W., & Taylor, A. (2003). Giving Employers What They Want? New Vocationalism in Alberta. Journal of Education and Work, 16(1),45-67.
Lindbeck, A.,& Snower, D. (2000). Multitask learning and reorganization of work: from Tayloristic to holistic organization. Journal of Labor Economics, 18(3), 76- 353.
 
Lynch, R.L. (2000). High school career and technical education for the first decade of the 21st century. Journal of Vocational Education Research, 25(2(.
 
Markman, G.D.,& Baron, R.A. (2003). Person–entrepreneurship fit: Why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13, 281–301.
 
 Mars,M. M., &Rhoades, G. (2012). Socially oriented student entrepreneurship: A study of student change agency in the academic capitalism context. The Journal of Higher Education, 83(3),435-459.
 
Mupimpila, C., & Narayana, N. (2009). The role of vocational education and technical training in economic growth: A case of Botswana. International Journal of Education Economics and Development, 1(1), 3-13.
 
Organisationfor Economic Co-operation and Development. (2001). Education policy analysis, Paris: OECD.
 
Ozdemir, S., Bulbul, M., & Acar, M. (2010). Challenges associated with administrative and professional accountability in the Turkish educationalsystem. State and administration in a changing.
 
Peterman, N. E., & Kennedy, J. (2003). Enterprise education: Influencing students' perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 28 (2), 129–144.
 
Reich, R. (1991). The work of nations: Preparing ourselves for the 21stcentury capitalism. New York: Vantage Books.
 
Salehi, K., Zeinabadi, H. R., & Kiamanesh, A. (2007). Developing economic and non-economic factors and indicators for outputs quality evaluation of vocational schools.Paper presented at JVET 7th International Conference:  Worcester College, Oxford, and 6-8 July.
 
Salehi, K., Zeinabadi, H. R., & Parand, K. (2010). Application of the systems approach for quality evaluation of technical-vocational schools (TVS).Paper presented at ECER 2010. European Educational Research Association. Finland, 23-30 August.
 
Shane, S. (1996). Explaining variation in rates of entrepreneurship in the United States: 1899-1988. Journal of Management, 22(5), 747-781.
 
Sheng, P., Hall, H.C.,& Rojewski, J.W. (1996). Perceptions held by vocationaleducators toward female participation in nontraditional programs.Journal of Vocational and Technical Education, 13)1(, 55-68.
 
Simsek, H.,& Yildirim, A. (2000). Vocational schools in Turkey: An administrative and organizational analysis.Journal of International Review of Education, 46(3/4),327-342.
Stasicka, H. (2010).Education, innovations and entrepreneurship from kindergarten to adult life. Board of Education in Rzeszow.Available at:  www.ko.rzeszow.pl/zalaczniki/dokumenty/wizytastudyjna2010.pdf.
 
Suzuki, K., Kim,S., & Bae, Z. (2002). Entrepreneurship in Japan and Silicon Valley: a comparative study.Technovation, 22(10), 595-606.
 
Taylor, A.,& Lehmann, W. (2002). Reinventing vocational education policy: pitfalls and possibilities. Alberta Journal of Educational Research, 48(2), 139–161.
 
Tchouvakhina, M. (2004). KFW and the promotion of entrepreneurship training in Germany. Journal of Higher Education in Europe, 17(2), 233-236.
 
The World Bank. (2012). Doing business 2012: Doing business in a more transparent world. The World Bank 1818 H Street NW Washington, DC 20433. www.worldbank.org.
 
Daniel, P., Mayer, J. E., Mullens, M. T., Moore, J. R. (2000). Project officer.U.S.department of education.National center for education statistics. Monitoring school quality: An indicators report, NCES 2001–030 by Washington, DC.
 
Wilson, F., Kicku, J., & Marlino, D. (2007). Gender, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications for entrepreneurship education. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3), 387-406.
 
Young, J. E. (1998). Want to be an Entrepreneur? Journal of New Mexico Business, 22(8), 1-77.
 
Zhou, M., & Xu, H. (2012). A Review of Entrepreneurship Education for College Students in China. Adm Sci, 2, 82-98.